Urheiluseuran ja koulun yhteistyö - Ilves ry:n ja Ilves-Hockeyn sekä näiden seurojen kanssa yhteistyötä tehneiden opettajien kokemuksia yhteistyöstä
TUOMANEN, MAARIT (2007)
TUOMANEN, MAARIT
2007
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-12-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17566
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17566
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää urheiluseuran yhteistyötä koulujen kanssa ja löytää siihen kehittämismahdollisuuksia. Tutkimuskohteena oli Ilves ry:n ja Ilves-Hockeyn yhteistyö koulujen kanssa. Aihe oli hyvin ajankohtainen, sillä huoli lasten liikkumattomuuden lisääntymisestä on puhuttanut niin urheiluseuroissa kuin kouluissakin. Lisäksi postmodernin yhteiskunnan muutokset ovat kehittäneet opettajan työtä yhä vuorovaikutuksellisempaan suuntaan, jonka myötä opettajien työ laajenee yhä enemmän koulun ulkopuolisiin tahoihin. Aiheesta ei myöskään aiempaa tutkimusta juuri ole. Tutkimuksen pääongelma oli:
- Millaisena Ilves ry ja Ilves-Hockey kokevat yhteistyönsä koulujen kanssa?
Sitä selvitettiin seuraavien alaongelmien avulla:
- Millaista yhteistyötä Ilves ry ja Ilves-Hockey tekevät koulujen kanssa?
- Millaiset tavoitteet heillä on tälle yhteistyölle?
- Mitä yhteistyö on antanut sen osapuolille?
- Mitä ongelmia yhteistyössä on ollut?
- Miten yhteistyötä on mahdollista kehittää?
- Vastaavatko urheiluseuran ja toimintaan osallistuneiden opettajien kokemukset yhteistyöstä toisiaan?
Tutkimus toteutettiin laadullisena, tapaustutkimustyyppisenä tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluita sekä kyselylomakkeita. Aineiston analyysissa käytettiin teemoittelua sekä teorian ja empirian vuoropuhelua. Tutkimuksen lähtökohtana oli koulujen ja urheiluseurojen yhteinen kasvatusvastuu lasten ja nuorten liikunnassa. Tutkimustulosten mukaan yhteistyön perustana nähtiin positiivinen asenne ja yhteistyöhön sitoutuminen. Molemmat osapuolet kokivat yhteistyön tarpeelliseksi, koska sen avulla saadaan uusia mahdollisuuksia ja resursseja molempien toimintaan. Ilves ry:n kouluyhteistyössä nähtiin monia hyviä elementtejä, mutta sen määrä on hyvin vähäistä. Suurimpina ongelmina tässä yhteistyössä nähtiin kestävän yhteistyön toimintatapojen ja suunnitelmallisuuden puuttuminen sekä resurssien kuluminen seuran oman arkipäiväisen toiminnan pyörittämiseen; halukkuutta yhteistyöhön Ilves ry:stä kuitenkin löytyi. Kouluvierailujen järjestämiseen keskittyneen Ilves-Hockeyn kouluyhteistyön ongelmiksi nousivat aikataulujen yhteensovittaminen sekä jaettaviin ottelulippuihin liittyvät tekniset vaikeudet. Myös Opetushallituksen ohjeisiin yhteistyöstä, markkinoinnista ja sponsoroinnista kouluissa on kiinnitettävä huomiota kouluvierailujen toteuttamisessa. Koulujen suhtautuminen oli hyvin positiivista, lisää aikaa ja toiminnallisuutta kuitenkin kaivattiin. Tutkimustuloksista kävi myös ilmi, että Ilves ry:ssä ja Ilves-Hockeyssa pitäisi kiinnittää huomiota seurojen keskinäiseen yhteistyöhön ja kehittää sitä.
Tutkimustuloksista voi päätellä, että tarvetta urheiluseurojen ja koulujen väliselle yhteistyölle on. Jotta yhteistyöstä saataisiin molempien osapuolten tarpeet tyydyttävää, tarvitaan sen järjestämiseen enemmän yhteistoiminnallisia menetelmiä. Tutkimustuloksia Ilves ry ja Ilves-Hockey voivat hyödyntää koulujen kanssa tehtävän yhteistyön kehittämistyössä.
Avainsanat: yhteistyö, urheiluseurat, liikuntakasvatus, markkinointi
- Millaisena Ilves ry ja Ilves-Hockey kokevat yhteistyönsä koulujen kanssa?
Sitä selvitettiin seuraavien alaongelmien avulla:
- Millaista yhteistyötä Ilves ry ja Ilves-Hockey tekevät koulujen kanssa?
- Millaiset tavoitteet heillä on tälle yhteistyölle?
- Mitä yhteistyö on antanut sen osapuolille?
- Mitä ongelmia yhteistyössä on ollut?
- Miten yhteistyötä on mahdollista kehittää?
- Vastaavatko urheiluseuran ja toimintaan osallistuneiden opettajien kokemukset yhteistyöstä toisiaan?
Tutkimus toteutettiin laadullisena, tapaustutkimustyyppisenä tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluita sekä kyselylomakkeita. Aineiston analyysissa käytettiin teemoittelua sekä teorian ja empirian vuoropuhelua. Tutkimuksen lähtökohtana oli koulujen ja urheiluseurojen yhteinen kasvatusvastuu lasten ja nuorten liikunnassa. Tutkimustulosten mukaan yhteistyön perustana nähtiin positiivinen asenne ja yhteistyöhön sitoutuminen. Molemmat osapuolet kokivat yhteistyön tarpeelliseksi, koska sen avulla saadaan uusia mahdollisuuksia ja resursseja molempien toimintaan. Ilves ry:n kouluyhteistyössä nähtiin monia hyviä elementtejä, mutta sen määrä on hyvin vähäistä. Suurimpina ongelmina tässä yhteistyössä nähtiin kestävän yhteistyön toimintatapojen ja suunnitelmallisuuden puuttuminen sekä resurssien kuluminen seuran oman arkipäiväisen toiminnan pyörittämiseen; halukkuutta yhteistyöhön Ilves ry:stä kuitenkin löytyi. Kouluvierailujen järjestämiseen keskittyneen Ilves-Hockeyn kouluyhteistyön ongelmiksi nousivat aikataulujen yhteensovittaminen sekä jaettaviin ottelulippuihin liittyvät tekniset vaikeudet. Myös Opetushallituksen ohjeisiin yhteistyöstä, markkinoinnista ja sponsoroinnista kouluissa on kiinnitettävä huomiota kouluvierailujen toteuttamisessa. Koulujen suhtautuminen oli hyvin positiivista, lisää aikaa ja toiminnallisuutta kuitenkin kaivattiin. Tutkimustuloksista kävi myös ilmi, että Ilves ry:ssä ja Ilves-Hockeyssa pitäisi kiinnittää huomiota seurojen keskinäiseen yhteistyöhön ja kehittää sitä.
Tutkimustuloksista voi päätellä, että tarvetta urheiluseurojen ja koulujen väliselle yhteistyölle on. Jotta yhteistyöstä saataisiin molempien osapuolten tarpeet tyydyttävää, tarvitaan sen järjestämiseen enemmän yhteistoiminnallisia menetelmiä. Tutkimustuloksia Ilves ry ja Ilves-Hockey voivat hyödyntää koulujen kanssa tehtävän yhteistyön kehittämistyössä.
Avainsanat: yhteistyö, urheiluseurat, liikuntakasvatus, markkinointi