Sopimusoikeuden lojaliteettiperiaate ja liike-elämän pitkäkestoiset sopimukset
PIITULAINEN, HEINI (2007)
PIITULAINEN, HEINI
2007
Yritysjuridiikka - Business Law
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-06-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17095
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17095
Tiivistelmä
Lojaliteettivelvollisuus on nähty eräänlaisena yläkäsitteenä useille yhteistoimintasopimuksiin liittyville ilmiölle. Näitä ovat mm. luottamus, myötävaikutusvelvollisuus ja tiedonantovelvollisuus. Lisäksi lojaliteettivelvollisuus on liitetty oikeustaloustieteelliseen tutkimukseen relational contract -opin, ennakoivan oikeuden ja sopimuksen dynaamisuuden käsitteiden piirissä. Relational contract -oppi korostaa luottamuksen vaatimusta ja ennakoivassa oikeudessa keskeisenä on yritysten sopimustoiminnan kehittäminen. Dynaamisessa sopimuksessa lojaliteettivelvollisuus nähdään rajana sopimuksen täydentämiselle.
Lojaliteettivelvollisuutta pidetään osana voimassa olevaa oikeutta. Sen sisällön täsmentymättömyyttä on kuitenkin kritisoitu. Lisäksi kritiikkiä on aiheuttanut liiallinen yhteistoiminnan korostaminen sekä lojaliteettivelvollisuuden aiheuttama piilovelvollisuuksien ilmeneminen.
Tutkielmassa käsittelen lojaliteettivelvollisuuden sisältöä, laajuutta ja merkitystä liike-elämän pitkäkestoisille sopimuksille. Lojaliteettivelvollisuus kiteyttää ajatukset yhteistoiminnan edellytyksistä ja yhteistoimintavaatimusten edellytysten täyttymisestä. On siis järkevää nähdä lojaliteettivelvollisuus osana laajempaa kokonaisuutta.
Juridiikan asemaa ei ole järkevää lukita ainoastaan tuomioistuimeen vaan juridiikka on hyvä nähdä liiketoimintavälineenä, jolla yritys mahdollistaa toimintaansa. Tähän mm. ennakoiva oikeus ja dynaaminen sopimus antavat välineitä. Käytännössä ristiriidat sopimusosapuolien välillä johtuvat siitä, että yhteinen tavoite ei ole selkeä. Osapuolten tulisi pyrkiä luomaan menettelytavat, joilla he pystyvät toteuttamaan yhteisen tavoitteen, ja ratkaisemaan mahdollisessa ristiriitatilanteessa ongelman neuvottelemalla. Tämä kuitenkin vaatii sopimusosapuolilta aitoa halua yhteistoimintaan sekä luottamusta sopimusosapuolen motiiveihin. Uudelleenneuvotteluvelvollisuus onkin tästä syystä otettu osaksi eurooppalaisen sopimusoikeuden periaatteita.
Avainsanat Lojaliteettiperiaate, lojaliteettivelvollisuus, sopimusoikeus, pitkäkestoiset sopimukset
Lojaliteettivelvollisuutta pidetään osana voimassa olevaa oikeutta. Sen sisällön täsmentymättömyyttä on kuitenkin kritisoitu. Lisäksi kritiikkiä on aiheuttanut liiallinen yhteistoiminnan korostaminen sekä lojaliteettivelvollisuuden aiheuttama piilovelvollisuuksien ilmeneminen.
Tutkielmassa käsittelen lojaliteettivelvollisuuden sisältöä, laajuutta ja merkitystä liike-elämän pitkäkestoisille sopimuksille. Lojaliteettivelvollisuus kiteyttää ajatukset yhteistoiminnan edellytyksistä ja yhteistoimintavaatimusten edellytysten täyttymisestä. On siis järkevää nähdä lojaliteettivelvollisuus osana laajempaa kokonaisuutta.
Juridiikan asemaa ei ole järkevää lukita ainoastaan tuomioistuimeen vaan juridiikka on hyvä nähdä liiketoimintavälineenä, jolla yritys mahdollistaa toimintaansa. Tähän mm. ennakoiva oikeus ja dynaaminen sopimus antavat välineitä. Käytännössä ristiriidat sopimusosapuolien välillä johtuvat siitä, että yhteinen tavoite ei ole selkeä. Osapuolten tulisi pyrkiä luomaan menettelytavat, joilla he pystyvät toteuttamaan yhteisen tavoitteen, ja ratkaisemaan mahdollisessa ristiriitatilanteessa ongelman neuvottelemalla. Tämä kuitenkin vaatii sopimusosapuolilta aitoa halua yhteistoimintaan sekä luottamusta sopimusosapuolen motiiveihin. Uudelleenneuvotteluvelvollisuus onkin tästä syystä otettu osaksi eurooppalaisen sopimusoikeuden periaatteita.
Avainsanat Lojaliteettiperiaate, lojaliteettivelvollisuus, sopimusoikeus, pitkäkestoiset sopimukset