The Persistence of Orientalist Stereotypes: The Representation of Chinese Americans in S.J. Rozan’s Detective Fiction Series
SIMILÄ, MARITTA (2008)
SIMILÄ, MARITTA
2008
Englantilainen filologia - English Philology
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18078
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18078
Tiivistelmä
Amerikkalaisessa populaarikulttuurissa esiintyy paljon aasialaisiin liittyviä stereotypioita, ja orientalismi, länsimainen tapa tulkita ja kuvata itämaita, on vaikuttanut siihen, miten aasialaisia on kuvattu kirjallisuudessa. Tutkielmani käsittelee aasialaisiin, erityisesti kiinalaisiin ja kiinalais-amerikkalaisiin, liittyviä stereotypioita dekkarikirjallisuudessa. Käytän esimerkkinä ja vertailukohteena valkoisten kirjailijoiden 1920–1940 –luvuilla luomaa jännityskirjallisuutta, mutta tärkein tutkimusmateriaalini on S.J. Rozanin dekkarisarja, josta tutkin romaaneja China Trade (1994), Mandarin Plaid (1996), A Bitter Feast (1998) ja Winter and Night (2002). Tarkoitukseni on esitellä tunnetuimmat stereotypiat ja selvittää, miten niiden vaikutus näkyy Rozanin teoksissa.
Teoreettiselta taustaltaan tutkielmani kytkeytyy kulttuurintutkimukseen, orientalismiin ja postkolonialistiseen tutkimukseen sekä aasialais-amerikkalaisuuden tutkimukseen. Ensin esittelen representaatiota ja stereotypioita yleisellä tasolla, sitten tarkastelen orientalismin perinnettä ja vaikutusta populaarikulttuuriin.
Vanhimmalla, kaikkein negatiivisimmalla aasialaisiin liittyvällä stereotypialla oli suuri vaikutus amerikkalaiseen populaarikulttuuriin etenkin vuosina 1850–1940. Aasialaisia pidettiin moraalittomina ja julmina ihmisinä, jotka maahanmuuton varjolla valloittaisivat koko maan ja tuhoaisivat valkoisen rodun. Nämä pelot näkyivät selkeästi 1920-luvun dekkarikirjallisuudessa, ja stereotypian vaikutukset näkyvät myös S.J. Rozanin teoksissa. Analyysissäni tarkastelen erityisesti kiinalais-amerikkalaisten jengien kuvausta ja rikollisuuden arkipäiväisyyttä kiinalais-amerikkalaisessa yhteisössä.
1960-luvulla aasialais-amerikkalaisten representaatioissa tapahtui suuri muutos, kun heitä alettiin pitää mallivähemmistönä, ja aasialais-amerikkalaisuuteen liitettiin positiivisia ominaisuuksia, kuten ahkeruus, älykkyys, perhekeskeisyys ja halukkuus sopeutua amerikkalaiseen yhteiskuntaan. Jo ennen esimerkillisen vähemmistön stereotypian vakiintumista dekkarigenressä oli esiintynyt kiinalais-amerikkalaisia etsivähahmoja, joiden menestys perustui kykyyn miellyttää valkoisia. Myös Rozanin teoksissa esiintyy runsaasti esimerkillisiä maahanmuuttajia, ja päähenkilön perheen historia vahvistaa tähän stereotyyppiin kuuluvan ajatuksen siitä, että amerikkalainen unelma toteutuu, jos maahanmuuttajat riittävän lujasti päättävät menestyä uudessa maassaan.
Aasialaisiin naisiin liittyvät stereotyypit vaihtelevat vaarallisesta viettelijättärestä avuttomaan uhriin, mutta tunnetuin stereotypia on alistuva nainen, joka tekee kaikkensa miellyttääkseen valkoista miestään. Osa Rozanin teosten naisista sopii näihin rooleihin, kun taas toiset vastustavat perinteisiä rooleja. Erityisesti Lydia Chin, yksityisetsivänä toimiva kiinalais-amerikkalainen nainen, on uudenlainen hahmo amerikkalaisessa populaarikulttuurissa.
Asiasanat: kiinalais-amerikkalaiset, orientalismi, stereotypiat, representaatiot, S.J. Rozan.
Teoreettiselta taustaltaan tutkielmani kytkeytyy kulttuurintutkimukseen, orientalismiin ja postkolonialistiseen tutkimukseen sekä aasialais-amerikkalaisuuden tutkimukseen. Ensin esittelen representaatiota ja stereotypioita yleisellä tasolla, sitten tarkastelen orientalismin perinnettä ja vaikutusta populaarikulttuuriin.
Vanhimmalla, kaikkein negatiivisimmalla aasialaisiin liittyvällä stereotypialla oli suuri vaikutus amerikkalaiseen populaarikulttuuriin etenkin vuosina 1850–1940. Aasialaisia pidettiin moraalittomina ja julmina ihmisinä, jotka maahanmuuton varjolla valloittaisivat koko maan ja tuhoaisivat valkoisen rodun. Nämä pelot näkyivät selkeästi 1920-luvun dekkarikirjallisuudessa, ja stereotypian vaikutukset näkyvät myös S.J. Rozanin teoksissa. Analyysissäni tarkastelen erityisesti kiinalais-amerikkalaisten jengien kuvausta ja rikollisuuden arkipäiväisyyttä kiinalais-amerikkalaisessa yhteisössä.
1960-luvulla aasialais-amerikkalaisten representaatioissa tapahtui suuri muutos, kun heitä alettiin pitää mallivähemmistönä, ja aasialais-amerikkalaisuuteen liitettiin positiivisia ominaisuuksia, kuten ahkeruus, älykkyys, perhekeskeisyys ja halukkuus sopeutua amerikkalaiseen yhteiskuntaan. Jo ennen esimerkillisen vähemmistön stereotypian vakiintumista dekkarigenressä oli esiintynyt kiinalais-amerikkalaisia etsivähahmoja, joiden menestys perustui kykyyn miellyttää valkoisia. Myös Rozanin teoksissa esiintyy runsaasti esimerkillisiä maahanmuuttajia, ja päähenkilön perheen historia vahvistaa tähän stereotyyppiin kuuluvan ajatuksen siitä, että amerikkalainen unelma toteutuu, jos maahanmuuttajat riittävän lujasti päättävät menestyä uudessa maassaan.
Aasialaisiin naisiin liittyvät stereotyypit vaihtelevat vaarallisesta viettelijättärestä avuttomaan uhriin, mutta tunnetuin stereotypia on alistuva nainen, joka tekee kaikkensa miellyttääkseen valkoista miestään. Osa Rozanin teosten naisista sopii näihin rooleihin, kun taas toiset vastustavat perinteisiä rooleja. Erityisesti Lydia Chin, yksityisetsivänä toimiva kiinalais-amerikkalainen nainen, on uudenlainen hahmo amerikkalaisessa populaarikulttuurissa.
Asiasanat: kiinalais-amerikkalaiset, orientalismi, stereotypiat, representaatiot, S.J. Rozan.