Laulusta laajaan musisointiin - Musiikin oppikirjojen muutokset 1920-luvulta 2000-luvulle
RIIHIMÄKI, HENNA (2008)
RIIHIMÄKI, HENNA
2008
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18152
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18152
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kansakoulun ja peruskoulun alakoulun musiikin oppikirjojen muutosta 1920-luvulta 2000-luvulle. Oppikirjojen muutosta tutkittiin sisältöjen, ulkoasun ja laulujen aihepiirien näkökulmasta. Tutkimusaineistona käytettiin yhteensä viittätoista musiikin oppikirjaa 1920-, 1940-, 1960-, 1980- ja 2000-luvuilta. Aineisto rajattiin vain joka toiseen vuosikymmeneen, jotta sitä olisi helpompi hallita ja muutokset näkyisivät selvemmin. Tutkimusaineiston analysointimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Tutkimuksessa selvitettäviä kysymyksiä olivat:
1. Miten musiikin oppikirjojen sisällöt ovat muuttuneet 1920-luvulta 2000-luvulle?
2. Miten oppikirjojen ulkoasu on muuttunut?
3. Miten laulujen aihepiirit ovat muuttuneet?
3.1 Millaiset laulut ovat säilyneet 1920-luvulta 2000-luvulle?
Tutkimuksen teoreettisessa osassa tarkasteltiin musiikkikasvatusta, koululaulun historiaa, musiikin opetussuunnitelmia ja opetussuunnitelmakomitean mietintöjä 1920-luvulta 2000-luvulle, oppivelvollisuuden syntyä ja siirtymistä kansakoulusta peruskouluun, oppimiskäsityksen muutosta 1900-luvun aikana, oppimateriaaleja yleensä sekä aikaisempia tutkimuksia.
Tutkimuksessa saatiin selville, että musiikin oppikirjat ovat monipuolistuneet 1920-luvulta 2000-luvulle tultaessa sekä sisällöltään, ulkoasultaan että laulujen aihepiireiltään. Kun 1920-luvun oppikirjat sisältävät pääasiassa vain lauluja, 2000-luvun oppikirjoissa on ainekset kokonaisvaltaiseen musiikin opetukseen. 2000-luvun kirjat sisältävät laulujen lisäksi muun muassa musiikin teoriaa, soitinopetusta, erilaisia tehtäviä, leikkiä ja liikuntaa. Ulkoasultaan oppikirjat ovat muuttuneet kooltaan ja sivumäärältään pienistä, kuvattomista ja värittömistä kirjoista suurempiin, monipuolisesti kuvitettuihin ja värikkäisiin kirjoihin. Oppikirjojen laulujen aihepiirit ovat puolestaan muuttuneet pääpainoltaan isänmaallisista, hengellisistä ja luontoon liittyvistä lauluista kansainvälisempiin, iloisempiin ja leikinomaisempiin lauluihin. Vakavasta musiikista on siirrytty koko ajan enemmän kohti viihdemusiikkia. Kansanlaulut ovat joutuneet antamaan tilaa muun muassa rock- pop- ja rap-musiikille. Parhaiten säilyneitä lauluja 1920-luvulta 2000-luvulle ovat kuitenkin joululaulut, isänmaahan, luontoon ja eläimiin liittyvät laulut.
Yhteiskunta on muuttunut paljon 1920-luvulta 2000-luvulle. Suurin muutos koulumaailmassa tänä aikana oli peruskoulun tulo 1970-luvulla. Sen opetussuunnitelmien vaatimusten myötä nousi tarve kehittää myös oppikirjoja. Oppikirjojen tulee olla ajankohtaisia, joten niitä päivitetään tarpeen mukaan yhteiskunnan vaatimuksia vastaaviksi. Kuitenkin kannattaa muistaa hyödyntää myös vanha käyttökelpoinen oppimateriaali.
Avainsanat: musiikki, oppikirjat, musiikkikasvatus, perusopetus
1. Miten musiikin oppikirjojen sisällöt ovat muuttuneet 1920-luvulta 2000-luvulle?
2. Miten oppikirjojen ulkoasu on muuttunut?
3. Miten laulujen aihepiirit ovat muuttuneet?
3.1 Millaiset laulut ovat säilyneet 1920-luvulta 2000-luvulle?
Tutkimuksen teoreettisessa osassa tarkasteltiin musiikkikasvatusta, koululaulun historiaa, musiikin opetussuunnitelmia ja opetussuunnitelmakomitean mietintöjä 1920-luvulta 2000-luvulle, oppivelvollisuuden syntyä ja siirtymistä kansakoulusta peruskouluun, oppimiskäsityksen muutosta 1900-luvun aikana, oppimateriaaleja yleensä sekä aikaisempia tutkimuksia.
Tutkimuksessa saatiin selville, että musiikin oppikirjat ovat monipuolistuneet 1920-luvulta 2000-luvulle tultaessa sekä sisällöltään, ulkoasultaan että laulujen aihepiireiltään. Kun 1920-luvun oppikirjat sisältävät pääasiassa vain lauluja, 2000-luvun oppikirjoissa on ainekset kokonaisvaltaiseen musiikin opetukseen. 2000-luvun kirjat sisältävät laulujen lisäksi muun muassa musiikin teoriaa, soitinopetusta, erilaisia tehtäviä, leikkiä ja liikuntaa. Ulkoasultaan oppikirjat ovat muuttuneet kooltaan ja sivumäärältään pienistä, kuvattomista ja värittömistä kirjoista suurempiin, monipuolisesti kuvitettuihin ja värikkäisiin kirjoihin. Oppikirjojen laulujen aihepiirit ovat puolestaan muuttuneet pääpainoltaan isänmaallisista, hengellisistä ja luontoon liittyvistä lauluista kansainvälisempiin, iloisempiin ja leikinomaisempiin lauluihin. Vakavasta musiikista on siirrytty koko ajan enemmän kohti viihdemusiikkia. Kansanlaulut ovat joutuneet antamaan tilaa muun muassa rock- pop- ja rap-musiikille. Parhaiten säilyneitä lauluja 1920-luvulta 2000-luvulle ovat kuitenkin joululaulut, isänmaahan, luontoon ja eläimiin liittyvät laulut.
Yhteiskunta on muuttunut paljon 1920-luvulta 2000-luvulle. Suurin muutos koulumaailmassa tänä aikana oli peruskoulun tulo 1970-luvulla. Sen opetussuunnitelmien vaatimusten myötä nousi tarve kehittää myös oppikirjoja. Oppikirjojen tulee olla ajankohtaisia, joten niitä päivitetään tarpeen mukaan yhteiskunnan vaatimuksia vastaaviksi. Kuitenkin kannattaa muistaa hyödyntää myös vanha käyttökelpoinen oppimateriaali.
Avainsanat: musiikki, oppikirjat, musiikkikasvatus, perusopetus