Vanhusten yksinäisyyden monimerkityksellisyys. Diskurssianalyyttinen tutkimus vanhusten yksinäisyyspuheesta
PARVIAINEN, SANNA (2008)
PARVIAINEN, SANNA
2008
Sosiaalityö - Social Work
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2008-01-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17576
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17576
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää millaisia puhetapoja vanhukset käyttävät puhuessaan yksinäisyydestä. Tavoitteena on siis selvittää vanhusten yksinäisyydelle antamia merkityksiä. Selvitän erityisesti sitä miten vanhukset puheessaan perustelevat yksinäisyyttä ja millaista toimijuutta he tuottavat vanhuksille puheessaan yksinäisyydestä. Toivon tutkimukseni laajentavan vanhusten yksinäisyydestä käytävää keskustelua vanhusten omilla kokemuksilla, joita on vähän kuunneltu yksinäisyystutkimuksissa.
Tutkimukseni on laadullinen tutkimus, jonka tutkimusaineistona on 16 narratiivis-teemallista vanhusten haastattelua. Aineiston analyysimenetelmänä käytän diskurssianalyysia. Se pohjautuu tutkimukseni teoreettisena viitekehyksenä olevaan sosiaaliseen konstruktionismiin, jonka mukaan kielen käyttö rakentaa sosiaalista todellisuutta.
Tutkimustulosten mukaan yksinäisyyden merkitykset ovat tilanteisia ja vaihtelevia. Sama vanhus voi puhua yksinäisyydestä monin eri tavoin. Vanhukset puhuvat yksinäisyydestä sekä tavallisena ilmiönä että ongelmallisena ilmiönä. Yksinäisyys merkityksellistyy myös näiden rajapinnassa olevaksi ilmiöksi. Tavallisuuspuhe jakautuu kolmeen puhetapaan: yksinäisyyteen vanhuuteen kuuluvana tosiasiana, yksinäisyyteen valintana ja yksinäisyyteen vapautena. Rajapintapuhe puolestaan koostuu yksinäisyys ajautumisena – ja yksinäisyys elämän rajoittumisena –puhetavoista. Yksinäisyys ongelmallisena ilmiönä sisältää puhetavat yksinäisyydestä sivuun jäämisenä, turvattomuutena ja psyykkisenä pahoinvointina. Perustelut paikantuvat vanhenemiseen liittyviin muutoksiin toimintakyvyssä ja sosiaalisissa suhteissa, kohtaloon, oikeuteen tehdä omia valintoja, oikeuteen ajatella itseään sekä muiden ihmisten ja yhteiskunnan suhtautumiseen. Jokainen puhetapa sisältää tietynlaisen subjektiposition ja tuottaa erilaista toimijuutta vanhuksille. Tällä on seurauksia siihen pystyykö vanhus ehkäisemään tai lievittämään yksinäisyyttään, ja näkeekö hän siihen edes tarvetta.
Avainsanat: vanhus, yksinäisyys, sosiaalinen konstruktionismi, diskurssianalyysi
The purpose of this master’s thesis is to investigate what kind of discourse old people use when they talk about loneliness. The aim of the study is to find out what kinds of meanings old people assign to loneliness, how they account for these meanings and what kind of agency the meanings carry. The main idea is to look into how old people themselves experience loneliness, which is something that has been forgotten in many earlier studies on loneliness.
The study is a qualitative one and the data for the study was collected by interviewing 16 old people. The data was analyzed by means of discourse analysis. This method is based on social constructionism, which is the theoretical framework of my study.
The results show that old people assign many kinds of meanings to loneliness in their talk. The meanings of loneliness are variable and situational. Loneliness is perceived both as a normal and a problematic phenomenon. In addition, it can be perceived as a phenomenon at the interface of the normal and the problematic. Loneliness as a normal phenomenon includes three discourses: loneliness as a fact of old age, loneliness as one’s own choice and loneliness as freedom. Loneliness at the interface of the normal and the problematic includes discourses about loneliness as drifting and loneliness as limitation of life. Loneliness as a problematic phenomenon, on the other hand, comprises discourses of loneliness as being left aside, loneliness as insecurity and loneliness as mental unwell-being. The reasons are located in destiny, relations to other people and community, in changes in one’s functional capacity, the right to make one’s own choices and in the right to think only about oneself in the old age. Each discourse carries a particular type of subject position and produces different kinds of possibilities for old people to prevent or alleviate loneliness as need be.
