Martin Crimpin Attempts on her Life post-dramaattisena draamana
SALOMAA, MARIA (2008)
SALOMAA, MARIA
2008
Teatterin ja draaman tutkimus - Theatre and Drama Research
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18282
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18282
Tiivistelmä
Pro gradu –tutkielmassani käsittelen Martin Crimpin näytelmää Attempts on her Life post-dramaattisena draamana. Post-dramaattinen teatteri on Hans-Thies Lehmannin nimeämä, uusia esityslähtöisiä nykyteatterimuotoja tarkoittava käsite. Post-dramaattiselle teatterille on ominaista juonen, henkilöhahmon ja kokonaisen maailmankuvan purkaminen, sekä yhden merkityksen tuottamisesta luopuminen. Se määritellään pitkälti suhteessa aristoteeliseen draamaan, joka toimii sille eräänlaisena vastapoolina.
Tutkielmassa post-dramaattisuutta tarkastellaan aristoteelisen draaman vastakohtana, mutta lisäksi sen tutkimisessa hyödynnetään brechtiläistä ja feminististä näkökulmaa. Brechtiläistä ja post-dramaattista teatteria yhdistävät lähinnä muotoon liittyvät seikat, kun taas feministisestä näkökulmasta yhtäläisyyksiä löytyy pääasiassa identiteettiin ja ruumiillisuuteen liittyvissä kysymyksissä.
Attempts on her Life -näytelmää käytetään esimerkkinä post-dramaattisesta draamasta. Sen esitetään toteuttavan Hans-Thies Lehmannin postdramaattiseen teatteriin liittämiä oletuksia osin jo kirjoitetun draamatekstin tasolla sekä muodon että sisällön puolesta.
Asiasanat: post-dramaattinen teatteri, Hans-Thies Lehmann, Martin Crimp, ei-aristoteelisuus, sosialistinen feminismi, brechtiläinen dramaturgia, esityslähtöisyys
Tutkielmassa post-dramaattisuutta tarkastellaan aristoteelisen draaman vastakohtana, mutta lisäksi sen tutkimisessa hyödynnetään brechtiläistä ja feminististä näkökulmaa. Brechtiläistä ja post-dramaattista teatteria yhdistävät lähinnä muotoon liittyvät seikat, kun taas feministisestä näkökulmasta yhtäläisyyksiä löytyy pääasiassa identiteettiin ja ruumiillisuuteen liittyvissä kysymyksissä.
Attempts on her Life -näytelmää käytetään esimerkkinä post-dramaattisesta draamasta. Sen esitetään toteuttavan Hans-Thies Lehmannin postdramaattiseen teatteriin liittämiä oletuksia osin jo kirjoitetun draamatekstin tasolla sekä muodon että sisällön puolesta.
Asiasanat: post-dramaattinen teatteri, Hans-Thies Lehmann, Martin Crimp, ei-aristoteelisuus, sosialistinen feminismi, brechtiläinen dramaturgia, esityslähtöisyys