Moniammatillinen toiminta tukirinkityöskentelyssä - toiminnanteoreettinen haastattelututkimus eri asiantuntijoiden yhteistyöstä kehitysvammatyössä
SELVÄNTÖ, MIRJA (2008)
SELVÄNTÖ, MIRJA
2008
Aikuiskasvatus ja kasvatustiede - Adult Education and Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18446
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18446
Tiivistelmä
Tutkimus tarkastelee Kehitysvammaisten Tukiliiton Mieli myllertää -projektin moniammatillista tukirinkitoimintaa. Projektin eri toimintojen avulla pyrittiin löytämään työvälineitä mielenterveydellistä tukea tarvitsevien kehitysvammaisten henkilöiden elämän eri osa-alueiden tukemiseksi. Kehitysvamma- ja mielenterveysalan ammattilaisten poikkihallinnolliseen yhteistyöhön perustuvan tukirinkitoiminnan tavoitteena oli ammattilaisten yhteistyön kehittäminen parempien palvelumallien tarjoamiseksi kehitysvammaisille asiakkaille. Tukirinkitoiminta toteutettiin Mieli myllertää -projektin yhtenä toimintamuotona erilaisina koulutuksina ja tapaamisina vuosien 2005 – 2007 aikana.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten tukirinkityöskentelyyn osallistuneet ammattilaiset kokivat tukirinkityöskentelyn ja muuttuivatko siihen osallistuneiden ammattilaisten työtavat. Näkökulmana on oppiminen ja kehittyminen, joita tarkastellaan Engeströmin (1987) toiminnanteoreettisen toimintajärjestelmämallin avulla. Toiminnanteoreettista toimintajärjestelmämallia sovelletaan myös tutkimuksen tulosten tulkintateoriana.
Tutkimus on laadullinen, teorialähtöinen tapaustutkimus ja sen aineisto on kerätty teemahaastatteluilla, ryhmäkeskusteluilla ja palautelomakeilla. Yksilöhaastatteluja tehtiin kahdella paikkakunnalla, Itä- ja Lounais-Suomessa yhteensä viisi ja molemmilla paikkakunnilla yksi ryhmäkeskustelu. Ammattilaisten palautelomakevastauksia on kerätty molemmilta paikkakunnilta. Aineisto analysoitiin käyttämällä toiminnan teorian toimintajärjestelmän yleistä mallia, teemoitellen aineisto tämän mallin käsitteiden tekijä, väline, kohde, säännöt, yhteisö ja työnjako mukaan. Näiden lisäksi teemoittelu tapahtui aineistosta nousseiden teemojen toiminnan tavoite ja tarkoitus, oppiminen sekä muutosvastarinta ja ristiriidat mukaan.
Tutkimuksessa mukana olleiden paikkakuntien tukiringin ammattilaiset tekivät yhteistyötä jo ennen tukirinkityöskentelyä ja he eivät huomanneet tukiringin avulla tapahtuneen mitään erityisiä muutoksia yhteistyössä. He kokivat kuitenkin tukirinkitoiminnan helpottaneen toisiin ammattilaisiin tutustumista sekä lähentäneen ammattilaisia toisiinsa, jolloin yhteistyö on helpottunut. He pitivät tukirinkityöskentelyä sopivana yhteistyön tekemisen muotona ja keinona kehittää kehitysvammaisille asiakkaille tarjottavia palveluita sekä tukea heitä yhteistyössä arjessa selviytymiseksi.
Ammattilaisten omissa työtavoissa ei ollut tapahtunut selkeitä muutoksia tukirinkityöskentelyn vaikutuksesta. Muutoksia ja oppimista tapahtui enemmän ammattilaisten ajattelutavoissa yhteistyöhön liittyviä asioita kohtaan. Nämä ajattelutavat voi tiivistää ammattilaisten oman ammatillisuuden kasvuksi, ammattilaisten huomion kiinnittymiseksi yhteistyön lisäämiseen ja sujuvuuteen sekä uusien käytännön toimintaideoiden omaksumiseksi vertaistukea jakamalla.
Asiasanat: tukirinkityöskentely, asiantuntijuus, moniammatillisuus, yhteistyö, toiminta, ammattilaiset, kehitysvammaisuus, palvelut
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten tukirinkityöskentelyyn osallistuneet ammattilaiset kokivat tukirinkityöskentelyn ja muuttuivatko siihen osallistuneiden ammattilaisten työtavat. Näkökulmana on oppiminen ja kehittyminen, joita tarkastellaan Engeströmin (1987) toiminnanteoreettisen toimintajärjestelmämallin avulla. Toiminnanteoreettista toimintajärjestelmämallia sovelletaan myös tutkimuksen tulosten tulkintateoriana.
Tutkimus on laadullinen, teorialähtöinen tapaustutkimus ja sen aineisto on kerätty teemahaastatteluilla, ryhmäkeskusteluilla ja palautelomakeilla. Yksilöhaastatteluja tehtiin kahdella paikkakunnalla, Itä- ja Lounais-Suomessa yhteensä viisi ja molemmilla paikkakunnilla yksi ryhmäkeskustelu. Ammattilaisten palautelomakevastauksia on kerätty molemmilta paikkakunnilta. Aineisto analysoitiin käyttämällä toiminnan teorian toimintajärjestelmän yleistä mallia, teemoitellen aineisto tämän mallin käsitteiden tekijä, väline, kohde, säännöt, yhteisö ja työnjako mukaan. Näiden lisäksi teemoittelu tapahtui aineistosta nousseiden teemojen toiminnan tavoite ja tarkoitus, oppiminen sekä muutosvastarinta ja ristiriidat mukaan.
Tutkimuksessa mukana olleiden paikkakuntien tukiringin ammattilaiset tekivät yhteistyötä jo ennen tukirinkityöskentelyä ja he eivät huomanneet tukiringin avulla tapahtuneen mitään erityisiä muutoksia yhteistyössä. He kokivat kuitenkin tukirinkitoiminnan helpottaneen toisiin ammattilaisiin tutustumista sekä lähentäneen ammattilaisia toisiinsa, jolloin yhteistyö on helpottunut. He pitivät tukirinkityöskentelyä sopivana yhteistyön tekemisen muotona ja keinona kehittää kehitysvammaisille asiakkaille tarjottavia palveluita sekä tukea heitä yhteistyössä arjessa selviytymiseksi.
Ammattilaisten omissa työtavoissa ei ollut tapahtunut selkeitä muutoksia tukirinkityöskentelyn vaikutuksesta. Muutoksia ja oppimista tapahtui enemmän ammattilaisten ajattelutavoissa yhteistyöhön liittyviä asioita kohtaan. Nämä ajattelutavat voi tiivistää ammattilaisten oman ammatillisuuden kasvuksi, ammattilaisten huomion kiinnittymiseksi yhteistyön lisäämiseen ja sujuvuuteen sekä uusien käytännön toimintaideoiden omaksumiseksi vertaistukea jakamalla.
Asiasanat: tukirinkityöskentely, asiantuntijuus, moniammatillisuus, yhteistyö, toiminta, ammattilaiset, kehitysvammaisuus, palvelut