Ammattina ryhmän ohjaaminen -ohjausprosessi ryhmänohjaajien kokemana ja kertomana
POKKI, KATI; MARTTILA, NAANA (2008)
POKKI, KATI
MARTTILA, NAANA
2008
Aikuiskasvatus ja kasvatustiede - Adult Education and Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18055
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18055
Tiivistelmä
Tutkimuksessa etsitään vastausta kysymykseen mitä ryhmän ohjaaminen on ohjaajan näkökulmasta. Tarkastelun keskiössä on ryhmänohjaamisen prosessi, joka jaetaan ohjaajan kannalta mielekkäisiin vaiheisiin: suunnittelu-, kohtaamis- ja arviointivaihe. Tutkielmassa käsiteltäviä teemoja ovat myös ryhmänohjaajan taidot ja arvot sekä kehittyminen ohjaajana. Tutkimuskohteena ovat kuusi ammattiohjaaja, jotka omaavat vankan kokemuksen ryhmänohjauksesta. Työn tarkoituksena on antaa eri alojen ohjaajille (erityisesti ryhmänohjaajille) välineitä ja vertaiskokemuksia oman työn hallintaan sekä itsensä kehittämiseen ohjausalan ammattilaisina. Työssä hahmotetaan myös ryhmän ohjaamisen prosessia ja prosessin eri vaiheisiin liittyviä ohjaajan tehtäviä. Tutkimus kiinnostanee kaikkia niitä ihmisiä, jotka toimivat jollain tapaa ohjauksen parissa, joko työssään tai vapaa-ajallaan. Tutkimusaineisto on kerätty haastattelemalla kuutta ohjauksen ammattilaista neljältä eri toiminta-alueelta. Nämä alat ovat musiikki, tanssi, teatteri ja liikunta. Tutkimusaihetta on lähestytty aineistopohjaisesti käyttäen analysoinnissa grounded theory -menetelmää ja teemoittelua. Tutkimustulokset hahmottuvat parhaiten kuvion, kehämäisen ympyrän muodossa. Tämän kuvion avulla on helpoin hahmottaa tutkimustuloksemme, etenkin vastauksen mitä ryhmän ohjaaminen on? -kysymykseen sillä kuvio yhdistää sekä konkreettiset että abstraktit teemat. Analysoinnin tuloksena käsitellään neljää eri aihealuetta: ohjausprosessia, ohjaamista toimintana, ohjausfilosofiaa sekä minä ja maailmankuvaa. Kuvion keskiössä on ohjausprosessi, jossa käsitellään konkreettista ohjaustilannetta. Abstraktimpana aiheena esiintyy minä ja maailmankuva teema. Ryhmänohjaus ohjaajan näkökulmasta sisältää paljon käytännöllistä, ohjeiksi muodostuvaa tietoa. Samalla ohjaajat kuitenkin ilmentävät omaa ajatusmaailmaansa ja ohjausfilosofiaansa käytännön tekemisessä. Haasteena on päästä sisälle ohjauskäytäntöjen takana piilevään ajatusmaailmaan, joka saattaa olla ohjaajille tiedostamatonta. Ryhmän ohjauksen
perusperiaatteita voisi tulevaisuudessa mahdollisesti soveltaa myös yritysmaailmassa, esimerkiksi projektien parissa työskentelevien tiimien ohjauksessa.
Asiasanat: ryhmä, ohjaaminen, ryhmänohjaaminen, ohjausprosessi, ohjaaminen toimintana, ohjausfilosofia, maailmankuva, kokemus
perusperiaatteita voisi tulevaisuudessa mahdollisesti soveltaa myös yritysmaailmassa, esimerkiksi projektien parissa työskentelevien tiimien ohjauksessa.
Asiasanat: ryhmä, ohjaaminen, ryhmänohjaaminen, ohjausprosessi, ohjaaminen toimintana, ohjausfilosofia, maailmankuva, kokemus