”No ihan mukava luokka meillä on” - Kouluviihtyvyys alakoulun kuvataide- ja musiikkiluokilla
VILJANEN, SAARA (2008)
VILJANEN, SAARA
2008
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18480
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18480
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää alakouluikäisten kouluviihtyvyyttä. Haluttiin selvittää eroaako koulussa viihtyminen alakoulun kuvataide- ja musiikkiluokkien oppilaiden ja tavallisten luokkien oppilaiden välillä. Tutkimuksessa selvitettiin myös koulussa viihtymisen eroja tyttöjen ja poikien välillä, sekä eri luokka-asteilla olevien oppilaiden välillä. Tutkimukseen osallistui 242 alakouluikäistä oppilasta kahdesta eteläsuomalaisesta kaupungista, viidestä eri koulusta. Tutkimukseen osallistuneet oppilaat olivat luokka-asteilla toisesta kuudenteen. Tutkimukseen osallistuneista oppilaista 137 oli tyttöjä ja 105 poikia. Taito- ja taideainepainotteisella luokalla olevia oppilaita tutkimukseen osallistui 131 ja tavallisella luokalla olevia 111.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena lomakekyselynä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin strukturoitua kyselylomaketta. Lomakkeessa oli 29 väittämää, joihin vastattiin valitsemalla yksi neljästä Likertin asteikolla olevista vastausvaihtoehdoista. Lisäksi vastaaja sai kommentoida vastauksiaan avoimessa kysymyksessä. Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2007. Lomakkeen täyttäminen tapahtui koulupäivän aikana aikuisen johdolla. Jokaisella tutkimukseen osallistuneella oppilaalla oli vanhempien tai huoltajien lupa kyselyyn vastaamiseen. Lomakekyselyn tulokset koodattiin SPSS for Windows ohjelmaan ja analysoitiin keväällä 2008. Analysoinnissa käytettiin frekvenssijakaumia, t-testiä, Pearsonin korrelaatiota ja yksisuuntaista varianssianalyysia.
Tutkimuksen perusteella taito- ja taideainepainotteisilla luokilla opiskelevat oppilaat viihtyivät koulussa tavallisilla luokilla opiskelevia oppilaita paremmin. Taito- ja taideaineita painottavien luokkien oppilaat kokivat vahvemmin saavansa koulussa arvostusta muilta, kuin tavallisten luokkien oppilaat. Sukupuolten välisiä eroja tutkittaessa selvisi, että tytöt viihtyivät koulussa poikia paremmin, mutta pojat kokivat luokan ilmapiirin parempana kuin tytöt. Koulussa viihtyminen laski oppilaiden iän myötä, nuorimmat oppilaat viihtyivät koulussa parhaiten. Suurin vaikutus koulussa viihtymiseen oli oppilaiden suhteilla opettajiin ja toisiin oppilaisiin. Kuvataiteen ja musiikin laajennettu opetus auttoi oppilaiden kouluviihtyvyyden ylläpitämisessä.
Avainsanat: kouluviihtyvyys, kuvataide, musiikki
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena lomakekyselynä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin strukturoitua kyselylomaketta. Lomakkeessa oli 29 väittämää, joihin vastattiin valitsemalla yksi neljästä Likertin asteikolla olevista vastausvaihtoehdoista. Lisäksi vastaaja sai kommentoida vastauksiaan avoimessa kysymyksessä. Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2007. Lomakkeen täyttäminen tapahtui koulupäivän aikana aikuisen johdolla. Jokaisella tutkimukseen osallistuneella oppilaalla oli vanhempien tai huoltajien lupa kyselyyn vastaamiseen. Lomakekyselyn tulokset koodattiin SPSS for Windows ohjelmaan ja analysoitiin keväällä 2008. Analysoinnissa käytettiin frekvenssijakaumia, t-testiä, Pearsonin korrelaatiota ja yksisuuntaista varianssianalyysia.
Tutkimuksen perusteella taito- ja taideainepainotteisilla luokilla opiskelevat oppilaat viihtyivät koulussa tavallisilla luokilla opiskelevia oppilaita paremmin. Taito- ja taideaineita painottavien luokkien oppilaat kokivat vahvemmin saavansa koulussa arvostusta muilta, kuin tavallisten luokkien oppilaat. Sukupuolten välisiä eroja tutkittaessa selvisi, että tytöt viihtyivät koulussa poikia paremmin, mutta pojat kokivat luokan ilmapiirin parempana kuin tytöt. Koulussa viihtyminen laski oppilaiden iän myötä, nuorimmat oppilaat viihtyivät koulussa parhaiten. Suurin vaikutus koulussa viihtymiseen oli oppilaiden suhteilla opettajiin ja toisiin oppilaisiin. Kuvataiteen ja musiikin laajennettu opetus auttoi oppilaiden kouluviihtyvyyden ylläpitämisessä.
Avainsanat: kouluviihtyvyys, kuvataide, musiikki