”Ikinä ei voi olla valmis tälläkään saralla.” Kerronnallinen tutkimus luokanopettajien ammatillisen identiteetin rakentumisesta ja kehittymisestä
PULLI, MARIITTA (2008)
PULLI, MARIITTA
2008
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-01-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17610
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17610
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajan ammatillisen identiteetin rakentumista ja siinä työkokemuksen lisääntymisen myötä tapahtuvaa kehitystä. Erityisen huomioni kohdistin niihin ammatillisen identiteetin ulottuvuuksiin, jotka muodostavat perustan koko kehittymisprosessille. Tarkastelin ammatillisen identiteetin rakentumista ja kehittymistä myös yksittäisten esimerkkikertomusten avulla, sillä halusin tutkimukseni kuvaavan sitä, kuinka henkilökohtaisesta ja yksilöllisesti etenevästä prosessista ammatillisen identiteetin kehittymisessä on kyse.
Tämä tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kolmea eteläsuomalaista luokanopettajaa. Tutkimukseni toteutuksen kannalta oli ensisijaisen tärkeää, että kaikilla tutkimushenkilöillä oli takanaan vuosien työkokemus luokanopettajan ammatissa. Keräsin haastatteluaineiston teemahaastatteluiden avulla, sillä koin kyseisen haastattelutyypin vastaavan parhaiten tutkimukseni lähtökohtia ja tavoitteita. Teemahaastattelun valintaa puolsi myös se, että kyseinen haastattelutyyppi mahdollisti parhaiten haastateltavien henkilöiden oman äänen kuulumisen ja erilaisten näkökulmien esille tuomisen. Tutkimus on lähestymistavaltaan fenomenologis-hermeneuttinen eli ymmärtämiseen pyrkivä. Tässä tutkimuksessa ihmisten kertomukset toimivat tiedon välittäjinä ja rakentajina. Tutkimus on näin ollen toteutettu narratiivista analyysiä apuna käyttäen. Tutkimukselle asetettiin kaksi erilaista tutkimustehtävää: 1. Mille ulottuvuuksille luokanopettajan ammatillinen identiteetti rakentuu? sekä 2. Miten yksittäisen luokanopettajan ammatillinen identiteetti kehittyy opettajankoulutuksessa ja erityisesti valmistumisen jälkeen työelämässä?
Ammatillisen identiteetin käsitettä lähestytään vähitellen perehtymällä ensin identiteetin käsitteeseen ja sen sisältöihin. Yksilön identiteettiä tarkastellaan tässä tutkimuksessa sekä psykologisena että sosiaalisena konstruktiona. Näiden ohella tuodaan lisäksi esiin näkökulma modernin jälkeisestä, postmodernista identiteetistä.
Tutkimus osoitti, että luokanopettajan ammatillisen identiteetin kehittyminen on hyvin yksilöllinen ja pitkä prosessi. Siksi yhden kokoavan teorian muodostaminen siitä on mahdotonta. Tutkimusaineistosta kävi ilmi, että luokanopettajan ammatillisesta identiteetistä ja sen kehittymisprosessista on kuitenkin mahdollista löytää tiettyjä ulottuvuuksia, joiden varaan luokanopettajan ammatillinen identiteetti perustuu. Näistä ammatillisen identiteetin ulottuvuuksista syntyi vähitellen seuraavanlainen luokittelu aineistoon syventymisen seurauksena: 1) Kokemus itsestä, omasta opettajuudesta ja osaamisesta työuran alussa, 2) Kokemus itsestä, omasta opettajuudesta ja osaamisesta haastatteluhetkellä, 3) Kokemus omasta ammatillisesta kehittymisestä, 4) Kokemus työn kasvavista haasteista ja 5) Kokemus ammatin tulevaisuudesta. Ammatillisen identiteetin ulottuvuuksia tarkastelemalla kyettiin selkiyttämään ja jäsentämään niin ammatillisen identiteetin moniulotteista rakentumisprosessia kuin ammatillisessa identiteetissä tapahtuvaa kehitystä.
Avainsanat: Opettajuus, reflektio, ammatillinen kehittyminen, professio, identiteetti, ammatillinen identiteetti.
Tämä tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kolmea eteläsuomalaista luokanopettajaa. Tutkimukseni toteutuksen kannalta oli ensisijaisen tärkeää, että kaikilla tutkimushenkilöillä oli takanaan vuosien työkokemus luokanopettajan ammatissa. Keräsin haastatteluaineiston teemahaastatteluiden avulla, sillä koin kyseisen haastattelutyypin vastaavan parhaiten tutkimukseni lähtökohtia ja tavoitteita. Teemahaastattelun valintaa puolsi myös se, että kyseinen haastattelutyyppi mahdollisti parhaiten haastateltavien henkilöiden oman äänen kuulumisen ja erilaisten näkökulmien esille tuomisen. Tutkimus on lähestymistavaltaan fenomenologis-hermeneuttinen eli ymmärtämiseen pyrkivä. Tässä tutkimuksessa ihmisten kertomukset toimivat tiedon välittäjinä ja rakentajina. Tutkimus on näin ollen toteutettu narratiivista analyysiä apuna käyttäen. Tutkimukselle asetettiin kaksi erilaista tutkimustehtävää: 1. Mille ulottuvuuksille luokanopettajan ammatillinen identiteetti rakentuu? sekä 2. Miten yksittäisen luokanopettajan ammatillinen identiteetti kehittyy opettajankoulutuksessa ja erityisesti valmistumisen jälkeen työelämässä?
Ammatillisen identiteetin käsitettä lähestytään vähitellen perehtymällä ensin identiteetin käsitteeseen ja sen sisältöihin. Yksilön identiteettiä tarkastellaan tässä tutkimuksessa sekä psykologisena että sosiaalisena konstruktiona. Näiden ohella tuodaan lisäksi esiin näkökulma modernin jälkeisestä, postmodernista identiteetistä.
Tutkimus osoitti, että luokanopettajan ammatillisen identiteetin kehittyminen on hyvin yksilöllinen ja pitkä prosessi. Siksi yhden kokoavan teorian muodostaminen siitä on mahdotonta. Tutkimusaineistosta kävi ilmi, että luokanopettajan ammatillisesta identiteetistä ja sen kehittymisprosessista on kuitenkin mahdollista löytää tiettyjä ulottuvuuksia, joiden varaan luokanopettajan ammatillinen identiteetti perustuu. Näistä ammatillisen identiteetin ulottuvuuksista syntyi vähitellen seuraavanlainen luokittelu aineistoon syventymisen seurauksena: 1) Kokemus itsestä, omasta opettajuudesta ja osaamisesta työuran alussa, 2) Kokemus itsestä, omasta opettajuudesta ja osaamisesta haastatteluhetkellä, 3) Kokemus omasta ammatillisesta kehittymisestä, 4) Kokemus työn kasvavista haasteista ja 5) Kokemus ammatin tulevaisuudesta. Ammatillisen identiteetin ulottuvuuksia tarkastelemalla kyettiin selkiyttämään ja jäsentämään niin ammatillisen identiteetin moniulotteista rakentumisprosessia kuin ammatillisessa identiteetissä tapahtuvaa kehitystä.
Avainsanat: Opettajuus, reflektio, ammatillinen kehittyminen, professio, identiteetti, ammatillinen identiteetti.