Venäjän tullin toiminta hyvän hallinnon periaatteiden valossa
HENTTONEN, MAIJA (2007)
HENTTONEN, MAIJA
2007
Hallintotiede - Administrative Science
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-09-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17243
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17243
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman aiheena on Venäjän tullin toiminta hyvän hallinnon periaatteiden valossa. Tutkimuksessa käsitellään hyvän hallinnon toteutumista Venäjän tullissa siellä kohdattujen ongelmien kautta. Tutkimuksessa kartoitetaan, missä määrin hyvän hallinnon periaatteet Venäjän tullin toiminnassa toteutuvat, millä osa-alueilla Venäjän tullin toimii hyvän hallinnon periaatteiden mukaisesti, millaisia hallinnon menetelmiä Venäjän tullissa käytetään, kuinka hyvän hallinnon mukaisia nämä toiminnot ovat, mikä Venäjän tullissa on suurin tunnettujen ongelmien (esim. rajaruuhkat, hidas tullausprosessi) aiheuttaja, mistä ongelmat johtuvat ja millaisia parannusehdotuksia suomalaisilla Venäjän-kaupan toimijoilla olisi rajanylitysmuodollisuuksien helpottamiseksi.
Tutkimuskysymyksiä tarkastellaan seuraavien hyvän hallinnon periaatteiden näkökulmasta: 1. demokratian toteutumisaste, 2. riippumaton ja puolueeton oikeuslaitos, 3. riippumaton ja vapaa lehdistö, 4. hallinnon avoimuus ja julkisuus, 5. hallinnon tekninen pätevyys, 6. riippumaton ja puolueeton hallinnon tarkastusjärjestelmä, 7. päätöksenteon läpinäkyvyys, 8. virkamieskoulutuksen taso, 9. virkamieskunnan palkkauksen taso, 10. asenteellinen valmius raportoida ja valittaa paikallistason päätöksistä sekä 11. desentralisoinnin aste ja läheisyysperiaatteen toteutuminen. Tutkielmassa Venäjän tullia ja sen viranomaisten toimintaa tarkastellaan näihin periaatteisiin kytkeytyen. Tutkimuksen empiirinen aineisto on koottu suomalaisten Venäjän-kaupan toimijoiden ja asiantuntijoiden haastattelujen perusteella.
Itärajan rekkaruuhkat ja hidas tullausprosessi johtuvat Venäjän tullin viranomaisten tehottomasta toiminnasta. Yleisesti ei ole tiedossa mitään yksittäistä epäkohtaa, mikä tällaiset ongelmat tullissa aiheuttaa. Ongelmien taustat juontuvat kuitenkin kulttuuriin, historiaan, perinteisiin, tapoihin, tottumuksiin, asenteisiin, uskontoon, maailmankatsomukseen ja käsitykseen johtamisesta. Yksi keskeisin ongelmien aiheuttaja on korruptio. Venäjällä tulli on epävirallisesti korruptoitunein instituutio. Väärinkäytöksiä tullissa tekevät sekä viranomaiset että asiakkaat. Lainsäädäntöäkään Venäjällä ei juuri kunnioiteta ja toimijasuhdeverkostolla on kaikessa toiminnassa erittäin suuri vaikutus.
Hyvän hallinnon periaatteiden ei voida katsoa toteutuvan Venäjän tullin toiminnassa. Parempaan suuntaan ollaan kuitenkin menossa avoimuuden ja julkisuuden, neuvonnan ja asiakaspalvelun, virkamieskunnan yleisen ja teknisen koulutuksen, päätöksenteon läpinäkyvyyden, hallinnon tarkastusjärjestelmän ja oikeuslaitos toimivuuden suhteen. Sen sijaan korruptio, joka kytkeytyy virkamieskunnan palkkaukseen, virkamiesmoraaliin, asenteisiin ja desentralisoinnin asteeseen, aiheuttaa sen, että em. asioissa ei voida puhua lainkaan hyvän hallinnon toteutumisesta. Demokratian aste Venäjällä on samalla tasolla myös sen tullissa, eivätkä venäläiset ole halukkaita keskustelemaan rakentavasti ongelmien ratkaisemiseksi.
Avainsanat: hyvä hallinto, Venäjä, tulli, historia, kulttuuri, Venäjän-markkinat,logistiikka
Tutkimuskysymyksiä tarkastellaan seuraavien hyvän hallinnon periaatteiden näkökulmasta: 1. demokratian toteutumisaste, 2. riippumaton ja puolueeton oikeuslaitos, 3. riippumaton ja vapaa lehdistö, 4. hallinnon avoimuus ja julkisuus, 5. hallinnon tekninen pätevyys, 6. riippumaton ja puolueeton hallinnon tarkastusjärjestelmä, 7. päätöksenteon läpinäkyvyys, 8. virkamieskoulutuksen taso, 9. virkamieskunnan palkkauksen taso, 10. asenteellinen valmius raportoida ja valittaa paikallistason päätöksistä sekä 11. desentralisoinnin aste ja läheisyysperiaatteen toteutuminen. Tutkielmassa Venäjän tullia ja sen viranomaisten toimintaa tarkastellaan näihin periaatteisiin kytkeytyen. Tutkimuksen empiirinen aineisto on koottu suomalaisten Venäjän-kaupan toimijoiden ja asiantuntijoiden haastattelujen perusteella.
Itärajan rekkaruuhkat ja hidas tullausprosessi johtuvat Venäjän tullin viranomaisten tehottomasta toiminnasta. Yleisesti ei ole tiedossa mitään yksittäistä epäkohtaa, mikä tällaiset ongelmat tullissa aiheuttaa. Ongelmien taustat juontuvat kuitenkin kulttuuriin, historiaan, perinteisiin, tapoihin, tottumuksiin, asenteisiin, uskontoon, maailmankatsomukseen ja käsitykseen johtamisesta. Yksi keskeisin ongelmien aiheuttaja on korruptio. Venäjällä tulli on epävirallisesti korruptoitunein instituutio. Väärinkäytöksiä tullissa tekevät sekä viranomaiset että asiakkaat. Lainsäädäntöäkään Venäjällä ei juuri kunnioiteta ja toimijasuhdeverkostolla on kaikessa toiminnassa erittäin suuri vaikutus.
Hyvän hallinnon periaatteiden ei voida katsoa toteutuvan Venäjän tullin toiminnassa. Parempaan suuntaan ollaan kuitenkin menossa avoimuuden ja julkisuuden, neuvonnan ja asiakaspalvelun, virkamieskunnan yleisen ja teknisen koulutuksen, päätöksenteon läpinäkyvyyden, hallinnon tarkastusjärjestelmän ja oikeuslaitos toimivuuden suhteen. Sen sijaan korruptio, joka kytkeytyy virkamieskunnan palkkaukseen, virkamiesmoraaliin, asenteisiin ja desentralisoinnin asteeseen, aiheuttaa sen, että em. asioissa ei voida puhua lainkaan hyvän hallinnon toteutumisesta. Demokratian aste Venäjällä on samalla tasolla myös sen tullissa, eivätkä venäläiset ole halukkaita keskustelemaan rakentavasti ongelmien ratkaisemiseksi.
Avainsanat: hyvä hallinto, Venäjä, tulli, historia, kulttuuri, Venäjän-markkinat,logistiikka