VALMISTUVIEN SAIRAANHOIDON OPISKELIJOIDEN AMMATTILLINEN OSAAMINEN JA SAIRAANHOIDON KOULUTUKSEN OPETUKSELLISET RATKAISUT SUOMESSA JA ESPANJAN KANARIAN SAARILLA
LEHTONEN, ANNE-MARIE (2008)
LEHTONEN, ANNE-MARIE
2008
Hoitotiede - Nursing Science
Lääketieteellinen tiedekunta - Faculty of Medicine
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18124
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18124
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli vertailla kahden maan, Suomen ja Espanjan Kanarian saarten, valmistuvien sairaanhoidon opiskelijoiden käsityksiä ammatillisesta osaamisestaan ja opetuksellisista ratkaisuista koulutuksen aikana. Tutkimustulokset ovat hyödynnettävissä yhtenäistyvän sairaanhoidon koulutuksen suunnittelussa Euroopan alueella.
Tutkimuksen aineisto kerättiin strukturoidun kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake muodostettiin luodun teoreettisen viitekehyksen ja aikaisempien tutkimusten kyselylomakkeiden pohjalta. Tutkimuksen kohderyhmän muodostivat Suomessa jouluna 2004 neljästä ammattikorkeakoulusta (n=175) ja Kanarian saarten yliopistoista keväällä 2004 valmistuneet sairaanhoidon opiskelijat (n=147).
Tilastollisina menetelminä käytettiin ristiintaulukointia, riippumattoman otoksen t-testiä ja Mann Whitneyn U-testiä. Yhteyksiä taustamuuttujien ja osaamisen välillä haettiin kaksisuuntaisella varianssianalyysillä ja Kruskall-Wallisin testillä.
Ammatillinen osaaminen ilmentyi samansuuntaisena sekä Suomessa että Kanarian saarilla. Parhaiten osattiin käytännöllinen hoitotyö. Teoreettinen osaaminen oli kohtalaista molemmissa maissa. Evidenssiosaamisessa parhaiten osattiin potilaan mukaan ottaminen hoitoonsa, huonoiten tutkitun tiedon soveltaminen. Suomessa opiskelijat kokivat teoreettisessa osaamisessa paremmaksi ongelmanratkaisu- ja lääketieteellisen osaamisensa sekä osaamisensa lukea vieraskielisiä ammatillisia tekstejä. Käytännöllisen osaamisen suomalaiset arvioivat paremmaksi kädentaitojen- sekä suunnitelmallisen hoitotyön osaamisen kohdalla. Evidenssiosaamisessa Kanarian saarilla paremmaksi opiskelijat arvioivat kriittisen ajatteluosaamisensa.
Opetuksellisten ratkaisujen tarkastelussa Suomessa opetuksessa käytetty tieto painottui hoitotyön malleihin, hoitotieteellisiin tutkimuksiin sekä hoitotyön aikaisempiin käytäntöihin. Kanarialla opetuksessa käytetty tieto painottui hoitotyön malleihin. Molemmissa maissa käytännön ohjauksessa painottui hoitotyön aikaisemmat käytännöt. Opetusmenetelmänä molemmissa maissa oli eniten käytetty opettajan luennointia. Suomalaiset opiskelijat olivat tyytyväisempiä opetuksen suunnitelmallisuuteen. Molemmissa maissa opiskelijat arvioivat voivansa osallistua opintojensa suunniteluun jonkin verran.
Avainsanat: ammatillinen osaaminen, sairaanhoidon koulutus, opetukselliset ratkaisut
Tutkimuksen aineisto kerättiin strukturoidun kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake muodostettiin luodun teoreettisen viitekehyksen ja aikaisempien tutkimusten kyselylomakkeiden pohjalta. Tutkimuksen kohderyhmän muodostivat Suomessa jouluna 2004 neljästä ammattikorkeakoulusta (n=175) ja Kanarian saarten yliopistoista keväällä 2004 valmistuneet sairaanhoidon opiskelijat (n=147).
Tilastollisina menetelminä käytettiin ristiintaulukointia, riippumattoman otoksen t-testiä ja Mann Whitneyn U-testiä. Yhteyksiä taustamuuttujien ja osaamisen välillä haettiin kaksisuuntaisella varianssianalyysillä ja Kruskall-Wallisin testillä.
Ammatillinen osaaminen ilmentyi samansuuntaisena sekä Suomessa että Kanarian saarilla. Parhaiten osattiin käytännöllinen hoitotyö. Teoreettinen osaaminen oli kohtalaista molemmissa maissa. Evidenssiosaamisessa parhaiten osattiin potilaan mukaan ottaminen hoitoonsa, huonoiten tutkitun tiedon soveltaminen. Suomessa opiskelijat kokivat teoreettisessa osaamisessa paremmaksi ongelmanratkaisu- ja lääketieteellisen osaamisensa sekä osaamisensa lukea vieraskielisiä ammatillisia tekstejä. Käytännöllisen osaamisen suomalaiset arvioivat paremmaksi kädentaitojen- sekä suunnitelmallisen hoitotyön osaamisen kohdalla. Evidenssiosaamisessa Kanarian saarilla paremmaksi opiskelijat arvioivat kriittisen ajatteluosaamisensa.
Opetuksellisten ratkaisujen tarkastelussa Suomessa opetuksessa käytetty tieto painottui hoitotyön malleihin, hoitotieteellisiin tutkimuksiin sekä hoitotyön aikaisempiin käytäntöihin. Kanarialla opetuksessa käytetty tieto painottui hoitotyön malleihin. Molemmissa maissa käytännön ohjauksessa painottui hoitotyön aikaisemmat käytännöt. Opetusmenetelmänä molemmissa maissa oli eniten käytetty opettajan luennointia. Suomalaiset opiskelijat olivat tyytyväisempiä opetuksen suunnitelmallisuuteen. Molemmissa maissa opiskelijat arvioivat voivansa osallistua opintojensa suunniteluun jonkin verran.
Avainsanat: ammatillinen osaaminen, sairaanhoidon koulutus, opetukselliset ratkaisut