Kirjavinkkauksen käytännöt yleisessä kirjastossa – kirjavinkkarin näkökulma
KETOLA, LEENA (2008)
KETOLA, LEENA
2008
Informaatiotutkimus - Information Studies
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-05-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18037
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-18037
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa pyritään selvittämään kirjavinkkauksen käytäntöjä yleisessä kirjastossa. Aihetta lähestytään kirjavinkkarin näkökulmasta. Työn tutkimuskysymykset ovat seuraavat:
1) Millaisia yleisissä kirjastoissa toimivien kirjavinkkareiden vinkkauskäytännöt ovat?
2) Millaisia kokemuksia ja näkemyksiä kirjavinkkareilla on työstään?
3) Miten opettajat, oppilaat ja kirjasto suhtautuvat kirjavinkkaukseen?
4) Miten kirjavinkkausta voitaisiin kirjavinkkareiden mukaan kehittää?
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kirjavinkkareiden kokemuksia käytännön vinkkaustyöstä: miten he valmistautuvat itse vinkkaukseen, millaista taustatyötä he tekevät ja millaisia heidän esityksensä ovat. Lisäksi tutkimuksessa käsitellään sitä, mitä vinkkarit itse ajattelevat omasta työstään, mitä he pitävät siinä tärkeänä, mitä se heille antaa ja miten he haluaisivat kehittää työtään. Tutkimuksessa selvitetään myös, miten kirjastossa suhtaudutaan kirjavinkkaukseen yleisesti, miten siihen panostetaan taloudellisesti ja millaiset resurssit kirjavinkkareilla on työnsä tekemiseen.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen työ. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin syystalven 2006 aikana. Tutkimukseen osallistui yhtensä kahdeksan kirjavinkkaavaa kirjastonhoitajaa Tampereelta ja Tampereen lähikunnista.
Tutkimuksessa havaittiin, että haastateltavien mielestä kirjavinkkaus oli suurimmaksi osaksi mukavaa ja kiinnostavaa työtä, minkä lisäksi sitä pidettiin energiaa antavana ja innostavana. Samaan aikaan se saatettiin kuitenkin kokea myös raskaaksi ja väsyttäväksi työksi. Ylivoimaisesti tärkeimpinä asioina vinkkauksessa pidettiin sekä kirjojen esittelyä kuulijoille että lukemaan innostamista ja lukemisen ilon välittämistä. Hyvän kirjavinkkarin tärkeimpinä ominaisuuksina taas pidettiin rehellisyyttä ja omalle tyylille uskollisuutta sekä kiinnostusta lastenkirjallisuuteen. Eniten työssä palkitsivat kuulijoiden innostuneisuus sekä heiltä saatava rehellinen ja suora palaute. Opettajien ja oppilaiden suhtautumisella koettiin olevan suuri merkitys kirjavinkkauksen onnistumisen kannalta, samaten oman työyhteisön tuki koettiin tärkeäksi. Työn yhtenä epäkohtana pidettiin omana vapaa-aikana tapahtuvaa vinkkaukseen valmistautumista.
Avainsanat: Kirjavinkkari, kirjavinkkaus, lukemaan houkuttelevat menetelmät, yleiset kirjastot
1) Millaisia yleisissä kirjastoissa toimivien kirjavinkkareiden vinkkauskäytännöt ovat?
2) Millaisia kokemuksia ja näkemyksiä kirjavinkkareilla on työstään?
3) Miten opettajat, oppilaat ja kirjasto suhtautuvat kirjavinkkaukseen?
4) Miten kirjavinkkausta voitaisiin kirjavinkkareiden mukaan kehittää?
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kirjavinkkareiden kokemuksia käytännön vinkkaustyöstä: miten he valmistautuvat itse vinkkaukseen, millaista taustatyötä he tekevät ja millaisia heidän esityksensä ovat. Lisäksi tutkimuksessa käsitellään sitä, mitä vinkkarit itse ajattelevat omasta työstään, mitä he pitävät siinä tärkeänä, mitä se heille antaa ja miten he haluaisivat kehittää työtään. Tutkimuksessa selvitetään myös, miten kirjastossa suhtaudutaan kirjavinkkaukseen yleisesti, miten siihen panostetaan taloudellisesti ja millaiset resurssit kirjavinkkareilla on työnsä tekemiseen.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen työ. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin syystalven 2006 aikana. Tutkimukseen osallistui yhtensä kahdeksan kirjavinkkaavaa kirjastonhoitajaa Tampereelta ja Tampereen lähikunnista.
Tutkimuksessa havaittiin, että haastateltavien mielestä kirjavinkkaus oli suurimmaksi osaksi mukavaa ja kiinnostavaa työtä, minkä lisäksi sitä pidettiin energiaa antavana ja innostavana. Samaan aikaan se saatettiin kuitenkin kokea myös raskaaksi ja väsyttäväksi työksi. Ylivoimaisesti tärkeimpinä asioina vinkkauksessa pidettiin sekä kirjojen esittelyä kuulijoille että lukemaan innostamista ja lukemisen ilon välittämistä. Hyvän kirjavinkkarin tärkeimpinä ominaisuuksina taas pidettiin rehellisyyttä ja omalle tyylille uskollisuutta sekä kiinnostusta lastenkirjallisuuteen. Eniten työssä palkitsivat kuulijoiden innostuneisuus sekä heiltä saatava rehellinen ja suora palaute. Opettajien ja oppilaiden suhtautumisella koettiin olevan suuri merkitys kirjavinkkauksen onnistumisen kannalta, samaten oman työyhteisön tuki koettiin tärkeäksi. Työn yhtenä epäkohtana pidettiin omana vapaa-aikana tapahtuvaa vinkkaukseen valmistautumista.
Avainsanat: Kirjavinkkari, kirjavinkkaus, lukemaan houkuttelevat menetelmät, yleiset kirjastot