TUNTEITA JA TOIMINTAA - Draamamenetelmin toteutettu tunnekasvatusinterventio viidesluokkalaisilla
SISTONEN, ANU (2008)
SISTONEN, ANU
2008
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18167
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18167
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee tunnekasvatusta koulukontekstissa. Tunnekasvatus on opetussuunnitelmassa uusi asia, joten tutkimuksen tarkoituksena on selvittää tunnekasvatuksen toteuttamisen mahdollisuuksia koulussa. Tavallisesti taideaineiden on nähty olevan oivallisia tunteiden käsittelyssä. Tässä tutkimuksessa kokeillaan draaman keinoja tunnekasvatuksessa.
Tutkimuksen taustalla on ajatus koulutuksellisen syrjäytymisen ehkäisystä. Uskon tunnekasvatuksella voitavan vaikuttaa ehkäisevästi syrjäytymiseen. Mikään yksittäinen menetelmä ei tietenkään poista syrjäytymistä täysin, mutta sananlaskun sanoin ”Pienistä puroista syntyy suuri joki”.
Tutkimusmenetelmänä on toimintatutkimus. Toteutin tutkimukseen liittyen yhden lukuvuoden mittaisen tunnekasvatusintervention eräässä hämäläisessä viidennessä luokassa vuosina 2005 - 2006 yhdessä toisen tutkijan kanssa. Pidimme oppilaille vuoden aikana 12 kahden oppitunnin mittaista toimintatuokiota, joissa käsiteltiin tunteita erilaisten draamatekniikoiden avulla. Luotettavan ja monipuolisen tiedon saamiseksi tutkimusaineistoa kerättiin monimetodisesti.
Oppilaat pitivät toimintatuokioista oppimispäiväkirjaa, täyttivät minäkäsitystä, tunnetaitoja, luokan ilmapiiriä ja sosiaalisia suhteita koskevat kyselylomakkeet ja antoivat tutkijoille palautetta intervention puolivälissä ja lopussa järjestetyissä keskusteluissa. Lisäksi haastattelin tutkimusluokan opettajaa ja pidin itse pedagogista päiväkirjaa tutkimuksen aikana. Toimintakerrat myös videoitiin.
Viidesluokkalaisten tunnetaidot osoittautuivat yleisesti ottaen hyviksi. Tunteiden tunnistaminen sujui viidesluokkalaisilta jo varsin hyvin, mutta he tarvitsevat harjoitusta tunteiden ilmaisemiseen ja säätelyyn. Alkamassa oleva murrosikä tuo lisää kuohuntaa oppilaan tunne-elämään ja sosiaalisiin suhteisiin. On tärkeää, että (esi)murrosikäinen lapsi oppii tulemaan toimeen tunteidensa kanssa. Interventiossa ryhmästä erottuivat ne oppilaat, joiden tunnetaidot olivat todella hyvät tai melko heikot.
Interventiossa oppilaat oppivat tunteista, niiden ominaisuuksista, ilmaisemisesta ja säätelystä ja siinä ohessa he perehtyivät erilaisiin draamatekniikoihin. Luokan opettaja koki intervention hyödylliseksi oppilaiden ryhmäytymisen ja luokan ilmapiirin kannalta ja sai uusia ideoita tunnekasvatukseen.
Avainsanat: Tunteet, tunnekasvatus, tunneäly, tunnetaidot, draama, draamakasvatus, toimintatutkimus, ryhmä
Tutkimuksen taustalla on ajatus koulutuksellisen syrjäytymisen ehkäisystä. Uskon tunnekasvatuksella voitavan vaikuttaa ehkäisevästi syrjäytymiseen. Mikään yksittäinen menetelmä ei tietenkään poista syrjäytymistä täysin, mutta sananlaskun sanoin ”Pienistä puroista syntyy suuri joki”.
Tutkimusmenetelmänä on toimintatutkimus. Toteutin tutkimukseen liittyen yhden lukuvuoden mittaisen tunnekasvatusintervention eräässä hämäläisessä viidennessä luokassa vuosina 2005 - 2006 yhdessä toisen tutkijan kanssa. Pidimme oppilaille vuoden aikana 12 kahden oppitunnin mittaista toimintatuokiota, joissa käsiteltiin tunteita erilaisten draamatekniikoiden avulla. Luotettavan ja monipuolisen tiedon saamiseksi tutkimusaineistoa kerättiin monimetodisesti.
Oppilaat pitivät toimintatuokioista oppimispäiväkirjaa, täyttivät minäkäsitystä, tunnetaitoja, luokan ilmapiiriä ja sosiaalisia suhteita koskevat kyselylomakkeet ja antoivat tutkijoille palautetta intervention puolivälissä ja lopussa järjestetyissä keskusteluissa. Lisäksi haastattelin tutkimusluokan opettajaa ja pidin itse pedagogista päiväkirjaa tutkimuksen aikana. Toimintakerrat myös videoitiin.
Viidesluokkalaisten tunnetaidot osoittautuivat yleisesti ottaen hyviksi. Tunteiden tunnistaminen sujui viidesluokkalaisilta jo varsin hyvin, mutta he tarvitsevat harjoitusta tunteiden ilmaisemiseen ja säätelyyn. Alkamassa oleva murrosikä tuo lisää kuohuntaa oppilaan tunne-elämään ja sosiaalisiin suhteisiin. On tärkeää, että (esi)murrosikäinen lapsi oppii tulemaan toimeen tunteidensa kanssa. Interventiossa ryhmästä erottuivat ne oppilaat, joiden tunnetaidot olivat todella hyvät tai melko heikot.
Interventiossa oppilaat oppivat tunteista, niiden ominaisuuksista, ilmaisemisesta ja säätelystä ja siinä ohessa he perehtyivät erilaisiin draamatekniikoihin. Luokan opettaja koki intervention hyödylliseksi oppilaiden ryhmäytymisen ja luokan ilmapiirin kannalta ja sai uusia ideoita tunnekasvatukseen.
Avainsanat: Tunteet, tunnekasvatus, tunneäly, tunnetaidot, draama, draamakasvatus, toimintatutkimus, ryhmä