Mielenterveyskuntoutujille suunnatun valmentavan ja kuntouttavan koulutuksen tuloksellisuus opiskelijoiden kokemana
VEIJALAINEN, SATU (2007)
VEIJALAINEN, SATU
2007
Psykologia - Psychology
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-11-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17372
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17372
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin sitä, millaisia olivat valmentavaan ja kuntouttavaan koulutukseen osallistuvien opiskelijoiden itse arvioimat lähtökohdat opiskelulle, millaisia odotuksia opiskelijoilla oli koulutusjaksoa kohtaan ja miten koulutusjakso vastasi opiskelijoiden sille asettamiin tavoitteisiin. Lisäksi pyrittiin selvittämään, muuttuvatko opiskelijoiden käsitykset omasta hyvinvoinnistaan, toimintakyvystään ja opiskelukyvystään koulutusjakson aikana ja millaisilla tekijöillä muutoksia voidaan selittää. Haastattelujen avulla pyrittiin lisäksi saamaan selville yksityiskohtaisemmin ja syvällisemmin opiskelijoiden kokemuksia koulutusjaksosta.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat mielenterveyskuntoutujat, jotka osallistuivat lukuvuoden kestä-vään valmentavaan ja kuntouttavaan opetukseen ja ohjaukseen. Tutkimuksessa oli mukana 5 eri oppilaitoksessa toteutettavat koulutusjaksot, joilla noudattivat samoja opetussuunnitelman perusteita. Osallistujat (n=51) täyttivät kyselylomakkeen sekä koulutusjakson alussa että lopussa. Lisäksi kustakin oppilaitoksesta haastateltiin 2 opiskelijaa, joten haastatteluja tehtiin yhteensä 10. Koulutusjakson tavoitteena oli selkiyttää opiskelijoiden ammatillisia suunnitelmia, vahvistaa ammatillisissa opinnoissa ja työelämässä tarvittavia opiskeluvalmiuksia sekä tukea heidän kokonaiskuntoutumistaan. Koulutusjaksot olivat suunnattu mielenterveyssyistä erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille.
Lähtökohtiensa puolesta tutkimukseen osallistuneet opiskelijat olivat erityisen tuen tarpeessa päästäkseen kiinni opintoihin ja työelämään. Opiskelijat olivat kuntoutumassa vakavista mielenterveyden häiriöistä tai ne aiheuttivat heille merkittäviä toimintakyvyn rajoitteita. Opiskelijat kokivat olevansa uuden vaiheen alussa ja he toivoivat opiskelun tuovan uusia mahdollisuuksia sekä vaihtoehto-ja ja muutosta elämään. Tärkeinä pidettiin myös rohkeuden lisääntymistä ja opiskeluun liittyvien valmiuksien saamista. Opiskelijat nostivat merkitykselliseksi opiskelun tuoman tunteen normaaliin yhteiskuntaan kuulumisesta. Opiskelun koettiin vahvistavan terveitä puolia itsessä ja opintojen koettiin haastavan yhteiskunnan täysivaltaiseksi jäseneksi, jolta odotetaan ”normaalia” käyttäytymistä.
Psyykkistä hyvinvointia, toimintakykyä ja opiskelukykyä mittaavissa muuttujissa oli tapahtunut koulutusjakson aikana tilastollisesti merkitsevä muutos opiskelijoiden kokemuksessa keskustelun aloittamisessa ventovieraiden kanssa, samoin kokemuksessa suunnitelmien onnistumisesta. Opiskelijoiden kokemuksessa tehokkaiden ratkaisujen löytämisessä ongelmiin tapahtui tilastollisesti melkein merkitsevä muutos, samoin opiskelijoiden kokemuksessa omasta henkisestä hyvinvoinnistaan. Tutkimuksessa arvioiduilla taustatekijöillä ei voida selittää koulutusjaksosta hyötymistä tai sen keskeyttämistä.
