Critiquing the Institution of Family: Motherhood, Sexuality and Ethnic Background in Shelagh Delaney's A Taste of Honey
SOININEN, SARI (2008)
SOININEN, SARI
2008
Englantilainen filologia - English Philology
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-01-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17634
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17634
Tiivistelmä
Pro-gradu tutkielmassani tarkastelen Shelagh Delaneyn näytelmää A Taste of Honey (1958). Erityisesti käsittelen sitä kuinka perheen instituutio kuvataan kyseisessä näytelmässä, ja kuinka tämä hegemoninen, patriarkaalinen instituutio kyseenalaistetaan erilaisten toiseuksien kautta. Näistä toiseuksista keskityn erityisesti äitiyteen, seksuaalisuuteen ja etniseen taustaan.
1950-luvun loppupuoli oli draaman murrosaikaa Englannissa. Tällöin esille nousi uusi nuorten näytelmäkirjailijoiden sukupolvi. Nämä dramaatikot kritisoivat englantilaisen yhteiskunnan rajoittuneisuutta ja ajatusmaailman ahtautta, ja pyrkivät tuomaan esille sodanjälkeisen ajan lohduttomuuden ja juurettomuuden. Lisäksi he keskittyivät työväenluokkaisiin teemoihin ja henkilöhahmoihin, antaen äänen tälle aikaisemmin unohdetulle ryhmälle. A Taste of Honey on yksi tämän ajan merkittävistä teoksista, ja tuo naisnäkökulman 1950-luvun muuten hyvin miesvaltaiseen teatterimaailmaan.
Tutkielmani teoreettisena lähtökohtanani on Antonio Gramscin teoria hegemoniasta. Hegemonialla tarkoitetaan tilaa, jossa tietty vallalla oleva ideologia nähdään kulttuurisena normina. Perheen instituutiosta puhuttaessa tämä hegemoninen tila oli 1950-luvulla patriarkaalinen ydinperhe, jonka tarkasti määriteltyä rakennetta pyrittiin sodanjälkeisenä aikana ylläpitämään niin lainsäädännön kuin sensuurinkin avulla. Tällä pyrittiin estämään ei-toivottujen elementtien pääsy niin perheeseen kuin perheen kautta koko kansakuntaan. Perheellä oli tärkeä rooli kansakunnan yhtenäisyyden ylläpitäjänä, ja siksi sen rajoja monitoroitiin tarkasti.
A Taste of Honey pyrkii murtamaan tätä hegemonista näkemystä sisällyttämällä perheeseen siihen ennenkuulumattomia elementtejä. Näytelmän naiset eivät suostu siihen, että heidän identiteettinsä määritetään pelkästään äitiyden kautta, vaan pyrkivät luomaan oman määritelmänsä naiseudelle ja täten epätasapainottavat perheen rakennetta. Delaney käsittelee myös etnisen taustan vaikutusta perheen instituutioon hahmojensa ihonvärin ja kansallisuuden kautta, sekä sisällyttää homoseksuaalisuuden perheen rajojen sisälle. Näin Delaney luo näytelmässään vaihtoehtoisen perheen, jonka kautta hän kyseenalaistaa perinteisen perheen käsitteen.
Asiasanat: perhe, hegemonia, toiseus, äitiys, seksuaalisuus, etninen tausta
1950-luvun loppupuoli oli draaman murrosaikaa Englannissa. Tällöin esille nousi uusi nuorten näytelmäkirjailijoiden sukupolvi. Nämä dramaatikot kritisoivat englantilaisen yhteiskunnan rajoittuneisuutta ja ajatusmaailman ahtautta, ja pyrkivät tuomaan esille sodanjälkeisen ajan lohduttomuuden ja juurettomuuden. Lisäksi he keskittyivät työväenluokkaisiin teemoihin ja henkilöhahmoihin, antaen äänen tälle aikaisemmin unohdetulle ryhmälle. A Taste of Honey on yksi tämän ajan merkittävistä teoksista, ja tuo naisnäkökulman 1950-luvun muuten hyvin miesvaltaiseen teatterimaailmaan.
Tutkielmani teoreettisena lähtökohtanani on Antonio Gramscin teoria hegemoniasta. Hegemonialla tarkoitetaan tilaa, jossa tietty vallalla oleva ideologia nähdään kulttuurisena normina. Perheen instituutiosta puhuttaessa tämä hegemoninen tila oli 1950-luvulla patriarkaalinen ydinperhe, jonka tarkasti määriteltyä rakennetta pyrittiin sodanjälkeisenä aikana ylläpitämään niin lainsäädännön kuin sensuurinkin avulla. Tällä pyrittiin estämään ei-toivottujen elementtien pääsy niin perheeseen kuin perheen kautta koko kansakuntaan. Perheellä oli tärkeä rooli kansakunnan yhtenäisyyden ylläpitäjänä, ja siksi sen rajoja monitoroitiin tarkasti.
A Taste of Honey pyrkii murtamaan tätä hegemonista näkemystä sisällyttämällä perheeseen siihen ennenkuulumattomia elementtejä. Näytelmän naiset eivät suostu siihen, että heidän identiteettinsä määritetään pelkästään äitiyden kautta, vaan pyrkivät luomaan oman määritelmänsä naiseudelle ja täten epätasapainottavat perheen rakennetta. Delaney käsittelee myös etnisen taustan vaikutusta perheen instituutioon hahmojensa ihonvärin ja kansallisuuden kautta, sekä sisällyttää homoseksuaalisuuden perheen rajojen sisälle. Näin Delaney luo näytelmässään vaihtoehtoisen perheen, jonka kautta hän kyseenalaistaa perinteisen perheen käsitteen.
Asiasanat: perhe, hegemonia, toiseus, äitiys, seksuaalisuus, etninen tausta