"Människan är inte en skål som kan fyllas utan en lampa som kan tändas" : En jämförande undersökning mellan läroböcker och elevernas uppsatser i svenska samt en enkät om inlärningsmetoder
MIKKOLA, MINNA (2007)
MIKKOLA, MINNA
2007
Pohjoismaiset kielet - Scandinavian Languages
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-10-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17316
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17316
Tiivistelmä
Suomi on kaksikielinen maa ja tämän seurauksena suomalaiset opiskelevat ruotsin kieltä pakollisena aineena peruskouluissa. Tutkimukseni keskeisenä tavoitteena on selvittää suomenkielisten koululaisten ruotsin kielen kehittymistä yläkoulun aikana. Kiinnostukseni kohdistuu siihen, kuinka hyvin oppilaat osaavat käyttää oppitunneilla oppimiansa rakenteita ainekirjoituksessa. Tavoitteenani on myös selvittää minkälaisia oppimisstrategioita oppilaat käyttävät vieraan kielen opiskelussa. Haluan nähdä tapahtuuko oppimisstrategioissa laadullisia muutoksia oppilaiden edistyessä opinnoissaan.
Metodina käytän poikittaistutkimusta, eli tutkin yhtä ryhmää jokaiselta vuosiluokkatasolta. Lasken tiettyyn kategoriaan kuuluvien virheiden, sekä oikeiden rakenteiden määrän ja teen tulkintani niiden perusteella, eli kyseessä on kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimukseni toinen osa on kvalitatiivinen, koska etsin oppilaiden käyttämiä opiskelustrategioita heidän vastauksiansa tulkiten. Materiaalini koostuu 81 aineesta ja 49 kyselylomakkeesta.
Ruotsin kielen kehitys oli huomattavaa yläkoulun aikana. Oppilaat osasivat aineissaan käyttää ja soveltaa hyvin kielentunneilla oppimiaan rakenteita. Opiskelustrategiat olivat monipuolisia kaikilla luokkatasoilla, mutta niissä ei tapahtunut mitään erityisiä muutoksia yläkoulun aikana.
Nyckelord: språkinlärning, språkutveckling, inlärningsmetod, och inlärningsstrategi
Metodina käytän poikittaistutkimusta, eli tutkin yhtä ryhmää jokaiselta vuosiluokkatasolta. Lasken tiettyyn kategoriaan kuuluvien virheiden, sekä oikeiden rakenteiden määrän ja teen tulkintani niiden perusteella, eli kyseessä on kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimukseni toinen osa on kvalitatiivinen, koska etsin oppilaiden käyttämiä opiskelustrategioita heidän vastauksiansa tulkiten. Materiaalini koostuu 81 aineesta ja 49 kyselylomakkeesta.
Ruotsin kielen kehitys oli huomattavaa yläkoulun aikana. Oppilaat osasivat aineissaan käyttää ja soveltaa hyvin kielentunneilla oppimiaan rakenteita. Opiskelustrategiat olivat monipuolisia kaikilla luokkatasoilla, mutta niissä ei tapahtunut mitään erityisiä muutoksia yläkoulun aikana.
Nyckelord: språkinlärning, språkutveckling, inlärningsmetod, och inlärningsstrategi