TRADENOMIEN JALANJÄLJILLÄ - Haaga Instituutin ammattikorkeakoulusta sijoittuminen
KÄTKÄNAHO, HELENA (2008)
KÄTKÄNAHO, HELENA
2008
Aikuiskasvatus ja kasvatustiede - Adult Education and Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18051
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18051
Tiivistelmä
Tutkimuksen lähtökohtana on epätieto Haaga Instituutin ammattikorkeakoulusta valmistuneiden sijoittumisesta työelämään. Tutkimuksessa kuvataan Haaga Instituutin ammattikorkeakoulun Helsingin ja Malmin liiketalousinstituuteista 31.5.2000-31.1.2004 välillä valmistuneiden tradenomien sijoittumista työmarkkinoille yksilön näkökulmasta. Koulutusohjelmia (ko) on mukana tutkimuksessa kolme: liiketalouden, tietojenkäsittelyn ja International Business ko:t. Suuntautumisvaihtoja (sv) on mukana seitsemän: taloushallinto, mainonta ja yritysviestintä, palveluiden tuotteistaminen ja markkinointi, henkilöstöjohtaminen, ympäristöjohtaminen ja riskien hallinta sekä tietojenkäsittely.
Tutkimuksessa kerätään valmistuneiden taustatietojen lisäksi, koulutukseen liittyviä ja valmistumisen jälkeiseen ajanjaksoon liittyviä tietoja. Näitä taustatietoja ja koulutuksen tuomia vaikutuksia tässä tutkimuksessa tutkitaan suhteessa mihin ja millaisiin työtehtäviin tradenomit sijoittuvat heti valmistumisensa jälkeen. Tutkimukseen on haluttu kerätä edellä mainittujen asioiden lisäksi myös tulevaisuusorientaatioon liittyvää tietämystä tradenomien työskentelystä sekä tradenomien opiskeluun ja koulutuksen antiin liittyvää aineistoa mm. taitojen ja koulumenestyksen avulla.
Tutkimuksen tarkoituksena on saada kokonaisvaltaista sijoittumistietoa tradenomeista, jota voi hyödyntää suuntaviivoina ammattikorkeakoulun pedagogisen työn, opetuksen, tutkimus- ja kehittämistoiminnan kentällä sekä tukena alueellisen kehitystyön jalkauttamisessa.
Tutkimus on lähestymistavaltaan kvantitatiivinen ja tiedonkeruumenetelminä käytettiin strukturoitua kyselylomaketta, oppilastietojärjestelmää ja Alumnirekisteriä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu sijoittumiseen liittyvistä aikaisemmista tutkimuksista, tilastoista sekä ammattitaito ja ammattikorkeakouluopinnot -käsitteiden avaamisesta ammattikorkeakoulupedagogiikan kentällä.
Tutkimus osoitti, että valmistuneiden sijoittumiseen on vaikuttamassa joukko erilaisia asioita. Tradenomit ovat työllistyneet suhteellisen hyvin. Yli 84% vastanneista työskenteli toisen palveluksessa pääosin vakituisessa ja kokoaikaisessa työsuhteessa yksityisen työnantajan palveluksessa. Tradenomit ansaitsivat myös melko hyvin (ka-palkka 2266 €). Naiset olivat miehiä yleisemmin suoritustason tehtävissä ja ansaitsivat keskimäärin 400 € vähemmän kuin miehet vaikka opiskelivat nopeammin ja omasivat paremman koulumenestyksen miehiin verrattuna. Huomioitavaa oli, että yrittäjyys vaihtoehtona kiinnosti vain harvoja tradenomeja.
Johtopäätöksenä on, että työelämän ja ammattikorkeakoulun yhteistyötä on lisättävä ja koulutuksen aikana panostettava työelämävalmiuksien lisäämiseen. Yrittäjyyskasvatukseen ammattikorkeakouluissa on kiinnitettävä tulevaisuudessa enemmän huomiota. Jatkotutkimusta on mahdollista tehdä kerätyn tutkimusaineiston pohjalta laajemmin ja eri näkökulmistakin tarkasteltuna. Tutkimus palveli tarkoitustaan kohdejoukon tutkimisessa sijoittumisen näkökulmasta.
Avainsanat: sijoittuminen, ammattikorkeakoulupedagogiikka, ammattikorkeakouluopinnot, ammattitaito, yrittäjyys
Tutkimuksessa kerätään valmistuneiden taustatietojen lisäksi, koulutukseen liittyviä ja valmistumisen jälkeiseen ajanjaksoon liittyviä tietoja. Näitä taustatietoja ja koulutuksen tuomia vaikutuksia tässä tutkimuksessa tutkitaan suhteessa mihin ja millaisiin työtehtäviin tradenomit sijoittuvat heti valmistumisensa jälkeen. Tutkimukseen on haluttu kerätä edellä mainittujen asioiden lisäksi myös tulevaisuusorientaatioon liittyvää tietämystä tradenomien työskentelystä sekä tradenomien opiskeluun ja koulutuksen antiin liittyvää aineistoa mm. taitojen ja koulumenestyksen avulla.
Tutkimuksen tarkoituksena on saada kokonaisvaltaista sijoittumistietoa tradenomeista, jota voi hyödyntää suuntaviivoina ammattikorkeakoulun pedagogisen työn, opetuksen, tutkimus- ja kehittämistoiminnan kentällä sekä tukena alueellisen kehitystyön jalkauttamisessa.
Tutkimus on lähestymistavaltaan kvantitatiivinen ja tiedonkeruumenetelminä käytettiin strukturoitua kyselylomaketta, oppilastietojärjestelmää ja Alumnirekisteriä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu sijoittumiseen liittyvistä aikaisemmista tutkimuksista, tilastoista sekä ammattitaito ja ammattikorkeakouluopinnot -käsitteiden avaamisesta ammattikorkeakoulupedagogiikan kentällä.
Tutkimus osoitti, että valmistuneiden sijoittumiseen on vaikuttamassa joukko erilaisia asioita. Tradenomit ovat työllistyneet suhteellisen hyvin. Yli 84% vastanneista työskenteli toisen palveluksessa pääosin vakituisessa ja kokoaikaisessa työsuhteessa yksityisen työnantajan palveluksessa. Tradenomit ansaitsivat myös melko hyvin (ka-palkka 2266 €). Naiset olivat miehiä yleisemmin suoritustason tehtävissä ja ansaitsivat keskimäärin 400 € vähemmän kuin miehet vaikka opiskelivat nopeammin ja omasivat paremman koulumenestyksen miehiin verrattuna. Huomioitavaa oli, että yrittäjyys vaihtoehtona kiinnosti vain harvoja tradenomeja.
Johtopäätöksenä on, että työelämän ja ammattikorkeakoulun yhteistyötä on lisättävä ja koulutuksen aikana panostettava työelämävalmiuksien lisäämiseen. Yrittäjyyskasvatukseen ammattikorkeakouluissa on kiinnitettävä tulevaisuudessa enemmän huomiota. Jatkotutkimusta on mahdollista tehdä kerätyn tutkimusaineiston pohjalta laajemmin ja eri näkökulmistakin tarkasteltuna. Tutkimus palveli tarkoitustaan kohdejoukon tutkimisessa sijoittumisen näkökulmasta.
Avainsanat: sijoittuminen, ammattikorkeakoulupedagogiikka, ammattikorkeakouluopinnot, ammattitaito, yrittäjyys