Kun yhdessä tehdään, niin oppiihan siinä puolin ja toisin Tapaustutkimus sukupolvien välisestä yhteistyöstä
OJAVALLI, MARJAANA; MÄKI, JOHANNA (2008)
OJAVALLI, MARJAANA
MÄKI, JOHANNA
2008
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18133
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18133
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaista sukupolvien välistä yhteistyötä Jukolan koulun oppilaat ja Voutilakeskuksen ikäihmiset tekevät Hämeenlinnan kaupungissa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin mitä sukupolvien välisellä yhteistyöllä voidaan saavuttaa yksilön näkökulmasta. Tutkimuksen aihe muotoutui Hämeenlinnan opetustoimen ehdotuksesta tutkia sukupolvien välistä yhteistyötä. Sukupolvien välinen yhteistyö nähdään Hämeenlinnassa yhtenä mahdollisuutena kaventaa sukupolvien välistä kuilua, joka on tässä ajassa vaarassa kasvaa liian suureksi. Tämän vuoksi tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin postmodernin ajan haasteita niin yhteiskunnan, perheen kuin koulun näkökulmista.
Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus, jossa tutkimuskohteena olivat Jukolan koulun oppilaat ja Voutilakeskuksen päivätoiminnassa mukana olevat ikäihmiset. Tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2007. Se koostui luokanopettajien, rehtorien ja toiminnanohjaajan haastatteluista, kuudennen ja viidennen luokan oppilaille teetetyistä kyselyistä sekä yhteistyön tapaamiskertojen havainnoinneista. Teemahaastattelujen, kyselyjen sekä niitä tukevien havaintojen avulla saatiin tietoa yhteistyön muodoista, odotuksista ja kokemuksista. Tutkimuksessa käytettiin aineistolähtöistä lähestymistapaa, jossa aineisto suuntaa teorian valintaa. Analyysivaiheessa aineistoa tiivistettiin, taulukoitiin ja teemoiteltiin. Teemoittelun myötä aineistosta nousi neljä pääteemaa, joiden kautta käsiteltiin tuloksia.
Tutkimuksesta selvisi, millaista sukupolvien välistä yhteistyötä Jukolan koulun oppilaat ja Voutilakeskuksen ikäihmiset tekevät. Yhteistyö perustuu yhdessä tekemiseen, sen mielekkyyteen sekä vapaaehtoisuuteen. Säännöllisissä tapaamisissa oppilaat ja ikäihmiset viettävät aikaa yhdessä sekä toimivat ja työskentelevät luokanopettajan ja toiminnanohjaajan johdolla. Tutkimuksesta selvisi myös, ettei toiminnalle ole asetettu tavoitteita, jotka ohjaisivat toiminnan suunnittelua. Tutkimuksen mukaan yhteistyön avulla voidaan oppia tietoja ja taitoja, kehittää vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitoja sekä empatiakykyä.
Tutkimustulosten mukaan sukupolvien välinen yhteistyö antaa mahdollisuuden yksilön tietojen ja taitojen kehittymiseen sekä sukupolvien välisen kuilun kaventumiseen. Jukolan koulun ja Voutilakeskuksen yhteistyömallia kehittämällä, laajentamalla ja suunnittelemalla, sukupolvien välisen yhteistyön vaikutuksia voitaisiin tutkia myös yhteiskunnallisesti.
Avainsanat: sukupolvien välinen yhteistyö, yhteisöllisyys, kasvatus, postmoderni
Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus, jossa tutkimuskohteena olivat Jukolan koulun oppilaat ja Voutilakeskuksen päivätoiminnassa mukana olevat ikäihmiset. Tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2007. Se koostui luokanopettajien, rehtorien ja toiminnanohjaajan haastatteluista, kuudennen ja viidennen luokan oppilaille teetetyistä kyselyistä sekä yhteistyön tapaamiskertojen havainnoinneista. Teemahaastattelujen, kyselyjen sekä niitä tukevien havaintojen avulla saatiin tietoa yhteistyön muodoista, odotuksista ja kokemuksista. Tutkimuksessa käytettiin aineistolähtöistä lähestymistapaa, jossa aineisto suuntaa teorian valintaa. Analyysivaiheessa aineistoa tiivistettiin, taulukoitiin ja teemoiteltiin. Teemoittelun myötä aineistosta nousi neljä pääteemaa, joiden kautta käsiteltiin tuloksia.
Tutkimuksesta selvisi, millaista sukupolvien välistä yhteistyötä Jukolan koulun oppilaat ja Voutilakeskuksen ikäihmiset tekevät. Yhteistyö perustuu yhdessä tekemiseen, sen mielekkyyteen sekä vapaaehtoisuuteen. Säännöllisissä tapaamisissa oppilaat ja ikäihmiset viettävät aikaa yhdessä sekä toimivat ja työskentelevät luokanopettajan ja toiminnanohjaajan johdolla. Tutkimuksesta selvisi myös, ettei toiminnalle ole asetettu tavoitteita, jotka ohjaisivat toiminnan suunnittelua. Tutkimuksen mukaan yhteistyön avulla voidaan oppia tietoja ja taitoja, kehittää vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitoja sekä empatiakykyä.
Tutkimustulosten mukaan sukupolvien välinen yhteistyö antaa mahdollisuuden yksilön tietojen ja taitojen kehittymiseen sekä sukupolvien välisen kuilun kaventumiseen. Jukolan koulun ja Voutilakeskuksen yhteistyömallia kehittämällä, laajentamalla ja suunnittelemalla, sukupolvien välisen yhteistyön vaikutuksia voitaisiin tutkia myös yhteiskunnallisesti.
Avainsanat: sukupolvien välinen yhteistyö, yhteisöllisyys, kasvatus, postmoderni