Asiakaslähtöisyys lastensuojelun avohuollon moniammatillisessa yhteistyössä : Kertojina päivähoitoon lastensuojelun tukitoimena sijoitettujen lasten vanhemmat
LUODES, EIJA (2007)
LUODES, EIJA
2007
Sosiaalityö - Social Work
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-07-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17248
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17248
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on selvittää lastensuojelun avohuollon tukitoimena päivähoitoon sijoitettujen lasten vanhempien kokemuksia lastensuojelun avohuollossa tapahtuvan moniammatillisen yhteistyön asiakaslähtöisyydestä. Lastensuojelussa asiakaslähtöisyys on keskeisenä periaatteena koko asiakasprosessissa ja siten myös moniammatillisessa yhteistyössä. Toimiva ja asiakaslähtöinen moniammatillinen yhteistyö vaatii toteuttajiltaan paljon, mutta on hyvä keino asiakasperheiden elämäntilanteiden kokonaisvaltaiseen huomioon ottamiseen ja perheiden auttamiseen.
Tutkimus on laadullinen ja sen empiirisenä aineistona toimivat viiden lastensuojelun avohuollon tukitoimena päivähoitoon sijoitettujen lasten vanhempien teemahaastattelut. Tutkimusaineisto koottiin Hämeenlinnassa ja tutkimuskysymys on myös rajautunut tutkimuskunnan tarpeiden ja mahdollisuuksien kautta. Aineiston analyysitapana käytettiin narratiiviseen analyysiin kuuluvaa juonirakenteiden analyysia. Haastattelujen perusteella muodostetuista moniammatillisen yhteistyön asiakkuuskertomuksista haettiin juonen kehityskulkuja, joista voidaan päätellä niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat asiakaslähtöisen moniammatillisen yhteistyön toteutumiseen. Näitä tekijöitä analysoimalla voidaan löytää moniammatillisen yhteistyön kehittämistarpeita ja päätyä entistä asiakaslähtöisempään yhteistyöhön. Tutkimuksessa pyritään teorian ja empirian läheiseen vuoropuheluun, jotta laaja moniammatillisen yhteistyön lähdekirjallisuus hyödyttäisi tutkimustulosten kautta käytännön työtä mahdollisimman paljon.
Keskeisinä tuloksina voidaan todeta, että moniammatillinen yhteistyösuhde kehittyy asiakaslähtöiseksi parhaiten, mikäli sen eteen tehdään alusta lähtien töitä ja asiakkaan rooli nostetaan kaiken keskiöön. Asiakaslähtöisyys moniammatillisessa yhteistyössä toteutuu tehokkaimmin, mikäli erinäisistä periaatteista huolehditaan. Luottamuksen rakentuminen lähtee yhteisestä tavoitteen asettelusta ja yhteistyösuhteen aloitusvaiheen onnistuminen nousee asiakkuusprosessissa keskiöön. Avoimuus, kaikkien osapuolien sitoutuminen ja asiakkaan kokema arvostus antavat hyvät lähtökohdat koko työskentelylle, vaikka lastensuojelussa onkin kyse aroista asioista. Vaikka aloitusvaihe nouseekin tuloksista selvästi erittäin tärkeänä esiin, yhteistyösuhteen jatkuessa myös sen ylläpitäminen ja arviointi korostuvat. Avoimuuden ja luottamuksen on jatkuttava, yhteisellä sinnikkäällä työskentelyllä asiakkaiden kokema asiakaslähtöisyys säilyy ja moniammatillinen yhteistyö on tuloksekasta. Tuloksissa moniammatillinen yhteistyö näyttäytyy hedelmällisenä mahdollisuutena lastensuojelun avohuollon työskentelyyn ja asiakkaat kokivat sen hyvänä mahdollisuutena, mikäli se toimii. Moniammatilliseen yhteistyöhön kouluttautuminen, yhteistyöprosessien selventäminen ja oman roolin pohdinta ovat asiakaslähtöisen yhteistyön kehittämiseksi tarpeen. Uuden lastensuojelulain ja asiakasperheiden elämäntilanteiden monimutkaistumisen myötä tämä tarve korostuu entisestään.
Avainsanat: Moniammatillinen yhteistyö, asiakaslähtöisyys, lastensuojelun avohuolto, narratiivisuus, juonirakenteiden analyysi
Tutkimus on laadullinen ja sen empiirisenä aineistona toimivat viiden lastensuojelun avohuollon tukitoimena päivähoitoon sijoitettujen lasten vanhempien teemahaastattelut. Tutkimusaineisto koottiin Hämeenlinnassa ja tutkimuskysymys on myös rajautunut tutkimuskunnan tarpeiden ja mahdollisuuksien kautta. Aineiston analyysitapana käytettiin narratiiviseen analyysiin kuuluvaa juonirakenteiden analyysia. Haastattelujen perusteella muodostetuista moniammatillisen yhteistyön asiakkuuskertomuksista haettiin juonen kehityskulkuja, joista voidaan päätellä niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat asiakaslähtöisen moniammatillisen yhteistyön toteutumiseen. Näitä tekijöitä analysoimalla voidaan löytää moniammatillisen yhteistyön kehittämistarpeita ja päätyä entistä asiakaslähtöisempään yhteistyöhön. Tutkimuksessa pyritään teorian ja empirian läheiseen vuoropuheluun, jotta laaja moniammatillisen yhteistyön lähdekirjallisuus hyödyttäisi tutkimustulosten kautta käytännön työtä mahdollisimman paljon.
Keskeisinä tuloksina voidaan todeta, että moniammatillinen yhteistyösuhde kehittyy asiakaslähtöiseksi parhaiten, mikäli sen eteen tehdään alusta lähtien töitä ja asiakkaan rooli nostetaan kaiken keskiöön. Asiakaslähtöisyys moniammatillisessa yhteistyössä toteutuu tehokkaimmin, mikäli erinäisistä periaatteista huolehditaan. Luottamuksen rakentuminen lähtee yhteisestä tavoitteen asettelusta ja yhteistyösuhteen aloitusvaiheen onnistuminen nousee asiakkuusprosessissa keskiöön. Avoimuus, kaikkien osapuolien sitoutuminen ja asiakkaan kokema arvostus antavat hyvät lähtökohdat koko työskentelylle, vaikka lastensuojelussa onkin kyse aroista asioista. Vaikka aloitusvaihe nouseekin tuloksista selvästi erittäin tärkeänä esiin, yhteistyösuhteen jatkuessa myös sen ylläpitäminen ja arviointi korostuvat. Avoimuuden ja luottamuksen on jatkuttava, yhteisellä sinnikkäällä työskentelyllä asiakkaiden kokema asiakaslähtöisyys säilyy ja moniammatillinen yhteistyö on tuloksekasta. Tuloksissa moniammatillinen yhteistyö näyttäytyy hedelmällisenä mahdollisuutena lastensuojelun avohuollon työskentelyyn ja asiakkaat kokivat sen hyvänä mahdollisuutena, mikäli se toimii. Moniammatilliseen yhteistyöhön kouluttautuminen, yhteistyöprosessien selventäminen ja oman roolin pohdinta ovat asiakaslähtöisen yhteistyön kehittämiseksi tarpeen. Uuden lastensuojelulain ja asiakasperheiden elämäntilanteiden monimutkaistumisen myötä tämä tarve korostuu entisestään.
Avainsanat: Moniammatillinen yhteistyö, asiakaslähtöisyys, lastensuojelun avohuolto, narratiivisuus, juonirakenteiden analyysi