Degree Programme in Nursing -linjalla opiskelevien ulkomaalaisten opiskelijoiden ja heidän ohjaajiensa kokemuksia käytännön harjoittelusta
LAIHO, SANNA (2008)
LAIHO, SANNA
2008
Hoitotiede - Nursing Science
Lääketieteellinen tiedekunta - Faculty of Medicine
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18118
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18118
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Degree Programme in Nursing -linjalla opiskelevien ulkomaalaisten opiskelijoiden ja heitä ohjanneiden sairaanhoitajien kokemuksia Suomessa tapahtuvasta käytännön harjoittelusta. Tutkimuksen avulla voidaan kehittää opiskelijoiden ja ohjaajien harjoittelusta saamien kokemusten laatua.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Pirkanmaan ammattikorkeakoulussa opiskelevat ulkomaalaiset opiskelijat (n=5) ja heidän käytännön harjoitteluidensa ohjaajat (n=6). Opiskelijat olivat toisen tai kolmannen vuoden opiskelijoita. Ohjaajat työskentelivät Tampereen yliopistollisessa sairaalassa. Tutkimusaineisto kerättiin ryhmähaastattelujen ja yhden yksilöhaastattelun avulla ja analysoitiin käyttämällä laadullista induktiivista sisällön analyysia.
Opiskelijoiden kokemuksissa korostuvat harjoitteluun liittyvät henkilöt, monikulttuurisuus sekä omat kokemukset oppijana olemisesta. Opiskelijan lähiohjaaja, työyhteisön muut jäsenet, harjoittelussa olevat opiskelijakollegat, vastuuopettaja sekä potilaat tai asiakkaat ovat merkittävissä rooleissa opiskelijoiden kokemuksissa. Kieli- ja kulttuurieroista syntyvät haasteet korostuvat. Lisäksi opiskelijat pitävät merkittävinä seikkoina teoriatiedon yhdistämistä käytäntöön, harjoittelun aikaisia haasteita ja vaikeita oppimistilanteita. Arviointi- ja palautetilanteet sekä opiskelijoiden jatkosuunnitelmat ja ammatillinen kehitys nähdään myös merkityksellisiksi.
Ohjaajien kokemuksissa korostuvat opiskelijan lähiohjaajana toimimisen merkitys sekä ohjaajan suhde ulkomaalaiseen opiskelijaan. Ohjauskokemuksiin vaikuttaa lisäksi ohjaajan näkökulma opiskelijasta oppijana. Ohjaukseen vaikuttavilla muilla henkilöillä sekä arviointi- ja palautetilanteilla on myös merkitystä ohjaajien kokemuksissa. Monikulttuurisuuden merkitys ohjaustilanteissa ja -suhteessa näkyy lähinnä kieli- ja kulttuurierojen synnyttämissä haasteissa.
Yhteisen kielen löytäminen ja kommunikoinnissa onnistuminen on tärkeää sekä opiskelijoille että ohjaajille. Jos joko opiskelijan tai ohjaajan kielitaito on riittämätön, harjoittelun laatu voi kärsiä ja oppimiskokemukset saattavat jäädä puutteellisiksi. Ulkomaalaisten opiskelijoiden harjoittelussa myös kulttuuritausta vaikuttaa siihen, miten työyhteisön jäsenet ja ohjaaja suhtautuvat opiskelijaan. Kuitenkin sekä opiskelijat että ohjaajat kokevat yleisen ilmapiirin olevan suvaitseva ja tasa-arvoinen. Arviointi- ja palautetilanteet koetaan tärkeiksi, ja sekä opiskelijat että ohjaajat toivovat molemminpuolisen, rakentavan palautteenannon olevan luontevaa ja toimivaa.
Avainsanat: ohjattu käytännön harjoittelu, monikulttuurisuus, kokemukset
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Pirkanmaan ammattikorkeakoulussa opiskelevat ulkomaalaiset opiskelijat (n=5) ja heidän käytännön harjoitteluidensa ohjaajat (n=6). Opiskelijat olivat toisen tai kolmannen vuoden opiskelijoita. Ohjaajat työskentelivät Tampereen yliopistollisessa sairaalassa. Tutkimusaineisto kerättiin ryhmähaastattelujen ja yhden yksilöhaastattelun avulla ja analysoitiin käyttämällä laadullista induktiivista sisällön analyysia.
Opiskelijoiden kokemuksissa korostuvat harjoitteluun liittyvät henkilöt, monikulttuurisuus sekä omat kokemukset oppijana olemisesta. Opiskelijan lähiohjaaja, työyhteisön muut jäsenet, harjoittelussa olevat opiskelijakollegat, vastuuopettaja sekä potilaat tai asiakkaat ovat merkittävissä rooleissa opiskelijoiden kokemuksissa. Kieli- ja kulttuurieroista syntyvät haasteet korostuvat. Lisäksi opiskelijat pitävät merkittävinä seikkoina teoriatiedon yhdistämistä käytäntöön, harjoittelun aikaisia haasteita ja vaikeita oppimistilanteita. Arviointi- ja palautetilanteet sekä opiskelijoiden jatkosuunnitelmat ja ammatillinen kehitys nähdään myös merkityksellisiksi.
Ohjaajien kokemuksissa korostuvat opiskelijan lähiohjaajana toimimisen merkitys sekä ohjaajan suhde ulkomaalaiseen opiskelijaan. Ohjauskokemuksiin vaikuttaa lisäksi ohjaajan näkökulma opiskelijasta oppijana. Ohjaukseen vaikuttavilla muilla henkilöillä sekä arviointi- ja palautetilanteilla on myös merkitystä ohjaajien kokemuksissa. Monikulttuurisuuden merkitys ohjaustilanteissa ja -suhteessa näkyy lähinnä kieli- ja kulttuurierojen synnyttämissä haasteissa.
Yhteisen kielen löytäminen ja kommunikoinnissa onnistuminen on tärkeää sekä opiskelijoille että ohjaajille. Jos joko opiskelijan tai ohjaajan kielitaito on riittämätön, harjoittelun laatu voi kärsiä ja oppimiskokemukset saattavat jäädä puutteellisiksi. Ulkomaalaisten opiskelijoiden harjoittelussa myös kulttuuritausta vaikuttaa siihen, miten työyhteisön jäsenet ja ohjaaja suhtautuvat opiskelijaan. Kuitenkin sekä opiskelijat että ohjaajat kokevat yleisen ilmapiirin olevan suvaitseva ja tasa-arvoinen. Arviointi- ja palautetilanteet koetaan tärkeiksi, ja sekä opiskelijat että ohjaajat toivovat molemminpuolisen, rakentavan palautteenannon olevan luontevaa ja toimivaa.
Avainsanat: ohjattu käytännön harjoittelu, monikulttuurisuus, kokemukset