Vuorovaikutteista teknologiaa opiskelleiden toimenkuvat ja koulutuksen kehittäminen
HUOTARI, JAANA (2007)
HUOTARI, JAANA
2007
Vuorovaikutteinen teknologia - Interactive Technology
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-12-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17458
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17458
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma keskittyy kartoittamaan missä ja minkälaisissa työtehtävissä
vuosien 2000–2006 välillä Tampereen yliopiston Tietojenkäsittelytieteiden laitokselta,
sekä tietojenkäsittelyopista että erityisesti vuorovaikutteisen teknologian
maisteriohjelmasta valmistuneet opiskelijat ovat tällä hetkellä.
Kyselytutkimuksella selvitettiin mitä taitoja heiltä työssä tällä hetkellä vaaditaan ja
miten tyytyväisiä he ovat opiskelussa saatuihin tietoihin suhteessa työn vaatimuksiin.
Kyselytutkimuksen perusteella saatiin esiin kehityskohteita nykyisen koulutuksen
kehittämiselle.
Tulosten perusteella kyseiset valmistuneet ovat työllistyneet hyvin koulutusta
vastaavaan työhön heti valmistumisen jälkeen ja he tekevät joko yleisesti
ohjelmistosuunnitteluun tai käytettävyyteen liittyvää työtä. Työssään heiltä vaaditaan
useiden teknisten taitojen lisäksi myös monia yleisiin työelämävalmiuksiin liittyviä
taitoja.
Tärkeätä koulutuksen kehittämiselle ovat monipuolisuuden ja
käytännönharjoittelun lisääminen siten, että koulutus vastaa työelämän todellisia
tarpeita. Tutkimuksen mukaan hyvän IT-alan ja käytettävyysalan koulutuksen tulisi
tarjota sekä yleisten työelämävalmiuksien että ohjelmistokehityksen ja
projektinhallintataitojen harjoittelua käytännössä, laajaa perusteknistä osaamista,
käytettävyystyössä vaadittavia taitoja teknisen osaamisen ohella ja vapautta valita
erityisosaamisalueita tukien opiskelijan omia mielenkiinnon kohteita.
Avainsanat ja -sanonnat: käytettävyys, käyttäjälähtöinen suunnittelu, käytettävyyden
alan työnkuva, toimenkuva, toimenkuvatutkimus, koulutuksen kehittäminen
vuosien 2000–2006 välillä Tampereen yliopiston Tietojenkäsittelytieteiden laitokselta,
sekä tietojenkäsittelyopista että erityisesti vuorovaikutteisen teknologian
maisteriohjelmasta valmistuneet opiskelijat ovat tällä hetkellä.
Kyselytutkimuksella selvitettiin mitä taitoja heiltä työssä tällä hetkellä vaaditaan ja
miten tyytyväisiä he ovat opiskelussa saatuihin tietoihin suhteessa työn vaatimuksiin.
Kyselytutkimuksen perusteella saatiin esiin kehityskohteita nykyisen koulutuksen
kehittämiselle.
Tulosten perusteella kyseiset valmistuneet ovat työllistyneet hyvin koulutusta
vastaavaan työhön heti valmistumisen jälkeen ja he tekevät joko yleisesti
ohjelmistosuunnitteluun tai käytettävyyteen liittyvää työtä. Työssään heiltä vaaditaan
useiden teknisten taitojen lisäksi myös monia yleisiin työelämävalmiuksiin liittyviä
taitoja.
Tärkeätä koulutuksen kehittämiselle ovat monipuolisuuden ja
käytännönharjoittelun lisääminen siten, että koulutus vastaa työelämän todellisia
tarpeita. Tutkimuksen mukaan hyvän IT-alan ja käytettävyysalan koulutuksen tulisi
tarjota sekä yleisten työelämävalmiuksien että ohjelmistokehityksen ja
projektinhallintataitojen harjoittelua käytännössä, laajaa perusteknistä osaamista,
käytettävyystyössä vaadittavia taitoja teknisen osaamisen ohella ja vapautta valita
erityisosaamisalueita tukien opiskelijan omia mielenkiinnon kohteita.
Avainsanat ja -sanonnat: käytettävyys, käyttäjälähtöinen suunnittelu, käytettävyyden
alan työnkuva, toimenkuva, toimenkuvatutkimus, koulutuksen kehittäminen