Usability Aspects of MP3 Player Documentation. Documentation Usability Heuristics Revised – a Case Study
HÄMÄLÄINEN, JUHA (2008)
HÄMÄLÄINEN, JUHA
2008
Englantilainen filologia - English Philology
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18204
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18204
Tiivistelmä
Tutkielman päätavoitteena on arvioida käyttäjädokumentaation käytettävyyttä Vesa Purhon (2000) sitä tarkoitusta varten laatimaa heuristiikkalistaa käyttäen. Toissijainen tavoite on arvioida tutkimuksessa käytetyn metodin ja heuristiikkojen toimivuutta käyttäjädokumentaation käytettävyyden arvioinnissa.
Teoriaosassa pohditaan ensin informaatiosuunnittelun merkitystä käyttäjädokumentaation laatimisessa. Siihen liittyen tarkastellaan sitä, millainen käytetyn kielen osuus on informaatiosuunnittelussa ja miten kielelliset osatekijät vaikuttavat dokumentaation laatuun sekä millaisia tunnusmerkkejä hyvässä dokumentaatiossa on. Kohderyhmien kartoittamisen ja arvioinnin tärkeys sekä niiden suhde informaatiosuunnitteluun on olennainen osa käytettävyyden perustaa, ja niiden lisäksi pohditaan myös teknisen dokumentaation lukemiseen liittyviä motiiveja ja lukemistapoja.
Tutkimuksessa tarkastellaan myös sitä, miten käytettävyys määritellään ja mistä osatekijöistä se muodostuu. Nämä osatekijät huomioon ottaen tarkastellaan arvioinnin pohjana olevia Purhon käyttäjädokumentaation käytettävyysheuristiikkoja ja niiden suhdetta ja eroja Jakob Nielsenin käyttöliittymien käytettävyysheuristiikkoihin.
Tutkimusaineistona käytettiin iPod-merkkisen MP3-soittimen englanninkielistä käyttöohjetta. Ohjeista jätettiin huomiotta iPodin ja tietokoneen välinen käyttöliittymä sekä osa-alueet, jotka eivät liity MP3-tiedostojen toistamiseen tai laitteen yleisiin toimintoihin. Käyttöohje arvioitiin heuristisesti käymällä aineisto järjestelmällisesti läpi jokaista heuristiikkaa vasten arvioiden samalla, mikä löydettyjen käytettävyysongelmien vakavuusaste on.
MP3-soittimen käyttäjädokumentaatio osoittautui laadultaan epätasaiseksi, ja sieltä löytyi yllättäviä ongelmia varsinkin informaation hakuun liittyen. Heuristisen arvioinnin tulokset osoittivat Purhon heuristiikkojen toimivan käytettävyysongelmien kartoittamisessa sellaisenaan myös tämäntyyppisen materiaalin arvioinnissa, mutta näin suppean kohdedokumentaation ollessa kyseessä niitä voisi myös joiltakin osin kehittää pienten dokumentaatiokokonaisuuksien arvioimista varten.
Avainsanat: käytettävyys, heuristiikat, käytettävyysanalyysi, tekninen viestintä, käyttäjädokumentaatio
Teoriaosassa pohditaan ensin informaatiosuunnittelun merkitystä käyttäjädokumentaation laatimisessa. Siihen liittyen tarkastellaan sitä, millainen käytetyn kielen osuus on informaatiosuunnittelussa ja miten kielelliset osatekijät vaikuttavat dokumentaation laatuun sekä millaisia tunnusmerkkejä hyvässä dokumentaatiossa on. Kohderyhmien kartoittamisen ja arvioinnin tärkeys sekä niiden suhde informaatiosuunnitteluun on olennainen osa käytettävyyden perustaa, ja niiden lisäksi pohditaan myös teknisen dokumentaation lukemiseen liittyviä motiiveja ja lukemistapoja.
Tutkimuksessa tarkastellaan myös sitä, miten käytettävyys määritellään ja mistä osatekijöistä se muodostuu. Nämä osatekijät huomioon ottaen tarkastellaan arvioinnin pohjana olevia Purhon käyttäjädokumentaation käytettävyysheuristiikkoja ja niiden suhdetta ja eroja Jakob Nielsenin käyttöliittymien käytettävyysheuristiikkoihin.
Tutkimusaineistona käytettiin iPod-merkkisen MP3-soittimen englanninkielistä käyttöohjetta. Ohjeista jätettiin huomiotta iPodin ja tietokoneen välinen käyttöliittymä sekä osa-alueet, jotka eivät liity MP3-tiedostojen toistamiseen tai laitteen yleisiin toimintoihin. Käyttöohje arvioitiin heuristisesti käymällä aineisto järjestelmällisesti läpi jokaista heuristiikkaa vasten arvioiden samalla, mikä löydettyjen käytettävyysongelmien vakavuusaste on.
MP3-soittimen käyttäjädokumentaatio osoittautui laadultaan epätasaiseksi, ja sieltä löytyi yllättäviä ongelmia varsinkin informaation hakuun liittyen. Heuristisen arvioinnin tulokset osoittivat Purhon heuristiikkojen toimivan käytettävyysongelmien kartoittamisessa sellaisenaan myös tämäntyyppisen materiaalin arvioinnissa, mutta näin suppean kohdedokumentaation ollessa kyseessä niitä voisi myös joiltakin osin kehittää pienten dokumentaatiokokonaisuuksien arvioimista varten.
Avainsanat: käytettävyys, heuristiikat, käytettävyysanalyysi, tekninen viestintä, käyttäjädokumentaatio