Kun tosihomo näki viihdehomon. Kotimaisen Sillä silmällä -ohjelman tuotanto ja vastaanotto
SANTALA, KATJA (2007)
SANTALA, KATJA
2007
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-11-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17405
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17405
Tiivistelmä
Tutkielmani, ”Kun tosihomo näki viihdehomon. Kotimaisen Sillä silmällä -ohjelman tuotanto ja vastaanotto”, tarkastelee Sillä silmällä -nimistä viihteellistä elämäntapaohjelmaa kahdesta näkökulmasta. Niistä ensimmäinen on ohjelman tilanneen ja esittäneen kaupallisen televisiokanavan, Nelosen, näkökulma, ja toinen ohjelmaa seuranneiden seksuaalisiin vähemmistöihin kuuluvien katsojien näkökulma.
Sillä silmällä -ohjelma oli osa laajempaa pink-tv -ilmiötä, joka toi heteroystävälliset viihdehomot koko kansan tv-vastaanottimiin keskellä parasta katseluaikaa. Kotimainen Sillä silmällä oli kyseisen trendin näkyvin ilmentymä Suomessa. Koska toimin itse ohjelman vastaavana tuottajana Nelosella, tiesin ohjelman täyttäneen kanavan sille asettamat odotukset, mutta halusin pro gradussani selvittää mitä mieltä tavalliset homo- ja biseksuaalit ohjelmasta, ja sen edustamasta homokuvasta olivat. Minua kiinnosti myös kuulla, näkivätkö vähemmistöt ohjelman esittämisen voittopuolisesti myönteiseksi vai kielteiseksi asiaksi.
Omasta tuottajaroolistani johtuen dokumentoin kanavaan liittyvän osuuden omia kokemuksiani hyödyntäen. Seksuaalisten vähemmistöjen mielipiteitä keräsin nettikyselyn avulla, ja sain sitä kautta tutkittavakseni 89 vastauslomakkeen aineiston. Aineistoa analysoin sekä kvantitatiivisesti että kvalitatiivisesti; laadullista otetta painottaen.
Selkeä enemmistö vastaajista oli sitä mieltä, että oli hyvä, että ohjelma tehtiin. Ohjelman parhaina puolina nähtiin, että se tavoitti kaikenlaiset katsojat, myös lapset, ja nosti seksuaaliset vähemmistöt kahvipöytäkeskusteluiden aiheeksi. Haittapuoliksi koettiin ohjelman stereotyyppinen homokuva, jonka nähtiin vaikuttavan ihmisten mielikuviin seksuaalisista vähemmistöistä negatiivisesti ja yksipuolistavasti. Median välittämään yleiseen homokuvaan kaivattiin monipuolisuutta; niin, että myös lesbot ja ”tavalliset ei-niin-trendikkäät homomiehet” saisivat näkyvyyttä. Monia vastaajia vaivasi pelko siitä, että homot katoavat mediasta, kun trendi on ohi. Ohjelmassa esiintyneen Fab5:n eduksi katsottiin positiivisuus ja iloisuus, joka mursi asiaohjelmista tuttua ”surkeaa elämäänsä valittavan” homon kuvaa.
Koska kyselyyni vastasivat sekä miehet että naiset, näkyivät myös sukupuolierot vastauksissa. Yleisesti ottaen miehet suhtautuivat kriittisesti nimenomaan viisikon feminiinisimpiin jäseniin, ja nimesivät vastaavasti ryhmän heteronormatiivisimmat jäsenet suosikeikseen. Naisvastaajilla tällaista jakoa ei ollut nähtävissä. Samaten miesvastaajat kokivat harmia ohjelmassa esiintyneiden heteromiesten puolesta. Formaatin asettama epämiehekäs rooli sai heteromiehet näyttäytymään homovastaajien silmissä surkimuksina. Naisvastaajat puolestaan näkivät ohjelmassa esiintyneet heteromiehet aivan tavallisina suomalaisina miehinä. Valtaosa sekä mies- että naispuolisista vastaajista kiitteli Fab5:n ja ohjelman heteromiesten välistä lämmintä ja toverillista tunnelmaa.
Avainsanat: Kaupallinen televisio, Nelonen, pink-tv, viihde, stereotyyppinen, sukupuolirooli.
Sillä silmällä -ohjelma oli osa laajempaa pink-tv -ilmiötä, joka toi heteroystävälliset viihdehomot koko kansan tv-vastaanottimiin keskellä parasta katseluaikaa. Kotimainen Sillä silmällä oli kyseisen trendin näkyvin ilmentymä Suomessa. Koska toimin itse ohjelman vastaavana tuottajana Nelosella, tiesin ohjelman täyttäneen kanavan sille asettamat odotukset, mutta halusin pro gradussani selvittää mitä mieltä tavalliset homo- ja biseksuaalit ohjelmasta, ja sen edustamasta homokuvasta olivat. Minua kiinnosti myös kuulla, näkivätkö vähemmistöt ohjelman esittämisen voittopuolisesti myönteiseksi vai kielteiseksi asiaksi.
Omasta tuottajaroolistani johtuen dokumentoin kanavaan liittyvän osuuden omia kokemuksiani hyödyntäen. Seksuaalisten vähemmistöjen mielipiteitä keräsin nettikyselyn avulla, ja sain sitä kautta tutkittavakseni 89 vastauslomakkeen aineiston. Aineistoa analysoin sekä kvantitatiivisesti että kvalitatiivisesti; laadullista otetta painottaen.
Selkeä enemmistö vastaajista oli sitä mieltä, että oli hyvä, että ohjelma tehtiin. Ohjelman parhaina puolina nähtiin, että se tavoitti kaikenlaiset katsojat, myös lapset, ja nosti seksuaaliset vähemmistöt kahvipöytäkeskusteluiden aiheeksi. Haittapuoliksi koettiin ohjelman stereotyyppinen homokuva, jonka nähtiin vaikuttavan ihmisten mielikuviin seksuaalisista vähemmistöistä negatiivisesti ja yksipuolistavasti. Median välittämään yleiseen homokuvaan kaivattiin monipuolisuutta; niin, että myös lesbot ja ”tavalliset ei-niin-trendikkäät homomiehet” saisivat näkyvyyttä. Monia vastaajia vaivasi pelko siitä, että homot katoavat mediasta, kun trendi on ohi. Ohjelmassa esiintyneen Fab5:n eduksi katsottiin positiivisuus ja iloisuus, joka mursi asiaohjelmista tuttua ”surkeaa elämäänsä valittavan” homon kuvaa.
Koska kyselyyni vastasivat sekä miehet että naiset, näkyivät myös sukupuolierot vastauksissa. Yleisesti ottaen miehet suhtautuivat kriittisesti nimenomaan viisikon feminiinisimpiin jäseniin, ja nimesivät vastaavasti ryhmän heteronormatiivisimmat jäsenet suosikeikseen. Naisvastaajilla tällaista jakoa ei ollut nähtävissä. Samaten miesvastaajat kokivat harmia ohjelmassa esiintyneiden heteromiesten puolesta. Formaatin asettama epämiehekäs rooli sai heteromiehet näyttäytymään homovastaajien silmissä surkimuksina. Naisvastaajat puolestaan näkivät ohjelmassa esiintyneet heteromiehet aivan tavallisina suomalaisina miehinä. Valtaosa sekä mies- että naispuolisista vastaajista kiitteli Fab5:n ja ohjelman heteromiesten välistä lämmintä ja toverillista tunnelmaa.
Avainsanat: Kaupallinen televisio, Nelonen, pink-tv, viihde, stereotyyppinen, sukupuolirooli.