Joustava ryhmittely matematiikassa - Kvantitatiivinen survey-tutkimus oppilaiden kokemuksista joustavissa opetusryhmissä opiskelusta matematiikassa
LOUKASMÄKI, ELINA (2007)
LOUKASMÄKI, ELINA
2007
Opettajan pedagogiset opinnot - Subject Teacher's Pedagogical Studies
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-12-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17547
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17547
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa oppilaiden kokemuksia joustavan ryhmittelyn käytöstä matematiikassa sekä kuvata ryhmittelyilmiön taustoja ja toteuttamismuotoja. Oppilaiden joustava ryhmittely on eriyttämismuoto, jossa heterogeenisestä oppilasjoukosta muodostetaan mahdollisimman homogeenisiä opetusryhmiä, joissa opetuksen taso vastaa paremmin kyseisen ryhmän oppilaiden matemaattisia oppimisvalmiuksia. Tutkimuksen taustassa syvennytään joustavan ryhmittelyn lisäksi koulutukselliseen tasa-arvoon ja eriyttämiseen, jotka tutkimusaiheen kannalta nousevat keskeisimmiksi periaatteiksi. Tutkimus sisältää myös historiallisen katsauksen peruskoulun syntyvaiheen aikaiseen tasokurssijärjestelmään.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena survey-tutkimuksena, johon osallistui kaksi peruskoulun vuosiluokkien 7.-9. koulua. Aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella keväällä 2007. Tutkimusjoukon muodostavat 205 oppilasta, jotka opiskelevat eritasoisissa joustavissa opetusryhmissä matematiikassa. Aineisto analysoitiin SPSS for Windows 13.0 –ohjelmalla. Aineiston analysoinnissa käytettiin muun muassa tilastollisia tunnuslukuja, Kruskall-Wallisin testiä ja Mann-Whitneyn U-testiä.
Tutkimus osoittaa, että oppilaiden kokemukset joustavissa opetusryhmissä opiskelusta matematiikassa ovat pääosin positiivisia. Joustava ryhmittely koetaan matematiikan opiskelun ja oppimisen kannalta hyödyllisenä opetusjärjestelynä, koska jokainen oppilas saa omaa tasoaan vastaavaa opetusta. Oppilaiden mielestä joustava ryhmittely kuitenkin kategorisoi heidät matematiikassa ”hyviin” ja ”huonoihin” oppilaisiin. Siitä huolimatta he eivät koe joutuvansa muiden oppilaiden arvostelemaksi opetusryhmänsä tason vuoksi. Opettajan ammattitaidolla ja roolilla on tutkimuksen perusteella merkittävä yhteys oppilaiden kokemuksiin ryhmittelystä.
AVAINSANAT: joustava ryhmittely, koulutuksellinen tasa-arvo, eriyttäminen, tasokurssijärjestelmä, kvantitatiivinen survey-tutkimus
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena survey-tutkimuksena, johon osallistui kaksi peruskoulun vuosiluokkien 7.-9. koulua. Aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella keväällä 2007. Tutkimusjoukon muodostavat 205 oppilasta, jotka opiskelevat eritasoisissa joustavissa opetusryhmissä matematiikassa. Aineisto analysoitiin SPSS for Windows 13.0 –ohjelmalla. Aineiston analysoinnissa käytettiin muun muassa tilastollisia tunnuslukuja, Kruskall-Wallisin testiä ja Mann-Whitneyn U-testiä.
Tutkimus osoittaa, että oppilaiden kokemukset joustavissa opetusryhmissä opiskelusta matematiikassa ovat pääosin positiivisia. Joustava ryhmittely koetaan matematiikan opiskelun ja oppimisen kannalta hyödyllisenä opetusjärjestelynä, koska jokainen oppilas saa omaa tasoaan vastaavaa opetusta. Oppilaiden mielestä joustava ryhmittely kuitenkin kategorisoi heidät matematiikassa ”hyviin” ja ”huonoihin” oppilaisiin. Siitä huolimatta he eivät koe joutuvansa muiden oppilaiden arvostelemaksi opetusryhmänsä tason vuoksi. Opettajan ammattitaidolla ja roolilla on tutkimuksen perusteella merkittävä yhteys oppilaiden kokemuksiin ryhmittelystä.
AVAINSANAT: joustava ryhmittely, koulutuksellinen tasa-arvo, eriyttäminen, tasokurssijärjestelmä, kvantitatiivinen survey-tutkimus