Tieto- ja viestintätekniikan perustaitojen opetus yleisessä kirjastossa: Tutkimus lyhytkurssin vaikutuksesta asenteisiin ja tietotekniikan käyttöön
RASI, PERTTU (2008)
RASI, PERTTU
2008
Informaatiotutkimus - Information Studies
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-03-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17763
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17763
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee tietotekniikan perusteiden opetusta yleisessä kirjastossa. Kirjaston rooli tietoyhteiskunnan perustaitojen välittäjänä on korostunut 1990-luvun lopulta lähtien. Tampereen kaupunginkirjastossa tietoyhteiskuntataitojen opastusta tarjotaan asiakkaille tähän toimintaan erikoistuneilla tietotoreilla, sekä Internet-bussi Nettinyssessä. Nämä tahot järjestävät tietokoneen käytön perustaitojen opetusta ja tarjoavat tietokoneita asiakkaiden käyttöön. Kurssien osanottajat ovat pääosin 55-65 vuotiaita ja usein eläkeläisiä tai työttömiä, joilla on joko vähän tai ei ollenkaan kokemusta tietokoneen käytöstä. Laaja opetussisältö, lyhyt opetusaika ja kurssilaisten vaihteleva lähtötaso tekevät kurssien järjestämisestä haastavaa.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaisia vaikutuksia lyhytkurssin käymisellä on tietotekniikan käyttöönottoon kurssilaisten keskuudessa, ja miten kurssit vaikuttavat asenteisiin tietokoneita kohtaan. Tutkielmassa verrataan Tampereen kaupunginkirjastossa, Sampolan kirjaston tietotorilla järjestettyjä tietokoneen ja Internetin perusteiden lyhytkursseja pidempikestoisiin Tampereen työväenopiston järjestämiin kursseihin. Erimittaisten kurssien vertailulla pyritään selvittämään onko kurssin pituudella merkittävää vaikutusta saavutettavaan lopputulokseen. Tutkimusaineistona käytetään kurssien alussa ja lopussa lomakekyselyllä kerättyjä aineistoja, sekä 3-5kk kurssin päättymisen jälkeen suoritettuja teemahaastatteluja.
Tuloksista käy ilmi, että kurssin pituuden vaikutukset tietotekniikan käyttöönottoon ja asenteisiin ovat melko vähäiset. Kurssien välillä havaittujen erojen suunta kuitenkin tukee alkuperäisiä oletuksia lyhytkurssien ongelmakohdista pidempiin verrattuna. Kyselyaineistojen perusteella käy ilmi, että kurssilaiset tunsivat saaneensa kursseilta riittävästi rohkaisua ja taitoja omatoimisen tietokoneen käytön aloittamiseksi. Haastatteluiden tuloksista havaitaan, että tietokone oli pysynyt haastatelluilla melko aktiivisessa käytössä kurssin jälkeen, huolimatta lukuisista kohdatuista ongelmista. Näiden tulosten perusteella kirjaston resurssien puitteissa järjestetty koulutus ei siis ole lähtökohtaisesti erityisen heikossa asemassa. Kurssien tärkein funktio näyttäisi olevan rohkaisun ja perustaitojen tarjoaminen aloittelijoille. Tämän tutkimuksen tarjoamien tulosten perusteella näihin tavoitteisiin on mahdollista päästä sekä lyhytkursseilla, että merkittävästi pitkäkestoisemmilla kursseilla.
Avainsanat: tietokoneet, käyttö, vaikutukset, kirjastopalvelut, kirjastot, aikuisopetus, opetus
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaisia vaikutuksia lyhytkurssin käymisellä on tietotekniikan käyttöönottoon kurssilaisten keskuudessa, ja miten kurssit vaikuttavat asenteisiin tietokoneita kohtaan. Tutkielmassa verrataan Tampereen kaupunginkirjastossa, Sampolan kirjaston tietotorilla järjestettyjä tietokoneen ja Internetin perusteiden lyhytkursseja pidempikestoisiin Tampereen työväenopiston järjestämiin kursseihin. Erimittaisten kurssien vertailulla pyritään selvittämään onko kurssin pituudella merkittävää vaikutusta saavutettavaan lopputulokseen. Tutkimusaineistona käytetään kurssien alussa ja lopussa lomakekyselyllä kerättyjä aineistoja, sekä 3-5kk kurssin päättymisen jälkeen suoritettuja teemahaastatteluja.
Tuloksista käy ilmi, että kurssin pituuden vaikutukset tietotekniikan käyttöönottoon ja asenteisiin ovat melko vähäiset. Kurssien välillä havaittujen erojen suunta kuitenkin tukee alkuperäisiä oletuksia lyhytkurssien ongelmakohdista pidempiin verrattuna. Kyselyaineistojen perusteella käy ilmi, että kurssilaiset tunsivat saaneensa kursseilta riittävästi rohkaisua ja taitoja omatoimisen tietokoneen käytön aloittamiseksi. Haastatteluiden tuloksista havaitaan, että tietokone oli pysynyt haastatelluilla melko aktiivisessa käytössä kurssin jälkeen, huolimatta lukuisista kohdatuista ongelmista. Näiden tulosten perusteella kirjaston resurssien puitteissa järjestetty koulutus ei siis ole lähtökohtaisesti erityisen heikossa asemassa. Kurssien tärkein funktio näyttäisi olevan rohkaisun ja perustaitojen tarjoaminen aloittelijoille. Tämän tutkimuksen tarjoamien tulosten perusteella näihin tavoitteisiin on mahdollista päästä sekä lyhytkursseilla, että merkittävästi pitkäkestoisemmilla kursseilla.
Avainsanat: tietokoneet, käyttö, vaikutukset, kirjastopalvelut, kirjastot, aikuisopetus, opetus