"Busy being original, complicated, changeable" - Jazz and Modernity in Toni Morrison's Jazz
KIVIRANTA, MAIJA (2007)
KIVIRANTA, MAIJA
2007
Englantilainen filologia - English Philology
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-10-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17288
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17288
Tiivistelmä
Nobel-palkittu Toni Morrison on yksi tämän hetken eturivin afroamerikkalaisista naiskirjailijoista. Tutkin gradussani Morrison romaania Jazz (1992). Morrison luo romaanissaan henkilöiden, kertojan, musiikin, ja kaupungin äänistä monitahoisen ja -tasoisen dialogin jossa toisiinsa kietoutuvat ja sekoittuvat kirjallisuus ja musiikki, blues ja jazz, Yhdysvaltojen syvä etelä ja Harlem, menneisyys ja moderniteetti sekä 1900-luvun alun sosiaalinen, poliittinen, taloudellinen, ja kulttuurinen tilanne.
Tutkin työssäni sitä miten romaani käsittelee improvisaatiota, muutosta, valintaa, ennalta-arvaamattomuutta, innovaatiota, ja variaatiota keskeisinä tekijöinä ei vain jazz-musiikissa ja 1900-luvun alun Harlemissa vaan afroamerikkalaisessa kulttuurissa ja historiassa laajemminkin. Nuo piirteet ovat mahdollistaneet selviytymisen muuttuvina aikoina ja luoneet edellytyksen vaikuttaa ei vain afroamerikkalaisten vaan myös koko kansakunnan olemassaoloon. Näen ne yhdistävinä tekijöinä Harlemin, jazzin, ja moderniteetin välisessä vuorovaikutuksessa. Täten ne toimivat työni lähtökohtina sekä keskeisinä käsitteinä ja viitekehyksenä.
Johdannon ensimmäisessä osassa 1.1. esittelen romaania ja työni lähtökohtia. Toisessa osassa 1.2. tarjoan lyhyen katsauksen jazz-musiikin historiaan pääpainonani sen suhde afroamerikkalaiseen historiaan ja rooli 1900-luvun alun Amerikassa. Viimeisessä osassa 1.3. avaan moderniteetin ja modernismin ympärillä käytyä keskustelua. Lisäksi käsittelen liikkuvuutta yhtenä keskeisenä tekijänä afroamerikkalaisessa historiassa sekä sen moninaista suhdetta identiteetin rakentumiseen. Analyysiosiossa 2. käsittelen joka luvussa tiettyjä romaanin henkilöistä. Tarkastelen heidän suhteita toisiinsa ja ympäröivään muuttuvaan maailmaan työni keskeisten käsitteiden avulla. Viimeisessä osiossa 3. tarkastelun kohteena ovat kirjan kertoja ja kerronnalliset piirteet sekä päätapahtumapaikka eli 1900-luvun alun New York City, tarkemmin ottaen Harlem, josta muotoutuu romaanin eri äänien ja elementtien kollektiivi. Novellin polyfonisen rakenteen ja modernin, urbaanin tapahtumapaikan kautta pohdin myös miten teoksessa rakentuu yksilön ja yhteisön sekä improvisaation ja rakenteen välille luova ja dynaaminen dialogi.
Avainsanat: improvisaatio, muutos, valinta, polyfoninen romaani, rakennelma, dialogi.
Tutkin työssäni sitä miten romaani käsittelee improvisaatiota, muutosta, valintaa, ennalta-arvaamattomuutta, innovaatiota, ja variaatiota keskeisinä tekijöinä ei vain jazz-musiikissa ja 1900-luvun alun Harlemissa vaan afroamerikkalaisessa kulttuurissa ja historiassa laajemminkin. Nuo piirteet ovat mahdollistaneet selviytymisen muuttuvina aikoina ja luoneet edellytyksen vaikuttaa ei vain afroamerikkalaisten vaan myös koko kansakunnan olemassaoloon. Näen ne yhdistävinä tekijöinä Harlemin, jazzin, ja moderniteetin välisessä vuorovaikutuksessa. Täten ne toimivat työni lähtökohtina sekä keskeisinä käsitteinä ja viitekehyksenä.
Johdannon ensimmäisessä osassa 1.1. esittelen romaania ja työni lähtökohtia. Toisessa osassa 1.2. tarjoan lyhyen katsauksen jazz-musiikin historiaan pääpainonani sen suhde afroamerikkalaiseen historiaan ja rooli 1900-luvun alun Amerikassa. Viimeisessä osassa 1.3. avaan moderniteetin ja modernismin ympärillä käytyä keskustelua. Lisäksi käsittelen liikkuvuutta yhtenä keskeisenä tekijänä afroamerikkalaisessa historiassa sekä sen moninaista suhdetta identiteetin rakentumiseen. Analyysiosiossa 2. käsittelen joka luvussa tiettyjä romaanin henkilöistä. Tarkastelen heidän suhteita toisiinsa ja ympäröivään muuttuvaan maailmaan työni keskeisten käsitteiden avulla. Viimeisessä osiossa 3. tarkastelun kohteena ovat kirjan kertoja ja kerronnalliset piirteet sekä päätapahtumapaikka eli 1900-luvun alun New York City, tarkemmin ottaen Harlem, josta muotoutuu romaanin eri äänien ja elementtien kollektiivi. Novellin polyfonisen rakenteen ja modernin, urbaanin tapahtumapaikan kautta pohdin myös miten teoksessa rakentuu yksilön ja yhteisön sekä improvisaation ja rakenteen välille luova ja dynaaminen dialogi.
Avainsanat: improvisaatio, muutos, valinta, polyfoninen romaani, rakennelma, dialogi.