Opiskelijoiden kokemukset sekä haastatteluaineiston tulokset ilmentävät opiskelijoiden tyytyväisyyttä koulutusjaksoa kohtaan. 91% opiskelijoista arvioi opintojen tukeneen hyvin tai jonkin verran
heidän henkistä hyvinvointiaan. Opintojen keskeisimpänä antina opiskelijat pitävät sosiaalisen rohkeuden lisääntymistä ja sosiaalisten taitojen vahvistumista. Tutkimus osoittaa, että opiskelijat kokevat normaalissa opiskeluympäristössä toimimisen kuntouttavana. Se antaa kokemuksen normaaliin yhteiskuntaan kuulumisesta ja rohkaisee ammatillisten opintojen aloittamiseen.
Asiasanat: mielenterveyskuntoutuja, ammatillinen kuntoutus, valmentava ja kuntouttava koulutus
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat mielenterveyskuntoutujat, jotka osallistuivat lukuvuoden kestä-vään valmentavaan ja kuntouttavaan opetukseen ja ohjaukseen. Tutkimuksessa oli mukana 5 eri oppilaitoksessa toteutettavat koulutusjaksot, joilla noudattivat samoja opetussuunnitelman perusteita. Osallistujat (n=51) täyttivät kyselylomakkeen sekä koulutusjakson alussa että lopussa. Lisäksi kustakin oppilaitoksesta haastateltiin 2 opiskelijaa, joten haastatteluja tehtiin yhteensä 10. Koulutusjakson tavoitteena oli selkiyttää opiskelijoiden ammatillisia suunnitelmia, vahvistaa ammatillisissa opinnoissa ja työelämässä tarvittavia opiskeluvalmiuksia sekä tukea heidän kokonaiskuntoutumistaan. Koulutusjaksot olivat suunnattu mielenterveyssyistä erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille.
Lähtökohtiensa puolesta tutkimukseen osallistuneet opiskelijat olivat erityisen tuen tarpeessa päästäkseen kiinni opintoihin ja työelämään. Opiskelijat olivat kuntoutumassa vakavista mielenterveyden häiriöistä tai ne aiheuttivat heille merkittäviä toimintakyvyn rajoitteita. Opiskelijat kokivat olevansa uuden vaiheen alussa ja he toivoivat opiskelun tuovan uusia mahdollisuuksia sekä vaihtoehto-ja ja muutosta elämään. Tärkeinä pidettiin myös rohkeuden lisääntymistä ja opiskeluun liittyvien valmiuksien saamista. Opiskelijat nostivat merkitykselliseksi opiskelun tuoman tunteen normaaliin yhteiskuntaan kuulumisesta. Opiskelun koettiin vahvistavan terveitä puolia itsessä ja opintojen koettiin haastavan yhteiskunnan täysivaltaiseksi jäseneksi, jolta odotetaan ”normaalia” käyttäytymistä.
Psyykkistä hyvinvointia, toimintakykyä ja opiskelukykyä mittaavissa muuttujissa oli tapahtunut koulutusjakson aikana tilastollisesti merkitsevä muutos opiskelijoiden kokemuksessa keskustelun aloittamisessa ventovieraiden kanssa, samoin kokemuksessa suunnitelmien onnistumisesta. Opiskelijoiden kokemuksessa tehokkaiden ratkaisujen löytämisessä ongelmiin tapahtui tilastollisesti melkein merkitsevä muutos, samoin opiskelijoiden kokemuksessa omasta henkisestä hyvinvoinnistaan. Tutkimuksessa arvioiduilla taustatekijöillä ei voida selittää koulutusjaksosta hyötymistä tai sen keskeyttämistä.
Opiskelijoiden kokemukset sekä haastatteluaineiston tulokset ilmentävät opiskelijoiden tyytyväisyyttä koulutusjaksoa kohtaan. 91% opiskelijoista arvioi opintojen tukeneen hyvin tai jonkin verran
heidän henkistä hyvinvointiaan. Opintojen keskeisimpänä antina opiskelijat pitävät sosiaalisen rohkeuden lisääntymistä ja sosiaalisten taitojen vahvistumista. Tutkimus osoittaa, että opiskelijat kokevat normaalissa opiskeluympäristössä toimimisen kuntouttavana. Se antaa kokemuksen normaaliin yhteiskuntaan kuulumisesta ja rohkaisee ammatillisten opintojen aloittamiseen.
Asiasanat: mielenterveyskuntoutuja, ammatillinen kuntoutus, valmentava ja kuntouttava koulutus