(D)ad fiction - Tarinoita mainoskuvista
VIRKKI, MARIA (2007)
VIRKKI, MARIA
2007
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-11-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17373
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17373
Tiivistelmä
Tutkimuksessa käsitellään isyyden representaatioita aikakauslehtien mainoskuvissa. Aineisto koostuu kuudesta eri mainoksesta, jotka on kerätty kesäkuun 2006 ja helmikuun 2007 välisenä aikana irtonumeromyynnissä olevista aikuisille suunnatuista suomenkielisistä yleisaikakauslehdistä ja erikoislehdistä.
Tutkimuksen painopiste on mediakulttuurin esityskäytäntöjen tarkastelussa, ja kysymyksenasettelua ohjaavat kriittisen kasvatuksen näkemykset. Aineiston kuvailussa on käytetty visuaalisen kulttuurin tutkimuksen käsitteistöä. Keskeistä on näkemys mediakuvien todellisuutta tuottavasta luonteesta.
Isyys näyttäytyy mainoskuvissa stereotyyppisenä keskiluokkaista ydinperhettä ihannoivana konstruktiona. Myös kuvat uudenlaisesta hoivaisyydestä pikemminkin vahvistavat patriarkaalista hegemoniaa ja maskuliinisuuden kuvauksia. Toisaalta mainoksista on tulkittavissa myös vallitsevan ideologian vastaisia merkityksiä.
Median representoimat kuvat tarjoavat samaistumismalleja, joihin voimme identifioitua. Mediakulttuuri ei kuitenkaan anna välineitä mediasisältöjen kriittiselle tulkinnalle. Lasten ja nuorten mediakasvatus pystytään sisällyttämään koulujen opetussuunnitelmiin. Haasteena onkin mediakulttuurin edellyttämien uusien lukutaitojen opetuksen järjestäminen aikuisväestölle.
Asiasanat: kriittinen kasvatus, mediakulttuuri, mainonta, representaatio, visuaalinen lukutataito, medialukutaito
Tutkimuksen painopiste on mediakulttuurin esityskäytäntöjen tarkastelussa, ja kysymyksenasettelua ohjaavat kriittisen kasvatuksen näkemykset. Aineiston kuvailussa on käytetty visuaalisen kulttuurin tutkimuksen käsitteistöä. Keskeistä on näkemys mediakuvien todellisuutta tuottavasta luonteesta.
Isyys näyttäytyy mainoskuvissa stereotyyppisenä keskiluokkaista ydinperhettä ihannoivana konstruktiona. Myös kuvat uudenlaisesta hoivaisyydestä pikemminkin vahvistavat patriarkaalista hegemoniaa ja maskuliinisuuden kuvauksia. Toisaalta mainoksista on tulkittavissa myös vallitsevan ideologian vastaisia merkityksiä.
Median representoimat kuvat tarjoavat samaistumismalleja, joihin voimme identifioitua. Mediakulttuuri ei kuitenkaan anna välineitä mediasisältöjen kriittiselle tulkinnalle. Lasten ja nuorten mediakasvatus pystytään sisällyttämään koulujen opetussuunnitelmiin. Haasteena onkin mediakulttuurin edellyttämien uusien lukutaitojen opetuksen järjestäminen aikuisväestölle.
Asiasanat: kriittinen kasvatus, mediakulttuuri, mainonta, representaatio, visuaalinen lukutataito, medialukutaito