Valtionhallinnon organisaation sisäinen tarkastus sisäisen valvonnan ja corporate governancen toteuttajana - case -tutkimus
LAHTI, LEENA (2008)
LAHTI, LEENA
2008
Finanssihallinto ja julkisyhteisöjen laskentatoimi - Financial Administration and Public Sector Accounting
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18227
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18227
Tiivistelmä
Tutkielmassa pohditaan valtionhallinnon sisäisen valvonnan ja hyvän hallinto- ja johtamistavan kokonaisuutta sisäisen tarkastuksen toteuttamista organisaatioyksiköissä tutkien.
Tutkielmassa selvitetään valtion talouden ja hallinnon ohjaus- ja valvontakäytännöt sekä pohditaan sisäisen valvonnan olemusta, osatekijöitä, tavoitteita ja vaatimuksia. Lisäksi tutkielmassa selvitetään corporate governancen olemusta ja siitä laadittuja ohjeistuksia, sekä pohditaan corporate governancen ja sisäisen valvonnan suhdetta tähänastisten tut-kimustulosten avulla. Tutkimustuloksia esitetään sekä sisäisen valvonnan toteuttamisesta valtionhallinnossa että corporate governancen ja sisäisen valvonnan yhteydestä pörssiyhtiöissä.
Tutkielmassa selvitetään miten valtionhallinnossa on ohjeistettu corporate governance -periaatteiden toteuttaminen hyvänä johtamis- ja hallintotapana.
Tutkimusosiossa on paneuduttu kahden suomalaisen yliopiston tapaan hoitaa sisäinen tarkastus osana sisäistä valvontaa, riskienhallintaa ja hyvää johtamis- ja hallintotapaa. Vertailtaessa sisäisen tarkastuksen tarkastussuunnitelmien ja sisäisen tarkastuksen vuosiraporttien sisältöjä ko. organisaatioiden tilintarkastuskertomuksiin ja tulossopimuksiin sekä sisäisen tarkastuksen ammattistandardeihin ja sisäisen valvonnan ja tarkastuksen neuvottelukunnan laatimaan sisäisen valvonnan arviointikehikkoon voidaan todeta, että sisäisen tarkastuksen toteuttaminen on miltei sisäisen tarkastuksen kansainvälisten ammattistandardien mukaista ja toiminnan riskipitoisuuden mukaisesti asetetut painopisteet ovat samalla toimialalla hyvin samanlaisia. Sisäisen tarkastuksen toiminta on kuitenkin hyvin erilaista case -organisaatioissa, joista toisella on oma sisäisen tarkastuksen toiminto ja toinen toteuttaa sisäistä tarkastusta ostopalvelun kautta.
Tutkielman perusteella voidaan päätellä, että valtionhallinnossa on tehty melko paljon töitä hyvän johtamis- ja hallintotavan aikaansaamiseksi. Lakien ja säädösten sijaan on kuitenkin laadittu suositeltavia menettelyjä, joiden toteuttaminen jää organisaatioyksiköiden omaan harkintaan, varsinkin kun suosituksessa mainittujen elementtien sisällyttäminen tulossopimuksen tavoitteisiin on hyvin vähäistä.
Asiasanat
Sisäinen tarkastus, sisäinen valvonta, corporate governance, valtionhallinto
Tutkielmassa selvitetään valtion talouden ja hallinnon ohjaus- ja valvontakäytännöt sekä pohditaan sisäisen valvonnan olemusta, osatekijöitä, tavoitteita ja vaatimuksia. Lisäksi tutkielmassa selvitetään corporate governancen olemusta ja siitä laadittuja ohjeistuksia, sekä pohditaan corporate governancen ja sisäisen valvonnan suhdetta tähänastisten tut-kimustulosten avulla. Tutkimustuloksia esitetään sekä sisäisen valvonnan toteuttamisesta valtionhallinnossa että corporate governancen ja sisäisen valvonnan yhteydestä pörssiyhtiöissä.
Tutkielmassa selvitetään miten valtionhallinnossa on ohjeistettu corporate governance -periaatteiden toteuttaminen hyvänä johtamis- ja hallintotapana.
Tutkimusosiossa on paneuduttu kahden suomalaisen yliopiston tapaan hoitaa sisäinen tarkastus osana sisäistä valvontaa, riskienhallintaa ja hyvää johtamis- ja hallintotapaa. Vertailtaessa sisäisen tarkastuksen tarkastussuunnitelmien ja sisäisen tarkastuksen vuosiraporttien sisältöjä ko. organisaatioiden tilintarkastuskertomuksiin ja tulossopimuksiin sekä sisäisen tarkastuksen ammattistandardeihin ja sisäisen valvonnan ja tarkastuksen neuvottelukunnan laatimaan sisäisen valvonnan arviointikehikkoon voidaan todeta, että sisäisen tarkastuksen toteuttaminen on miltei sisäisen tarkastuksen kansainvälisten ammattistandardien mukaista ja toiminnan riskipitoisuuden mukaisesti asetetut painopisteet ovat samalla toimialalla hyvin samanlaisia. Sisäisen tarkastuksen toiminta on kuitenkin hyvin erilaista case -organisaatioissa, joista toisella on oma sisäisen tarkastuksen toiminto ja toinen toteuttaa sisäistä tarkastusta ostopalvelun kautta.
Tutkielman perusteella voidaan päätellä, että valtionhallinnossa on tehty melko paljon töitä hyvän johtamis- ja hallintotavan aikaansaamiseksi. Lakien ja säädösten sijaan on kuitenkin laadittu suositeltavia menettelyjä, joiden toteuttaminen jää organisaatioyksiköiden omaan harkintaan, varsinkin kun suosituksessa mainittujen elementtien sisällyttäminen tulossopimuksen tavoitteisiin on hyvin vähäistä.
Asiasanat
Sisäinen tarkastus, sisäinen valvonta, corporate governance, valtionhallinto