”Kaikilla opettajilla on ollut erilaiset näkemykset siitä miten lasta opetetaan” - Erityisoppilaan koulupolun kuvaus integraation näkökulmasta
PIKKUHARJU, ESSI (2007)
PIKKUHARJU, ESSI
2007
Opettajan pedagogiset opinnot - Subject Teacher's Pedagogical Studies
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-12-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17593
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17593
Tiivistelmä
Tutkimus on kuvaus erityisoppilaan koulupolusta ja sen tarkoituksena on selvittää, miten suomalainen koulujärjestelmä kohtelee erityisoppilasta ja miten integraatioajattelu toteutuu erityisopetukseen siirretyn oppilaan koulupolulla. Tutkimuksen ensimmäisessä osassa kuvaillaan oppilaan koulupolkua viidenneltä luokalta kahdeksannella luokalle ja toisessa osassa tutkitaan, mitä haasteita oppilaan erityisyys on koulupolulle asettanut ja miten integraatio on siinä toteutunut. Tutkimuksen teoreettisena taustana on erityisopetuksen ja integraation teoria sekä Aspergerin oireyhtymä, AD/HD ja lapsuusiän autismi.
Tutkimuskysymykset ovat: minkälainen kyseessä olevan erityisoppilaan koulupolku on ollut sitä seuranneiden henkilöiden näkökulmasta, miten integraatio on ilmennyt oppilaan koulupolulla ja minkälaisia näkemyksiä, käsityksiä ja kokemuksia integraatiosta on ollut haastatelluilla henkilöillä. Lisäksi pyritään selvittämään, minkälaisia haasteita erityisoppilaan koulupolulla on ollut. Tutkimus toteutetaan tapaustutkimuksena yhden oppilaan koulupolusta, josta teemahaastatteluin on kerätty narratiivinen aineisto luokanopettajan, erityisluokanopettajien, koulunkäyntiavustajan, oppilaan äidin ja oppilaan itsensä kokemana. Tutkimuksen taustalla on fenomenologis-hermeneuttinen paradigma, jonka valossa aineisto nähdään kunkin haastateltavan muodostamina merkitysrakenteina ja tulkintoina.
Tutkimustulosten mukaan erityisoppilaan koulupolku värittyy erilaisen taustan omaavien vaikuttajien erilaisista mielipiteistä ja näkemyksistä ajatellen opetuksen laatua ja paikkaa. Erityisoppilaan opetukseen vaikuttavat niin oppilaan erityiset vaikeudet, opettajan asennoituminen niitä ja integraatiota kohtaan kuin koulun resurssit integraation tukemiseksi ja sopivassa määrin erityisopettajan tuki vaikeissa tilanteissa. Erityisoppilaan koulupolku muodostuu siten monista tekijöistä, joista jokaisen osuus on välttämätön järkevän ja oppilasta hyödyttävän ratkaisun aikaansaamiseksi. Integraation toteuttamisen vaikeus ja opettajien tiedon puute estävät koulupolun muodostumista yhtenäiseksi ja oppilaan koulunkäyntiä tukevaksi.
Avainsanat: Integraatio, erityisopetus, Aspergerin oireyhtymä, erityisoppilas, tapaustutkimus
Tutkimuskysymykset ovat: minkälainen kyseessä olevan erityisoppilaan koulupolku on ollut sitä seuranneiden henkilöiden näkökulmasta, miten integraatio on ilmennyt oppilaan koulupolulla ja minkälaisia näkemyksiä, käsityksiä ja kokemuksia integraatiosta on ollut haastatelluilla henkilöillä. Lisäksi pyritään selvittämään, minkälaisia haasteita erityisoppilaan koulupolulla on ollut. Tutkimus toteutetaan tapaustutkimuksena yhden oppilaan koulupolusta, josta teemahaastatteluin on kerätty narratiivinen aineisto luokanopettajan, erityisluokanopettajien, koulunkäyntiavustajan, oppilaan äidin ja oppilaan itsensä kokemana. Tutkimuksen taustalla on fenomenologis-hermeneuttinen paradigma, jonka valossa aineisto nähdään kunkin haastateltavan muodostamina merkitysrakenteina ja tulkintoina.
Tutkimustulosten mukaan erityisoppilaan koulupolku värittyy erilaisen taustan omaavien vaikuttajien erilaisista mielipiteistä ja näkemyksistä ajatellen opetuksen laatua ja paikkaa. Erityisoppilaan opetukseen vaikuttavat niin oppilaan erityiset vaikeudet, opettajan asennoituminen niitä ja integraatiota kohtaan kuin koulun resurssit integraation tukemiseksi ja sopivassa määrin erityisopettajan tuki vaikeissa tilanteissa. Erityisoppilaan koulupolku muodostuu siten monista tekijöistä, joista jokaisen osuus on välttämätön järkevän ja oppilasta hyödyttävän ratkaisun aikaansaamiseksi. Integraation toteuttamisen vaikeus ja opettajien tiedon puute estävät koulupolun muodostumista yhtenäiseksi ja oppilaan koulunkäyntiä tukevaksi.
Avainsanat: Integraatio, erityisopetus, Aspergerin oireyhtymä, erityisoppilas, tapaustutkimus