Henkilöstömittarin kehittäminen contingent valuation -menetelmän pohjalta
LEHONMAA, ANNE (2007)
LEHONMAA, ANNE
2007
Yrityksen taloustiede, laskentatoimi - Accounting and Finance
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-06-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17067
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-17067
Tiivistelmä
Tuottavuuden voi sanoa olevan avaintekijänä monen taloudellisen mittarin taustalla eli ts. yrityksen taloudellinen menestyksen takana on liikevaihdon kasvun ohella hyvä tuottavuus. Tavallisesti tuottavuutta mitataan objektiivisilla ja suorilla mittareilla. Tuottavuutta on mahdollista mitata kuitenkin myös välillisesti ja subjektiivisesti, jolloin mitattaviksi saadaan sellaisia tuottavuusfaktoreita, joita ei objektiivisilla mittareilla voi tavoittaa.
Tässä tutkimuksessa kehitetäänkin ympäristötaloustieteessä käytetyn contingent valuation -menetelmän (CVM) pohjalta sellainen henkilöstömittari, jolla pyritään selvittämään tuottavuuteen vaikuttavien inhimillisten tekijöiden vaikutus. Henkilöstön mittaamiseen vaikuttaa se, millainen ihmiskäsitys mittarin taustalla on, ja tyypillisesti taloustieteissä kuva ihmisestä on varsin yksinkertaistava. Siksi tässä opinnäytetyössä pyritään psykologiaa hyödyntäen rakentamaan kokonaisvaltaisempi näkemys mitattavasta kohteesta eli ihmisestä, jotta kehiteltävä mittari mittaisi oikein.
Tutkimuksen tulokseksi muodostettiin CVM-sovellus, joka on subjektiivinen, epäsuora ja ennakoiva tuottavuuden mittari.
Avainsanat: Henkilöstömittari, subjektiiviset mittausmenetelmät,
maksuhalukkuusmenetelmä
Tässä tutkimuksessa kehitetäänkin ympäristötaloustieteessä käytetyn contingent valuation -menetelmän (CVM) pohjalta sellainen henkilöstömittari, jolla pyritään selvittämään tuottavuuteen vaikuttavien inhimillisten tekijöiden vaikutus. Henkilöstön mittaamiseen vaikuttaa se, millainen ihmiskäsitys mittarin taustalla on, ja tyypillisesti taloustieteissä kuva ihmisestä on varsin yksinkertaistava. Siksi tässä opinnäytetyössä pyritään psykologiaa hyödyntäen rakentamaan kokonaisvaltaisempi näkemys mitattavasta kohteesta eli ihmisestä, jotta kehiteltävä mittari mittaisi oikein.
Tutkimuksen tulokseksi muodostettiin CVM-sovellus, joka on subjektiivinen, epäsuora ja ennakoiva tuottavuuden mittari.
Avainsanat: Henkilöstömittari, subjektiiviset mittausmenetelmät,
maksuhalukkuusmenetelmä