TULKINTOJA YRITYKSESTÄ VASTUULLISENA TOIMIJANA: MEDIAKESKUSTELU METSÄ-BOTNIAN URUGUAYN TEHTAASTA
MERIKARI, PAULA (2008)
MERIKARI, PAULA
2008
Yrityksen hallinto - Management and Organisation
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18246
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18246
Tiivistelmä
Tämän pro gradu-tutkielman tarkoituksena on analysoida vastuullisen liiketoiminnan tulkintoja yksittäisen tapauksen valossa. Tutkimuksessa vastuullinen liiketoiminta nähdään sosiaalisena konstruktiona, jonka rakentumiselle ja muovautumiselle media tarjoaa julkisen keskusteluareenan.
Tutkimuksessa keskitytään suomalaisen metsä- ja paperiteollisuuden kannalta merkittävän tapahtuman, Metsä-Botnian Uruguayn sellutehdashankkeen, käsittelyyn Helsingin Sanomissa aikavälillä 7.3.2005–22.11.2006. Metsä-Botnian sellutehdas Uruguayssa on sekä suurin suomalainen yksityinen teollinen investointi ulkomaille että suurin teollinen investointi Uruguayn historiassa. Sellutehdas on sytyttänyt kiistan Uruguayn ja Argentiinan välille. Laajasti uutisoitu kiista on saanut kansainväliset mittasuhteet ja siihen on sotkeutunut laaja joukko erilaisia toimijoita.
Siitä, miten media rakentaa ja määrittelee vastuullista liiketoimintaa, sekä vaikuttaa siihen, on yritetty saada otetta tarkastelemalla Metsä-Botnian Uruguayn sellutehdasta koskevaa uutisointia kehysanalyyttisestä näkökulmasta. Lähtökohtana tutkimuksessa on, että mediakeskustelu on eräänlaista määrittelykamppailua erilaisten näkemysten ja kilpailevien tulkintojen, eli kehysten välillä. Tutkimuksessa on kehysanalyysin avulla löydetty tutkimusaineistosta kolme erilaista tapaa kehystää sellutehtaaseen liittyvä keskustelu sekä määritelty, millaisia identiteettejä eri kehystämisen tavat tuottavat yritykselle ja muille mediakeskustelun toimijoille.
Kehysanalyysin avulla osoitettiin tutkimusaineistosta kolme eri tapaa kehystää mediakeskustelu Metsä-Botnian Uruguayn tehaasta: investointi, kiista ja politiikka. Investoinnin kehyksessä korostui sellutehdashankkeen suomalaisuus, taloudellinen merkittävyys ja teknologia. Kiistan kehyksessä huomio kiinnittyi toimijoiden välisiin ristiriitoihin eikä itse sellutehtaaseen. Politiikan kehys tuo sellukiistan esille tavalla, jossa sekä kiistan syy että siihen esitetty ratkaisu löytyy politiikasta. Analysoimalla kehyksiä ja toimijoiden identiteettejä siinä tarkoituksessa, miten ne määrittelivät sitä, kenelle ja mistä yritys on vastuussa, mikä on vastuullisen liiketoiminnan kohde ja perimmäinen syy, tuotettiin kolme toisistaan poikkeavaa tulkintaa vastuullisesta liiketoiminnasta
Asiasanat: vastuullinen liiketoiminta, media-analyysi, kehystäminen, kehysanalyysi
Tutkimuksessa keskitytään suomalaisen metsä- ja paperiteollisuuden kannalta merkittävän tapahtuman, Metsä-Botnian Uruguayn sellutehdashankkeen, käsittelyyn Helsingin Sanomissa aikavälillä 7.3.2005–22.11.2006. Metsä-Botnian sellutehdas Uruguayssa on sekä suurin suomalainen yksityinen teollinen investointi ulkomaille että suurin teollinen investointi Uruguayn historiassa. Sellutehdas on sytyttänyt kiistan Uruguayn ja Argentiinan välille. Laajasti uutisoitu kiista on saanut kansainväliset mittasuhteet ja siihen on sotkeutunut laaja joukko erilaisia toimijoita.
Siitä, miten media rakentaa ja määrittelee vastuullista liiketoimintaa, sekä vaikuttaa siihen, on yritetty saada otetta tarkastelemalla Metsä-Botnian Uruguayn sellutehdasta koskevaa uutisointia kehysanalyyttisestä näkökulmasta. Lähtökohtana tutkimuksessa on, että mediakeskustelu on eräänlaista määrittelykamppailua erilaisten näkemysten ja kilpailevien tulkintojen, eli kehysten välillä. Tutkimuksessa on kehysanalyysin avulla löydetty tutkimusaineistosta kolme erilaista tapaa kehystää sellutehtaaseen liittyvä keskustelu sekä määritelty, millaisia identiteettejä eri kehystämisen tavat tuottavat yritykselle ja muille mediakeskustelun toimijoille.
Kehysanalyysin avulla osoitettiin tutkimusaineistosta kolme eri tapaa kehystää mediakeskustelu Metsä-Botnian Uruguayn tehaasta: investointi, kiista ja politiikka. Investoinnin kehyksessä korostui sellutehdashankkeen suomalaisuus, taloudellinen merkittävyys ja teknologia. Kiistan kehyksessä huomio kiinnittyi toimijoiden välisiin ristiriitoihin eikä itse sellutehtaaseen. Politiikan kehys tuo sellukiistan esille tavalla, jossa sekä kiistan syy että siihen esitetty ratkaisu löytyy politiikasta. Analysoimalla kehyksiä ja toimijoiden identiteettejä siinä tarkoituksessa, miten ne määrittelivät sitä, kenelle ja mistä yritys on vastuussa, mikä on vastuullisen liiketoiminnan kohde ja perimmäinen syy, tuotettiin kolme toisistaan poikkeavaa tulkintaa vastuullisesta liiketoiminnasta
Asiasanat: vastuullinen liiketoiminta, media-analyysi, kehystäminen, kehysanalyysi