”Ensi viikolla hiihdetään, jos on tarpeeksi lunta.” - Laadullinen tutkimus liikuntaa opettavan luokanopettajan työn toimenkuvasta ja haasteista
LUUKKANEN, MIKA; KUOSA, PETRI (2007)
LUUKKANEN, MIKA
KUOSA, PETRI
2007
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-12-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17468
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17468
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia haasteita liikuntaa opettava luokanopettaja kohtaa työssään. Tutkimme opettajan uran alkuvaiheisiin liittyviä ongelmia, liikuntaa opettavan luokanopettajan työn toimenkuvaa, työssä viihtymiseen vaikuttavia tekijöitä sekä ammattitaidon ylläpitämistä ja täydennyskoulutuksen tarpeellisuutta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastattelujen toimiessa empiirisen aineiston keruumenetelmänä. Haastatteluihin osallistui kuusi uransa eri vaiheissa olevaa liikuntaa opettavaa luokanopettajaa Etelä-Suomen eri kunnista. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teoriasidonnaista analyysia, jossa on tiettyjä teoreettisia kytkentöjä ja teoria toimii apuna analyysin etenemisessä. Tutkimuksen tulosten tarkastelua kuvaa teorian ja empirian vuoropuhelu.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että liikuntaa opettavat luokanopettajat kohtaavat työssään erityyppisiä ja eri tavoin ilmeneviä haasteita. Tutkimustuloksista muodostui kolme alakoulun liikunnanopetustyöhön liittyvien haasteiden kategoriaa. Ensinnäkin luokanopettajat kohtaavat arjen haasteita, jotka liittyvät jokapäiväiseen opetustyöhön eivätkä ole opettajasta itsestä lähtöisin. Opettajan on pystyttävä toimimaan niissä opetustiloissa ja niillä välineillä, mitä kukin koulu tarjoaa ja lisäksi vaihtelevat heterogeeniset sekä usein liian suuret opetusryhmät vaativat opettajalta taitoja selviytyä opetustyöstä. Arjen haasteiden lisäksi päivittäiseen työhön vaikuttaa joukko yksilöllisiä haasteita, jotka liittyvät itse opettajaan. Jotta opetustyö olisi laadukasta ja mielekästä, on opettajan osattava pitää huolta henkisestä ja fyysisestä hyvinvoinnistaan sekä ylläpidettävä ammattitaitoaan ja löydettävä keinoja työmotivaationsa säilyttämiseksi. Kolmanneksi nykyinen yhteiskunta asettaa omat velvoitteensa ja haasteensa liikuntaa opettavalle luokanopettajalle. Nämä yhteisölliset haasteet ilmenevät etenkin liikuntakasvatuksen tavoitteita määriteltäessä muun muassa opetussuunnitelmatasolla. Liikuntatuntien vähäinen määrä ja kasvava passiivisesti liikkuvien lasten ja nuorten määrä ovat ristiriidassa, mutta liikuntaa opettavan luokanopettajan tehtävänä on tarjota motivoivaa ja monipuolista liikunnanopetusta sekä kasvattaa jokaista oppilastaan liikunnallisuuteen.
Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää määriteltäessä liikuntaa opettavan luokanopettajan työn toimenkuvaa ja työhön liittyviä haasteita. Lisäksi tutkimus antaa muille opettajille ja opettajaksi opiskeleville ajankohtaisen ja realistisen kuvan alakoulun liikunnanopetuksen tilasta opettajan näkökulmasta.
Avainsanat: koululiikunta, liikuntakasvatus, alakoulu, luokanopettajat, haasteet, toimenkuva
Tutkimuksessa kävi ilmi, että liikuntaa opettavat luokanopettajat kohtaavat työssään erityyppisiä ja eri tavoin ilmeneviä haasteita. Tutkimustuloksista muodostui kolme alakoulun liikunnanopetustyöhön liittyvien haasteiden kategoriaa. Ensinnäkin luokanopettajat kohtaavat arjen haasteita, jotka liittyvät jokapäiväiseen opetustyöhön eivätkä ole opettajasta itsestä lähtöisin. Opettajan on pystyttävä toimimaan niissä opetustiloissa ja niillä välineillä, mitä kukin koulu tarjoaa ja lisäksi vaihtelevat heterogeeniset sekä usein liian suuret opetusryhmät vaativat opettajalta taitoja selviytyä opetustyöstä. Arjen haasteiden lisäksi päivittäiseen työhön vaikuttaa joukko yksilöllisiä haasteita, jotka liittyvät itse opettajaan. Jotta opetustyö olisi laadukasta ja mielekästä, on opettajan osattava pitää huolta henkisestä ja fyysisestä hyvinvoinnistaan sekä ylläpidettävä ammattitaitoaan ja löydettävä keinoja työmotivaationsa säilyttämiseksi. Kolmanneksi nykyinen yhteiskunta asettaa omat velvoitteensa ja haasteensa liikuntaa opettavalle luokanopettajalle. Nämä yhteisölliset haasteet ilmenevät etenkin liikuntakasvatuksen tavoitteita määriteltäessä muun muassa opetussuunnitelmatasolla. Liikuntatuntien vähäinen määrä ja kasvava passiivisesti liikkuvien lasten ja nuorten määrä ovat ristiriidassa, mutta liikuntaa opettavan luokanopettajan tehtävänä on tarjota motivoivaa ja monipuolista liikunnanopetusta sekä kasvattaa jokaista oppilastaan liikunnallisuuteen.
Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää määriteltäessä liikuntaa opettavan luokanopettajan työn toimenkuvaa ja työhön liittyviä haasteita. Lisäksi tutkimus antaa muille opettajille ja opettajaksi opiskeleville ajankohtaisen ja realistisen kuvan alakoulun liikunnanopetuksen tilasta opettajan näkökulmasta.
Avainsanat: koululiikunta, liikuntakasvatus, alakoulu, luokanopettajat, haasteet, toimenkuva