Kuraattorityön mahdollisuudet vaikuttaa opiskelijoiden voimaantumiseen lukiossa
HAUKKALA, JAANA (2008)
HAUKKALA, JAANA
2008
Sosiaalityö - Social Work
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-02-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17854
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17854
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella lukio-opiskelijoiden voimaantumista kuraattorityön näkökulmasta. Kuraattorityö on osa lukion opiskelija-huollollista työtä, jonka tarkoituksena on pyrkiä edesauttamaan opiskelijoita selviytymään opinnoistaan. Tarkasteluni kiinnittyy kuraattorityön mahdollisuuksiin auttaa ja tukea opiskelijaa vaikeissa elämäntilanteissa ja näin pyrkiä voimaannuttamaan opiskelijoita. Tutkimus edustaa opiskelijoiden käsityksiä omista voimavaroistaan ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimuksen yhtenä tarkoituksena on tuoda esille myös lukiolaisten arkea ja elämää aikuisuuden kynnyksellä.
Tutkimusaineisto koostui kuudesta lukio-opiskelijasta. Haastattelumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua ja aineiston analyysissä käytettiin metodina teemoittelua. Teemat koskivat lukiolaisten elämää ja tulevaisuutta, opiskelijahuollon palveluita sekä kuraattorin antamia palveluita.
Tutkimukseen osallistuville opiskelijoille merkityksellisiä asioita vaikeissa elämäntilanteissa olivat omien ystävien antama apu ja tuki. Viranomaisten
antama apu ja tuki korostui silloin, kun opiskelijalla ei ollut ystäviä. Kuraattorityössä keskustelut opiskelijan kanssa koettiin tärkeiksi. Keskustelujen kautta tuleva tuki ja kannustus oli tärkeä elementti opiskelijan voimaantumisprosessissa. Voimaantumista lisäsivät opiskelijan oma halu vaikuttaa omaan tulevaisuuteensa sekä luottamus omaan selviytymiseen. Tutkimuksen perusteella yksilön voimaantumista edistivät opiskelijan omat tavoitteet elämässä, unelmat, huumori ja positiivinen suhtautuminen elämään.
Avainsanoja: nuoruus omana elämänvaiheenaan, opiskelijahuolto, kuraattorityö, voimaantuminen
Tutkimusaineisto koostui kuudesta lukio-opiskelijasta. Haastattelumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua ja aineiston analyysissä käytettiin metodina teemoittelua. Teemat koskivat lukiolaisten elämää ja tulevaisuutta, opiskelijahuollon palveluita sekä kuraattorin antamia palveluita.
Tutkimukseen osallistuville opiskelijoille merkityksellisiä asioita vaikeissa elämäntilanteissa olivat omien ystävien antama apu ja tuki. Viranomaisten
antama apu ja tuki korostui silloin, kun opiskelijalla ei ollut ystäviä. Kuraattorityössä keskustelut opiskelijan kanssa koettiin tärkeiksi. Keskustelujen kautta tuleva tuki ja kannustus oli tärkeä elementti opiskelijan voimaantumisprosessissa. Voimaantumista lisäsivät opiskelijan oma halu vaikuttaa omaan tulevaisuuteensa sekä luottamus omaan selviytymiseen. Tutkimuksen perusteella yksilön voimaantumista edistivät opiskelijan omat tavoitteet elämässä, unelmat, huumori ja positiivinen suhtautuminen elämään.
Avainsanoja: nuoruus omana elämänvaiheenaan, opiskelijahuolto, kuraattorityö, voimaantuminen