"Oppikirja on opettajan lapio" - Tutkielma peruskoulun alaluokkien 1-6 matematiikan oppikirjojen yksinkertaisimmista monikulmioista
PORVARI, OLLI (2007)
PORVARI, OLLI
2007
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-12-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17594
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17594
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitä ja miten yksinkertaisimpiin monikulmioihin liittyviä käsitteitä esitellään peruskoulun alaluokkien matematiikan oppikirjasarjoissa. Tutkimusaineistona oli kolme matematiikan oppikirjasarjaa: Otavan kustantama Tuhattaituri, Tammen Matikkamatka ja WSOY:n Laskutaito. Lisäksi tutkittiin, miten nämä oppikirjat vastaavat Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita 2004. Tutkielmalla haluttiin selvittää, minkälaista kuvaa peruskoulun alaluokkien matematiikan oppikirjat välittävät geometriasta. Tutkielman päätutkimusongelmia olivat:
1. Minkälaisia käsitetiedollisia käsitestruktuureita kolmioihin ja nelikulmioihin liittyvät käsitteet muodostavat perusopetuksen alaluokkien aikana matematiikan oppikirjoissa?
2. Miten perusopetuksen opetussuunnitelman tavoitteet ja sisällöt toteutuvat alaluokkien matematiikan oppikirjoissa geometrian osa-alueella?
Tutkielma oli oppikirjatutkimus. Tutkimusotteena käytettiin kuvailevaa ja vertailevaa laadullista tutkimusta. Tutkielman oppikirja-analyysi toteutettiin laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Yksinkertaisimpiin monikulmioihin liittyviä käsitteitä esitellään kaikissa oppikirjasarjoissa eri tavalla. Se saattaa vaikuttaa kuvaan, jonka oppilas sekä opettaja geometriasta muodostavat. Matematiikan oppikirjasarjat noudattivat kuitenkin Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita 2004.
Tulokset nostivat esiin ongelmia, jotka liittyvät opettajan, opetussuunnitelman, oppikirjan ja oppiaineen välisiin opetuksessa ja oppimisessa vallitseviin suhteisiin. Ratkaisuehdotuksissa nousi esiin faktapohjaisten oppikirjojen asema sekä opettajien ja opettajaopiskelijoiden oppiaineeseen liittyvän sisältötiedon vahvistaminen.
Avainsanat: matematiikka, geometria, oppimateriaali
1. Minkälaisia käsitetiedollisia käsitestruktuureita kolmioihin ja nelikulmioihin liittyvät käsitteet muodostavat perusopetuksen alaluokkien aikana matematiikan oppikirjoissa?
2. Miten perusopetuksen opetussuunnitelman tavoitteet ja sisällöt toteutuvat alaluokkien matematiikan oppikirjoissa geometrian osa-alueella?
Tutkielma oli oppikirjatutkimus. Tutkimusotteena käytettiin kuvailevaa ja vertailevaa laadullista tutkimusta. Tutkielman oppikirja-analyysi toteutettiin laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Yksinkertaisimpiin monikulmioihin liittyviä käsitteitä esitellään kaikissa oppikirjasarjoissa eri tavalla. Se saattaa vaikuttaa kuvaan, jonka oppilas sekä opettaja geometriasta muodostavat. Matematiikan oppikirjasarjat noudattivat kuitenkin Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita 2004.
Tulokset nostivat esiin ongelmia, jotka liittyvät opettajan, opetussuunnitelman, oppikirjan ja oppiaineen välisiin opetuksessa ja oppimisessa vallitseviin suhteisiin. Ratkaisuehdotuksissa nousi esiin faktapohjaisten oppikirjojen asema sekä opettajien ja opettajaopiskelijoiden oppiaineeseen liittyvän sisältötiedon vahvistaminen.
Avainsanat: matematiikka, geometria, oppimateriaali