Keywords: old people, loneliness, social constructionism, discourse analysis
Tutkimukseni on laadullinen tutkimus, jonka tutkimusaineistona on 16 narratiivis-teemallista vanhusten haastattelua. Aineiston analyysimenetelmänä käytän diskurssianalyysia. Se pohjautuu tutkimukseni teoreettisena viitekehyksenä olevaan sosiaaliseen konstruktionismiin, jonka mukaan kielen käyttö rakentaa sosiaalista todellisuutta.
Tutkimustulosten mukaan yksinäisyyden merkitykset ovat tilanteisia ja vaihtelevia. Sama vanhus voi puhua yksinäisyydestä monin eri tavoin. Vanhukset puhuvat yksinäisyydestä sekä tavallisena ilmiönä että ongelmallisena ilmiönä. Yksinäisyys merkityksellistyy myös näiden rajapinnassa olevaksi ilmiöksi. Tavallisuuspuhe jakautuu kolmeen puhetapaan: yksinäisyyteen vanhuuteen kuuluvana tosiasiana, yksinäisyyteen valintana ja yksinäisyyteen vapautena. Rajapintapuhe puolestaan koostuu yksinäisyys ajautumisena – ja yksinäisyys elämän rajoittumisena –puhetavoista. Yksinäisyys ongelmallisena ilmiönä sisältää puhetavat yksinäisyydestä sivuun jäämisenä, turvattomuutena ja psyykkisenä pahoinvointina. Perustelut paikantuvat vanhenemiseen liittyviin muutoksiin toimintakyvyssä ja sosiaalisissa suhteissa, kohtaloon, oikeuteen tehdä omia valintoja, oikeuteen ajatella itseään sekä muiden ihmisten ja yhteiskunnan suhtautumiseen. Jokainen puhetapa sisältää tietynlaisen subjektiposition ja tuottaa erilaista toimijuutta vanhuksille. Tällä on seurauksia siihen pystyykö vanhus ehkäisemään tai lievittämään yksinäisyyttään, ja näkeekö hän siihen edes tarvetta.
Avainsanat: vanhus, yksinäisyys, sosiaalinen konstruktionismi, diskurssianalyysi
The purpose of this master’s thesis is to investigate what kind of discourse old people use when they talk about loneliness. The aim of the study is to find out what kinds of meanings old people assign to loneliness, how they account for these meanings and what kind of agency the meanings carry. The main idea is to look into how old people themselves experience loneliness, which is something that has been forgotten in many earlier studies on loneliness.
The study is a qualitative one and the data for the study was collected by interviewing 16 old people. The data was analyzed by means of discourse analysis. This method is based on social constructionism, which is the theoretical framework of my study.
The results show that old people assign many kinds of meanings to loneliness in their talk. The meanings of loneliness are variable and situational. Loneliness is perceived both as a normal and a problematic phenomenon. In addition, it can be perceived as a phenomenon at the interface of the normal and the problematic. Loneliness as a normal phenomenon includes three discourses: loneliness as a fact of old age, loneliness as one’s own choice and loneliness as freedom. Loneliness at the interface of the normal and the problematic includes discourses about loneliness as drifting and loneliness as limitation of life. Loneliness as a problematic phenomenon, on the other hand, comprises discourses of loneliness as being left aside, loneliness as insecurity and loneliness as mental unwell-being. The reasons are located in destiny, relations to other people and community, in changes in one’s functional capacity, the right to make one’s own choices and in the right to think only about oneself in the old age. Each discourse carries a particular type of subject position and produces different kinds of possibilities for old people to prevent or alleviate loneliness as need be.
Keywords: old people, loneliness, social constructionism, discourse analysis