Kodin emotionaalisen ilmapiirin vaikutus lapsen moraalin kehittymiseen
HIIRONEN, MAIRE (2008)
HIIRONEN, MAIRE
2008
Aikuiskasvatus ja kasvatustiede - Adult Education and Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18103
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18103
Tiivistelmä
Tutkielmassani on tarkoituksena tutkia, mikä vaikutus kiintymyssuhteella ja vanhempien uskonnollisuudella on lapsen moraalin ja uskonnollisuuden kehittymiseen. Tutkin myös, onko äidin kotonaololla vaikutusta lapsen moraalin kehittymiseen sekä kiintymyssuhteeseen. Lisäksi tutkin, mikä vaikutus lapsen loogisen ajattelun tasolla ja perspektiivinottokyvyllä on lapsen moraalisen ajattelun tasoon.
Tutkimukseni viitekehyksenä olen käyttänyt Bowlbyn kiintymysteoriaa sekä Kohlbergin moraaliteoriaa. Olen tarkastellut uskonnollisuuden ja moraalin suhdetta. Olen lähtökohtana hyödyntänyt tässä Duscan ja Whelanin pohdintaa, minkä pohjana on Kohlbergin moraaliteoria uskonnollisesta perspektiivistä käsin. Olen myös tarkastellut Piagetin loogisen ajattelun sekä Selmanin perspektiivinottokyvyn yhteyttä lapsen moraalin kehittymiseen.
Tutkimukseni kuuluu osana projektiin, jonka tavoitteena on ollut tutkia, onko lasten moraalisen ajattelun kehittyminen ja siihen vaikuttavat tekijät kuten kiintymyssuhde, perspektiivinottokyky ja loogisen ajattelun taso muuttuneet Yli-Luoman (1990) tekemän tutkimuksen jälkeen. Projektissa on suunniteltu kyselylomake peruskoulun ala-asteen viides- ja kuudesluokkalaisille. Strukturoitu kyselylomake jaettiin oppilaille tunnilla täytettäväksi. Kyselyyn vastasi 689 oppilasta, joista tyttöjä oli 339 ja poikia 350. Oppilaat olivat iältään 11–13 –vuotiaita. Kysely kohdistettiin erityisesti pienten kaupunkien tai maalaiskuntien ala-asteille Etelä-Pohjanmaalla, mutta joukossa oli mukana myös 50 oppilaan ryhmä Loimaalta. Tutkimus on kvantitatiivinen ja sen aineisto analysoitiin käyttämällä SPSS for Windows – ohjelmaa. Analysoin aineistoa lähinnä Pearsonin korrelaatiokertoimen sekä ristiintaulukoinnin avulla. Aineiston keruu toteutettiin huhtikuussa 1999.
Tutkimuksesta ilmeni, että kodin emotionaalisella ilmapiirillä oli merkitsevää yhteyttä moraalin kehittymiseen. Kodin uskonnollisella ilmapiirillä havaittiin olevan merkitsevä yhteys lapsen uskonnollisuuteen. Toisaalta kodin uskonnollisuuden ollessa hyvin voimakasta sillä saattoi olla jopa negatiivinen yhteys lapsen moraaliseen ajatteluun. Uskonnollisuus sinänsä ei lisää lapsen moraalista ajattelua eikä kodin emotionaalisuutta. Vanhempien kotona viettämällä ajalla ei näyttänyt olevan tämän aineiston perusteella yhteyttä lapsen moraalin kehittymiseen. Tässä tapauksessa kotona oleminen tarkoitti joko kotiäitinä tai –isänä olemista tai sitten vanhemmat työskentelivät kotipiirissä mm. maanviljelijöinä.
Avainsanat: moraalinen ajattelu, uskonnollisuus, kiintymyssuhde, lapset ja nuoret
Tutkimukseni viitekehyksenä olen käyttänyt Bowlbyn kiintymysteoriaa sekä Kohlbergin moraaliteoriaa. Olen tarkastellut uskonnollisuuden ja moraalin suhdetta. Olen lähtökohtana hyödyntänyt tässä Duscan ja Whelanin pohdintaa, minkä pohjana on Kohlbergin moraaliteoria uskonnollisesta perspektiivistä käsin. Olen myös tarkastellut Piagetin loogisen ajattelun sekä Selmanin perspektiivinottokyvyn yhteyttä lapsen moraalin kehittymiseen.
Tutkimukseni kuuluu osana projektiin, jonka tavoitteena on ollut tutkia, onko lasten moraalisen ajattelun kehittyminen ja siihen vaikuttavat tekijät kuten kiintymyssuhde, perspektiivinottokyky ja loogisen ajattelun taso muuttuneet Yli-Luoman (1990) tekemän tutkimuksen jälkeen. Projektissa on suunniteltu kyselylomake peruskoulun ala-asteen viides- ja kuudesluokkalaisille. Strukturoitu kyselylomake jaettiin oppilaille tunnilla täytettäväksi. Kyselyyn vastasi 689 oppilasta, joista tyttöjä oli 339 ja poikia 350. Oppilaat olivat iältään 11–13 –vuotiaita. Kysely kohdistettiin erityisesti pienten kaupunkien tai maalaiskuntien ala-asteille Etelä-Pohjanmaalla, mutta joukossa oli mukana myös 50 oppilaan ryhmä Loimaalta. Tutkimus on kvantitatiivinen ja sen aineisto analysoitiin käyttämällä SPSS for Windows – ohjelmaa. Analysoin aineistoa lähinnä Pearsonin korrelaatiokertoimen sekä ristiintaulukoinnin avulla. Aineiston keruu toteutettiin huhtikuussa 1999.
Tutkimuksesta ilmeni, että kodin emotionaalisella ilmapiirillä oli merkitsevää yhteyttä moraalin kehittymiseen. Kodin uskonnollisella ilmapiirillä havaittiin olevan merkitsevä yhteys lapsen uskonnollisuuteen. Toisaalta kodin uskonnollisuuden ollessa hyvin voimakasta sillä saattoi olla jopa negatiivinen yhteys lapsen moraaliseen ajatteluun. Uskonnollisuus sinänsä ei lisää lapsen moraalista ajattelua eikä kodin emotionaalisuutta. Vanhempien kotona viettämällä ajalla ei näyttänyt olevan tämän aineiston perusteella yhteyttä lapsen moraalin kehittymiseen. Tässä tapauksessa kotona oleminen tarkoitti joko kotiäitinä tai –isänä olemista tai sitten vanhemmat työskentelivät kotipiirissä mm. maanviljelijöinä.
Avainsanat: moraalinen ajattelu, uskonnollisuus, kiintymyssuhde, lapset ja nuoret