Viittomakielisten korkeakouluopiskelijoiden tiedonhankintakäyttäytyminen
SAARIO, HANNA (2008)
SAARIO, HANNA
2008
Informaatiotutkimus - Information Studies
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18442
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18442
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaista on kuurojen, äidinkieleltään viittomakielisten, korkeakouluopiskelijoiden tiedonhankintakäyttäytyminen opiskeluun liittyvissä tiedontarvetilanteissa. Erityisryhmien arkielämän tiedontarpeista ja –hankinnasta sekä kuurojen opiskelutaidoista on tehty jonkin verran tutkimuksia, mutta viittomakielisten opiskelun kontekstissa tapahtuvasta tiedonhankinnasta ei kuitenkaan ole aiempaa tutkimustietoa. Tutkimuksella korjataan tätä puutetta tekemällä kuvaileva perusselvitys aiheesta painottaen opiskelijaroolia vammaisroolin sijasta.
Tutkimusmenetelmänä on puolistrukturoitu teemahaastattelu, jossa kysyttiin viittomakielisten opiskelijoiden opiskelutehtäviin liittyviä tiedontarvetilanteita, tiedonhankinnan tapoja, kanavia ja lähteitä sekä Internetin merkitystä vastaajille. Aineiston laadullisen sisällönanalyysin tuloksia verrataan aiemman tutkimuksen tuloksiin korkeakouluopiskelijoiden opintoihin liittyvän, itsenäisen tiedonhankinnan piirteistä, mitä kanavia ja lähteitä opiskelijat yleensä suosivat ja mitkä asiat voivat selittää informaatiokäyttäytymistä.
Muista korkeakouluopiskelijoista tehtyjen tutkimusten tuloksiin verrattaessa viittomakielisten opiskelijoiden tiedonhankinta on pääpiirteissään samanlaista, kuin pidemmälle edenneiden, tutkielmantekovaiheen opiskelijoiden muutenkin. Tämän tutkimuksen viidestä vastaajasta kolme onkin jo tehnyt tai tekemässä opinnäytettään. Mitä vaativammaksi tehtävä koetaan, sitä monimenetelmäisemmin ja perusteellisemmin tiedonhankintaan paneudutaan, käytetään sosiaalisten suhteiden verkostoa sekä kirjastojen ja Internetin aineistoja hyödyksi. Muihin verrattuna kirjaston ja sen tarjoamien tietokantojen käyttö näyttäisi tämän tutkimuksen vastaajilla kuitenkin olevan ensisijaisempaa. Kaikki opiskelijat kokevat tiedonhankinnassa yhtälailla vaikeuksia hakusanojen ja –tekniikoiden hallinnassa ja erityisesti epävarmuutta lähteiden valinnassa ja arvioinnissa. Vuorovaikutuksessa, viestinnässä ja muussa, kuin opiskelutehtävien tiedonhankinnassa Internet on viittomakielisille hyvin tärkeä ja sen on koettu parantaneen mahdollisuuksia yleisesti. Muutkin erityisryhmien tiedonhankinnan tutkimukset kertovat tästä Internetin ja tietotekniikan kehityksen voimauttavasta merkityksestä.
Asiasanat (YSA):
tiedonhankinta, viittomakieliset, opiskelijat, korkeakouluopiskelu, kuurot
Tutkimusmenetelmänä on puolistrukturoitu teemahaastattelu, jossa kysyttiin viittomakielisten opiskelijoiden opiskelutehtäviin liittyviä tiedontarvetilanteita, tiedonhankinnan tapoja, kanavia ja lähteitä sekä Internetin merkitystä vastaajille. Aineiston laadullisen sisällönanalyysin tuloksia verrataan aiemman tutkimuksen tuloksiin korkeakouluopiskelijoiden opintoihin liittyvän, itsenäisen tiedonhankinnan piirteistä, mitä kanavia ja lähteitä opiskelijat yleensä suosivat ja mitkä asiat voivat selittää informaatiokäyttäytymistä.
Muista korkeakouluopiskelijoista tehtyjen tutkimusten tuloksiin verrattaessa viittomakielisten opiskelijoiden tiedonhankinta on pääpiirteissään samanlaista, kuin pidemmälle edenneiden, tutkielmantekovaiheen opiskelijoiden muutenkin. Tämän tutkimuksen viidestä vastaajasta kolme onkin jo tehnyt tai tekemässä opinnäytettään. Mitä vaativammaksi tehtävä koetaan, sitä monimenetelmäisemmin ja perusteellisemmin tiedonhankintaan paneudutaan, käytetään sosiaalisten suhteiden verkostoa sekä kirjastojen ja Internetin aineistoja hyödyksi. Muihin verrattuna kirjaston ja sen tarjoamien tietokantojen käyttö näyttäisi tämän tutkimuksen vastaajilla kuitenkin olevan ensisijaisempaa. Kaikki opiskelijat kokevat tiedonhankinnassa yhtälailla vaikeuksia hakusanojen ja –tekniikoiden hallinnassa ja erityisesti epävarmuutta lähteiden valinnassa ja arvioinnissa. Vuorovaikutuksessa, viestinnässä ja muussa, kuin opiskelutehtävien tiedonhankinnassa Internet on viittomakielisille hyvin tärkeä ja sen on koettu parantaneen mahdollisuuksia yleisesti. Muutkin erityisryhmien tiedonhankinnan tutkimukset kertovat tästä Internetin ja tietotekniikan kehityksen voimauttavasta merkityksestä.
Asiasanat (YSA):
tiedonhankinta, viittomakieliset, opiskelijat, korkeakouluopiskelu, kuurot