Vanhempien yhteistyöhalukkuus oppilaan ongelmien ratkaisussa oppilashuollon näkökulmasta
KUJALA, KIRSI (2007)
KUJALA, KIRSI
2007
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-11-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17360
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17360
Tiivistelmä
Tutkimuksen aihepiiri liittyy kodin ja koulun väliseen vuorovaikutukseen oppilashuollollisissa tilanteissa. Lähtökohtana on koulun taholta ilmaistu huoli oppilaan kasvuun tai kehitykseen liittyvässä asiassa jolloin toimenpiteet lapsen auttamiseksi yhdessä vanhempien kanssa on tarkoitus aloittaa.
Tutkimuksessa selvitettiin vuorovaikutuksen sujuvuuteen vaikuttavia asioita tilanteissa, joissa vanhempien ja koulun edustajien yhteistyö oppilaan ongelmien auttamisessa ei suju koulun toivomalla tavalla. Tällöin vanhemmat saattavat kieltää tai keskeyttää lapsen asian käsittelyn, tai sovittuista toimenpiteistä ei pidetä kiinni. Tutkimuksessa kartoitettiin lisäksi, miten yleiseksi vanhempien yhteistyöhaluttomuus oppilashuoltoryhmän jäsenten keskuudessa koetaan. Tutkimustulosten siirrettävyyden arvioimiseksi kysyttiin myös tavanomaisimpia oppilashuoltoryhmäkokoonpanoja, tavallisimpia käsiteltävinä olleita oppilashuoltoaiheita sekä tyypillisimmin kodin ja koulun taholta keskusteluissa läsnäolevia.
Aineisto kerättiin kyselylomakkeiden ja haastattelujen avulla perusasteen alaluokkien oppilashuoltoryhmätyöhön osallistuvilta henkilöiltä. Tutkimus suoritettiin Etelä-Pohjanmaan maakunnan alueella ja siihen osallistui 48 oppilashuollon edustajaa, joista valittiin viisi haastateltavaa.
Tutkimuksen mukaan oppilashuoltoryhmissä työskentelevien mielestä vuorovaikutus kodin ja koulun välillä on pääosin onnistunutta. Vanhemmat saattavat kuitenkin kieltää, keskeyttää tai jättää osallistumasta lapsen ongelmien ratkaisuun, mutta tätä tapahtuu melko harvoin. Vanhempien osallistumisen nähdään riippuvan enemmän vanhemmista itsestään kuin koulusta johtuvista tekijöistä. Vuorovaikutuksen osatekijöiden analysointi osoitti, että vanhemman osallistumiseen ja vuorovaikutuksen sujuvuuteen vaikuttavat perheen arjen käytännöt, käsitys vanhemmuudesta, koulukokemukset sekä yksilön selviytymiskeinot tilanteeseen sopeutumisessa. Kouluun liittyviksi tekijöiksi nousivat koulun edustajan oman asiantuntijuuden sisäistäminen, oman toiminnan reflektiotaito ja tilannetaju keskustelutilanteessa. Vuorovaikutuksen onnistumiseen vaikuttaa lisäksi yhteiskunta ohjaustahdollaan.
Asiasanat: oppilashuolto, koti ja koulu yhteistyö, sisällönanalyysi, vanhemmat, vuorovaikutus.
Tutkimuksessa selvitettiin vuorovaikutuksen sujuvuuteen vaikuttavia asioita tilanteissa, joissa vanhempien ja koulun edustajien yhteistyö oppilaan ongelmien auttamisessa ei suju koulun toivomalla tavalla. Tällöin vanhemmat saattavat kieltää tai keskeyttää lapsen asian käsittelyn, tai sovittuista toimenpiteistä ei pidetä kiinni. Tutkimuksessa kartoitettiin lisäksi, miten yleiseksi vanhempien yhteistyöhaluttomuus oppilashuoltoryhmän jäsenten keskuudessa koetaan. Tutkimustulosten siirrettävyyden arvioimiseksi kysyttiin myös tavanomaisimpia oppilashuoltoryhmäkokoonpanoja, tavallisimpia käsiteltävinä olleita oppilashuoltoaiheita sekä tyypillisimmin kodin ja koulun taholta keskusteluissa läsnäolevia.
Aineisto kerättiin kyselylomakkeiden ja haastattelujen avulla perusasteen alaluokkien oppilashuoltoryhmätyöhön osallistuvilta henkilöiltä. Tutkimus suoritettiin Etelä-Pohjanmaan maakunnan alueella ja siihen osallistui 48 oppilashuollon edustajaa, joista valittiin viisi haastateltavaa.
Tutkimuksen mukaan oppilashuoltoryhmissä työskentelevien mielestä vuorovaikutus kodin ja koulun välillä on pääosin onnistunutta. Vanhemmat saattavat kuitenkin kieltää, keskeyttää tai jättää osallistumasta lapsen ongelmien ratkaisuun, mutta tätä tapahtuu melko harvoin. Vanhempien osallistumisen nähdään riippuvan enemmän vanhemmista itsestään kuin koulusta johtuvista tekijöistä. Vuorovaikutuksen osatekijöiden analysointi osoitti, että vanhemman osallistumiseen ja vuorovaikutuksen sujuvuuteen vaikuttavat perheen arjen käytännöt, käsitys vanhemmuudesta, koulukokemukset sekä yksilön selviytymiskeinot tilanteeseen sopeutumisessa. Kouluun liittyviksi tekijöiksi nousivat koulun edustajan oman asiantuntijuuden sisäistäminen, oman toiminnan reflektiotaito ja tilannetaju keskustelutilanteessa. Vuorovaikutuksen onnistumiseen vaikuttaa lisäksi yhteiskunta ohjaustahdollaan.
Asiasanat: oppilashuolto, koti ja koulu yhteistyö, sisällönanalyysi, vanhemmat, vuorovaikutus.