Valmistajan, keskusliikkeen ja vähittäismyymälän yhteistyö myynninedistämiskampanjoissa
BERGIUS, ANU (2007)
BERGIUS, ANU
2007
Yrityksen taloustiede, markkinointi - Marketing
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-11-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17388
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17388
Tiivistelmä
Yritysten välisten yhteistyösuhteiden merkitys on kasvanut viime vuosina. Yhteistyösuhteita korostava ajattelu on levinnyt myös elintarviketeollisuuteen ja valmistajien sekä vähittäiskauppojen väliset yhteistyösuhteet ovat saaneet huomiota sekä käytännön liike-elämässä että akateemisessa tutkimuksessa. Tässä tutkimuksessa tavoitteena on ymmärtää myynninedistämiskampanjan järjestämiseen liittyviä tekijöitä valmistajan, keskusliikkeen ja vähittäismyymälän näkökulmasta. Myynninedistämiskampanjan järjestämisestä tarkastellaan prosessina, jossa osapuolten välinen yhteistyö on merkittävässä asemassa. Tutkimuksen pääongelmana on, miten valmistajan, keskusliikkeen ja vähittäismyymälän välinen yhteistyö ilmenee myynninedistämiskampanjaa järjestettäessä. Tutkimuksessa keskitytään myynninedistämiskampanjassa tehtyyn yhteistyöhön, sillä myynninedistämisen merkitys vähittäiskaupassa on merkittävä ja yhteistyöstä on vähän aiempaa tutkimusta.
Tutkimus on tieteenfilosofisilta lähtökohdiltaan hermeneuttinen eli ymmärtävä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tapausesimerkkinä toimi Myllyn Paras Oy:n leivonnaispakasteilla maaliskuussa 2007 tehty Plussa-kampanja. Tutkimukseen haastateltiin kampanjan järjestämiseen osallistuneita neljään henkilöä Myllyn Paras Oy:stä, Ruokakesko Oy:stä ja K-citymarket -ketjun vähittäismyymälästä. Haastatteluaineisto litteroitiin ja analysointiin temaattista koodausprosessia noudattaen.
Myynninedistämiskampanjan järjestämisestä kirjoitettiin prosessikuvaus, jossa tuotiin esille valmistajan, keskusliikkeen ja vähittäismyymälän osallistuminen kampanjan suunnittelu-, toteutus- ja arviointivaiheisiin. Lisäksi tunnistettiin osapuolten väliseen yhteistyöhön liittyviä tekijöitä ja luokiteltiin ne viiteen kategoriaan: oman toiminnan organisointiin, muiden kannustamiseen, yhteisiin toimintatapoihin, osapuolten väliseen ymmärrykseen ja tiedon jakamiseen. Yhteistyötekijöiden merkittävyyden havaittiin vaihtelevan osapuolilla kampanjan järjestämisen eri vaiheissa. Suunnitteluvaiheessa keskusliikkeen roolina on hallita toimintatapoja ja kannustaa muita. Toteutusvaiheessa korostuu yksittäisten myymälöiden aktiivinen rooli, jolloin valmistajan ja keskusliikkeen tehtävänä on osapuolten kannustaminen kampanjan toteutuksessa. Arviointivaiheessa nousee esille yhteisten toimintatapojen merkitys. Aiemmissa tutkimuksissa ei ole yhdistetty kampanjan järjestämisen eri vaiheita ja yhteistyösuhteisiin liittyviä tekijöitä vastaavalla tavalla. Liikkeenjohdollisina kehittämisehdotuksina esille nousivat selkeimmin arviointivaiheen kehittäminen, muiden kannustaminen kampanjan järjestämisessä ja tiedon jakamisen kehittäminen osapuolten välillä.
Avainsanat: myynninedistämiskampanja, yhteistyösuhteet, elintarviketeollisuus, vähittäiskauppa
Tutkimus on tieteenfilosofisilta lähtökohdiltaan hermeneuttinen eli ymmärtävä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tapausesimerkkinä toimi Myllyn Paras Oy:n leivonnaispakasteilla maaliskuussa 2007 tehty Plussa-kampanja. Tutkimukseen haastateltiin kampanjan järjestämiseen osallistuneita neljään henkilöä Myllyn Paras Oy:stä, Ruokakesko Oy:stä ja K-citymarket -ketjun vähittäismyymälästä. Haastatteluaineisto litteroitiin ja analysointiin temaattista koodausprosessia noudattaen.
Myynninedistämiskampanjan järjestämisestä kirjoitettiin prosessikuvaus, jossa tuotiin esille valmistajan, keskusliikkeen ja vähittäismyymälän osallistuminen kampanjan suunnittelu-, toteutus- ja arviointivaiheisiin. Lisäksi tunnistettiin osapuolten väliseen yhteistyöhön liittyviä tekijöitä ja luokiteltiin ne viiteen kategoriaan: oman toiminnan organisointiin, muiden kannustamiseen, yhteisiin toimintatapoihin, osapuolten väliseen ymmärrykseen ja tiedon jakamiseen. Yhteistyötekijöiden merkittävyyden havaittiin vaihtelevan osapuolilla kampanjan järjestämisen eri vaiheissa. Suunnitteluvaiheessa keskusliikkeen roolina on hallita toimintatapoja ja kannustaa muita. Toteutusvaiheessa korostuu yksittäisten myymälöiden aktiivinen rooli, jolloin valmistajan ja keskusliikkeen tehtävänä on osapuolten kannustaminen kampanjan toteutuksessa. Arviointivaiheessa nousee esille yhteisten toimintatapojen merkitys. Aiemmissa tutkimuksissa ei ole yhdistetty kampanjan järjestämisen eri vaiheita ja yhteistyösuhteisiin liittyviä tekijöitä vastaavalla tavalla. Liikkeenjohdollisina kehittämisehdotuksina esille nousivat selkeimmin arviointivaiheen kehittäminen, muiden kannustaminen kampanjan järjestämisessä ja tiedon jakamisen kehittäminen osapuolten välillä.
Avainsanat: myynninedistämiskampanja, yhteistyösuhteet, elintarviketeollisuus, vähittäiskauppa