Asiallisesti Poliisikoulusta - Poliisikoulun www-sivujen arviointia
MÄKINEN, AUVO (2007)
MÄKINEN, AUVO
2007
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-12-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17473
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17473
Tiivistelmä
Tässä pro gradu –työssä arvioidaan Poliisikoulun www-sivuja. Tutkimuksessa selvitetään toteutuvatko hyvän www-suunnittelun periaatteet Poliisikoulun sivuilla. Tavoitteena on avata Poliisikoulun www-sivuston rakennetta ja tehtävää ja muodostaa tältä pohjalta johtopäätöksiä. Alatutkimuskysymyksenä on, näkyvätkö Poliisikoulun oman viestintäsuunnitelman linjanvedot Internet-sivustossa.
Lähdeaineistossa on painotettu julkishallinnon omia viestintäohjeistuksia. Niitä on täydennetty alan arvostettujen tutkijoiden, kuten Jukka K. Korpelan ja Jacob Nielsenin teoksilla. Tutkimus on käytännönläheinen ja pohjaa tapaustutkimuksen perinteeseen. Menetelmä antaa mahdollisuuden tutkijan omakohtaisiin havainnointeihin.
Tutkimuksen tuloksen mukaan Poliisikoulun verkkosivusto noudattaa
pääpiirteissään hyvän julkishallinnon www-sivuston tunnuspiirteitä ja koulun oman viestintäsuunnitelman linjanvetoja. Sivuston perusrakenne on varsin selkeä ja sisältö on pääosin hyvin mietittyä. Kokonaisuutta voi kuvailla asialliseksi.
Parannettavaa kuitenkin löytyi. Osa virheistä aiheutti toiminnallisia ongelmia, osa taas vaikeutti tiedon perille menoa ja ymmärtämistä. Tutkimus myös osoitti, että ainakaan kaikilta osin sivustoa ei ole testattu eri selain- ja laiteympäristöissä.
Tutkimuksen pohjalta on edellytykset kehittää Poliisikoulun ja muiden vastaavien julkisorganisaatioiden www-tiedotusta ja Internet-sivuja.
Asiasanat: verkkoviestintä, Internet, vuorovaikutteisuus, poliisi, poliisikoulutus
Lähdeaineistossa on painotettu julkishallinnon omia viestintäohjeistuksia. Niitä on täydennetty alan arvostettujen tutkijoiden, kuten Jukka K. Korpelan ja Jacob Nielsenin teoksilla. Tutkimus on käytännönläheinen ja pohjaa tapaustutkimuksen perinteeseen. Menetelmä antaa mahdollisuuden tutkijan omakohtaisiin havainnointeihin.
Tutkimuksen tuloksen mukaan Poliisikoulun verkkosivusto noudattaa
pääpiirteissään hyvän julkishallinnon www-sivuston tunnuspiirteitä ja koulun oman viestintäsuunnitelman linjanvetoja. Sivuston perusrakenne on varsin selkeä ja sisältö on pääosin hyvin mietittyä. Kokonaisuutta voi kuvailla asialliseksi.
Parannettavaa kuitenkin löytyi. Osa virheistä aiheutti toiminnallisia ongelmia, osa taas vaikeutti tiedon perille menoa ja ymmärtämistä. Tutkimus myös osoitti, että ainakaan kaikilta osin sivustoa ei ole testattu eri selain- ja laiteympäristöissä.
Tutkimuksen pohjalta on edellytykset kehittää Poliisikoulun ja muiden vastaavien julkisorganisaatioiden www-tiedotusta ja Internet-sivuja.
Asiasanat: verkkoviestintä, Internet, vuorovaikutteisuus, poliisi, poliisikoulutus