Ulkoisten innovaatiolähteiden hyödyntäminen verkkopalvelun kehittämisessä. Case: Markkinapaikat, Alma Media Oyj
AALTONEN, RAMI (2008)
AALTONEN, RAMI
2008
Yrityksen taloustiede, markkinointi - Marketing
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18185
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18185
Tiivistelmä
Tutkimuksessa analysoidaan miten yrityksen ulkopuolisia innovaatiolähteitä voidaan hyödyntää verkkopalvelun kehittämisessä. Tutkimuksen päätavoitteena on tutkia miten yrityksen innovaatioprosessia voidaan tehdä avoimemmaksi osallistamalla ulkopuoliset innovaatiolähteet mukaan verkkopalvelun tuotekehitykseen. Tätä tavoitetta lähestyttiin kahden tutkimuskysymyksen kautta. Ensimmäisessä tutkimuskysymyksessä tunnistetaan verkkopalvelun kehittämiseen osallistuvat ulkopuoliset innovaatiolähteet.
Toisessa tutkimuskysymyksessä käsitellään millä tavoin nämä ulkoiset innovaatiolähteet voivat osallistua verkkopalvelun kehittämiseen.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin abduktiivista toimintatutkimusta. Tutkimuskohteena oli Alma Media Oyj:n Markkinapaikat-tulosyksikkö, joka on keskittynyt sähköisten markkinapaikkapalveluiden tuottamiseen. Aineiston keruu tapahtui havainnoimalla ja osallistumalla tutkittavan organisaation päivittäiseen toimintaan ja teemahaastattelemalla organisaation avainhenkilöitä.
Tutkimuksen perusteella tunnistettiin 14 organisaation ulkopuolista innovaatiolähdettä, jotka osallistuivat verkkopalvelun tuotekehitykseen. Nämä ulkopuoliset innovaatiolähteet voidaan jakaa neljään ryhmään: markkinoihin, tieteellisiin ja julkisiin tahoihin sekä välittäjiin. Näistä markkinaryhmään luokitellut innovaatiolähteet havaittiin muita merkityksellisemmäksi. Erityisesti sidokset asiakkaisiin, kilpailijoihin, tytäryhtiöihin ja muihin liiketoimintayksiköihin koettiin tärkeiksi. Tutkimuksen mukaan organisaation ulkopuolisia lähteitä voidaan hyödyntää innovaatioprosessin jokaisessa vaiheessa: idean kehityksessä, seulonnassa, käyttökelpoisuuden varmistamisessa, toteutuksessa ja kaupallistamisessa. Kaikkiaan tutkimuksessa löydettiin 12 osallistumistapaa, miten yrityksen ulkopuolisia innovaatiolähteitä voidaan hyödyntää verkkopalvelun kehittämisessä.
Asiasanat: avoin innovaatio, innovaatioprosessi, innovaatiovälitystoiminta, tuotekehitys, ulkoiset innovaatiolähteet
Toisessa tutkimuskysymyksessä käsitellään millä tavoin nämä ulkoiset innovaatiolähteet voivat osallistua verkkopalvelun kehittämiseen.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin abduktiivista toimintatutkimusta. Tutkimuskohteena oli Alma Media Oyj:n Markkinapaikat-tulosyksikkö, joka on keskittynyt sähköisten markkinapaikkapalveluiden tuottamiseen. Aineiston keruu tapahtui havainnoimalla ja osallistumalla tutkittavan organisaation päivittäiseen toimintaan ja teemahaastattelemalla organisaation avainhenkilöitä.
Tutkimuksen perusteella tunnistettiin 14 organisaation ulkopuolista innovaatiolähdettä, jotka osallistuivat verkkopalvelun tuotekehitykseen. Nämä ulkopuoliset innovaatiolähteet voidaan jakaa neljään ryhmään: markkinoihin, tieteellisiin ja julkisiin tahoihin sekä välittäjiin. Näistä markkinaryhmään luokitellut innovaatiolähteet havaittiin muita merkityksellisemmäksi. Erityisesti sidokset asiakkaisiin, kilpailijoihin, tytäryhtiöihin ja muihin liiketoimintayksiköihin koettiin tärkeiksi. Tutkimuksen mukaan organisaation ulkopuolisia lähteitä voidaan hyödyntää innovaatioprosessin jokaisessa vaiheessa: idean kehityksessä, seulonnassa, käyttökelpoisuuden varmistamisessa, toteutuksessa ja kaupallistamisessa. Kaikkiaan tutkimuksessa löydettiin 12 osallistumistapaa, miten yrityksen ulkopuolisia innovaatiolähteitä voidaan hyödyntää verkkopalvelun kehittämisessä.
Asiasanat: avoin innovaatio, innovaatioprosessi, innovaatiovälitystoiminta, tuotekehitys, ulkoiset innovaatiolähteet