Tilaajan ja tuottajan välinen vuorovaikutus- Pilottihankeen arviointia Tampereen toimintamalliuudistuksessa
UUSITALO, SAMI (2007)
UUSITALO, SAMI
2007
Hallintotiede - Administrative Science
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-12-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17478
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17478
Tiivistelmä
Tutkimus toteutettiin pro-gradu tutkielmana Tampereen Yliopiston Johtamistieteen laitoksella. Tarkoituksena oli selvittää tilaajan ja tuottaja välisen vuorovaikutuksen dynamiikkaa ja tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Kohdeorganisaationa toimi eräs Tampereen kaupungin palvelutuotannon sisäinen toimialue, joka oli ollut mukana 2007 toteutetun toimintamalliuudistuksen pilottivaiheessa. Teemahaastatteluna toteutettuun tutkimukseen kutsuttiin yhteensä yhdeksän tilaajan ja tuottajan välisissä sopimusneuvotteluissa toimivaa henkilöä. Kaikki haastateltavat toimivat myös esimiestehtävissä.
Taustateoriana tutkimuksessa käytettiin päämies-agenttiteoriaa sekä sopimuksellisuusteoriaa. Keskeisinä vuorovaikutuksen elementteinä tutkittiin tilaajien ja tuottajien välistä luottamusta, suhteen symmetriaa, konfliktin hoitoa, yhteistyötä, sekä seurantamittareita.
Tilaajan ja tuottajan onnistunut vuorovaikutus perustuu luottamukseen. Samalla se perustuu tasavertaiseen asemaan ja sopimuskumppanin kunnioittamiseen. Onnistuakseen tässä toimijoilla tulee lisäksi olla tiedossaan pitkän aikavälin omistajan tavoitteet sekä riittävät toimintaedellytykset, jotta toimintaa voidaan kehittää. Kaikkein arvokkainta näyttää onnistuneelle vuorovaikutukselle olevan kaikkien osapuolten sitoutuminen sen kehittämiseen ja tämän tarpeen priorisoiminen tarpeeksi korkealle oman ajan käytössä.
Keskeiset kehittämisehdotukset: Tilaajalla ja tuottajalla tulisi olla aiempaa parempi mahdollisuus keskittyä keskinäisen yhteistyön ja pitkän aikavälin toiminnan suunnittelun kehittämiseen. Tilaajan ja tuottajan tulisi saada paremmin tietoa omistajan pitkän linjan suunnitelmista ja aikatauluista. Tuottajan toimintaedellytyksiä tulee parantaa, jotta vertailu yksityisen sektorin kanssa on mahdollista. Samoin mahdollisen markkinoiden avaamisen kannalta toimintaedellytysten parantaminen on tärkeää. Sopimuskäytäntöjä tulee edelleen kehittää yhtenäisempään ja joustavampaan suuntaan.
Asiasanat: Tilaaja-tuottajamalli, Vuorovaikutus, Tampereen kaupunki, Päämies-agenttiteoria, New Public Management, Sopimuksellisuusteoria
Taustateoriana tutkimuksessa käytettiin päämies-agenttiteoriaa sekä sopimuksellisuusteoriaa. Keskeisinä vuorovaikutuksen elementteinä tutkittiin tilaajien ja tuottajien välistä luottamusta, suhteen symmetriaa, konfliktin hoitoa, yhteistyötä, sekä seurantamittareita.
Tilaajan ja tuottajan onnistunut vuorovaikutus perustuu luottamukseen. Samalla se perustuu tasavertaiseen asemaan ja sopimuskumppanin kunnioittamiseen. Onnistuakseen tässä toimijoilla tulee lisäksi olla tiedossaan pitkän aikavälin omistajan tavoitteet sekä riittävät toimintaedellytykset, jotta toimintaa voidaan kehittää. Kaikkein arvokkainta näyttää onnistuneelle vuorovaikutukselle olevan kaikkien osapuolten sitoutuminen sen kehittämiseen ja tämän tarpeen priorisoiminen tarpeeksi korkealle oman ajan käytössä.
Keskeiset kehittämisehdotukset: Tilaajalla ja tuottajalla tulisi olla aiempaa parempi mahdollisuus keskittyä keskinäisen yhteistyön ja pitkän aikavälin toiminnan suunnittelun kehittämiseen. Tilaajan ja tuottajan tulisi saada paremmin tietoa omistajan pitkän linjan suunnitelmista ja aikatauluista. Tuottajan toimintaedellytyksiä tulee parantaa, jotta vertailu yksityisen sektorin kanssa on mahdollista. Samoin mahdollisen markkinoiden avaamisen kannalta toimintaedellytysten parantaminen on tärkeää. Sopimuskäytäntöjä tulee edelleen kehittää yhtenäisempään ja joustavampaan suuntaan.
Asiasanat: Tilaaja-tuottajamalli, Vuorovaikutus, Tampereen kaupunki, Päämies-agenttiteoria, New Public Management, Sopimuksellisuusteoria