Snellmanista sohvapsykologeihin - Diskurssianalyyttinen tarkastelu terapeuttisen kasvatuksen jatkumosta
FORSELL, AULI (2008)
FORSELL, AULI
2008
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-01-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17622
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17622
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan sitä, miten terapeuttinen kasvatus on kehittynyt Snellmanin ajoista nykypäivään.Kasvatus on nykyään paljon esillä mediassa monien tapahtumien takia. Usein puhujina toimivat asiantuntijat, jotka ovat esimerkiksi terapeutteja. Asiantuntijoiden käyttämät puheenvuorot ja kirjoitukset muovaavat sitä, miten näemme nykypäivän terapeuttisen kasvatuksen. Tutkimusaineistoa lähestytään diskurssianalyysin keinoin. Diskurssianalyysi pohjautuu sosiaalisen konstruktionismin traditioon, jossa kieli ymmärretään todellisuutta rakentavana toimintana.
Tutkimusaineiston muodostavat kaksi kasvatuksellista teosta, jotka asettuvat terapeuttisen kasvatuksen kontekstiin lähtökohtiensa ja kirjoittajiensa kautta. Teokset on suunnattu kasvatusoppaiksi ja ohjeiksi ensisijaisesti vanhemmille ja sitten muille kasvatustahoille.
Analyysin tuloksena tutkimusaineistosta hahmottuu kuusi muodoltaan erilaista diskurssia. Biologisuusdiskurssi pohjaa selitysmallinsa luonnolliseen tapahtumakulkuun. Tässä kirjoittajat käyttävät tekstinsä tukena biologisia ja fyysisiä seikkoja. Jumalallisuusdiskurssissa asiantuntijuuden tukena ja lähtökohtana käytetään jumalan asettamaa säännöstä tai uskon lakia. Antiikin kreikan filosofinen diskurssi pohjaa selitysmallinsa lähtökohtaisesti antiikin filosofeihin. Kulttuurillisuusdiskurssissa on lähdetty liikkeelle vallitsevista kulttuurisista oloista. Psykologisuusdiskurssi käsittelee asioita, jotka pohjaavat suoranaisesti psykologiaan, sen termistöön ja käytäntöihin ja asiaa käsitellään sitä kautta. Terapeuttisuusdiskurssissa asioiden käsittelyssä edetään terapiaan liittyvillä teemoilla.
Tutkimustulosten perusteella voidaan nykyajan terapeuttisen kasvatuksen ajatella muodostuvan monista eri tekijöistä. Nykypäivän terapeuttista kasvatusta esiintyy paljon myös muualla kuin koulumaailmassa.
Avainsanat: terapeuttinen kasvatus, vanhemmuus, diskurssianalyysi
Tutkimusaineiston muodostavat kaksi kasvatuksellista teosta, jotka asettuvat terapeuttisen kasvatuksen kontekstiin lähtökohtiensa ja kirjoittajiensa kautta. Teokset on suunnattu kasvatusoppaiksi ja ohjeiksi ensisijaisesti vanhemmille ja sitten muille kasvatustahoille.
Analyysin tuloksena tutkimusaineistosta hahmottuu kuusi muodoltaan erilaista diskurssia. Biologisuusdiskurssi pohjaa selitysmallinsa luonnolliseen tapahtumakulkuun. Tässä kirjoittajat käyttävät tekstinsä tukena biologisia ja fyysisiä seikkoja. Jumalallisuusdiskurssissa asiantuntijuuden tukena ja lähtökohtana käytetään jumalan asettamaa säännöstä tai uskon lakia. Antiikin kreikan filosofinen diskurssi pohjaa selitysmallinsa lähtökohtaisesti antiikin filosofeihin. Kulttuurillisuusdiskurssissa on lähdetty liikkeelle vallitsevista kulttuurisista oloista. Psykologisuusdiskurssi käsittelee asioita, jotka pohjaavat suoranaisesti psykologiaan, sen termistöön ja käytäntöihin ja asiaa käsitellään sitä kautta. Terapeuttisuusdiskurssissa asioiden käsittelyssä edetään terapiaan liittyvillä teemoilla.
Tutkimustulosten perusteella voidaan nykyajan terapeuttisen kasvatuksen ajatella muodostuvan monista eri tekijöistä. Nykypäivän terapeuttista kasvatusta esiintyy paljon myös muualla kuin koulumaailmassa.
Avainsanat: terapeuttinen kasvatus, vanhemmuus, diskurssianalyysi