Onnistumisia ja ennakkoluuloja - Alkuopettajien näkemyksiä esi- ja alkuopetuksen välisestä yhteistyöstä Hämeenlinnassa
KIVINEN, KATRI; HOLOPAINEN, ELINA (2007)
KIVINEN, KATRI
HOLOPAINEN, ELINA
2007
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-05-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16829
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16829
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää Hämeenlinnan luokanopettajien näkemyksiä ja asenteita esi- ja alkuopetuksen välistä yhteistyötä kohtaan. Toteutimme tutkimuksen kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytimme lomakekyselyä sekä avointa yksilöhaastattelua. Keräsimme lomakeaineiston tammi-helmikuussa 2006 ja haastattelumateriaalin huhti-kesäkuussa 2006. Tutkimuksen lomakekyselyyn vastasi viisi alkuopettajaa ja heistä kolme osallistui yksilöhaastatteluun. Lisäksi haastattelimme toista Hämeenlinnan kaupungin pedagogisista tukihenkilöistä.
Tutkimuksessa selvisi, että yhteistyön tekemiseen vaikuttavat monet asiat. Yhteistyön aktiiviseen tekemiseen ja kehittämiseen osallistuu edelleen melko pieni joukko alkuopettajia ja vastuu yhteistyön toteuttamisesta jää usein samojen ihmisten harteille. Yhtenä suurimpana yhteistyötä vaikeuttavana tekijänä on ammattiryhmien yhteisen ajan löytäminen ja sen sovittaminen oman työajan puitteisiin.
Muita yhteistyöhön vaikuttavia tekijöitä ovat muun muassa henkilökemiat ja persoonakohtaiset erot esimerkiksi asenteissa. Tietämättömyys toisen ammattiryhmän työskentelytavoista vaikeuttaa osaltaan yhteistyön tekemistä, aiheuttaen ennakkoluuloja yhteistyötahojen välillä. Vaikka koulutustausta on yhtenäistynyt lastentarhanopettajankoulutuksen siirryttyä yliopiston alaisuuteen, ammattiryhmien välillä on edelleen havaittavissa jonkin asteista eriarvoisuutta. Luokanopettajat kokevat, että koulutuksen avulla olisi mahdollista lisätä tietoisuutta toisen ammatin työnkuvasta ja näin vähentää eriarvoisuuden kokemista. Opettajien mielestä luokanopettajakoulutuksen sisällöllä voidaan vaikuttaa käsityksiin ja asenteisiin esi- ja alkuopetuksen välistä yhteistyötä kohtaan. Yhteistyön tekemistä vaikeuttaa osaltaan myös se, että oppilaan siirtyminen lähipäiväkodista lähikouluun ei käytännössä toteudu. Tästä syystä opettajat joutuisivat tekemään yhteistyötä useamman päiväkodin kanssa, joka koetaan hankalaksi.
Rehtorin rooli nähtiin tärkeänä tukena yhteistyön toteuttamisessa. Vaikka heiltä ei odotettukaan konkreettista osallistumista yhteistyön tekemiseen, niin opettajien mielestä rehtorilla olisi mahdollisuus vaikuttaa oman koulunsa esi- ja alkuopetuksen väliseen yhteistyökulttuuriin. Tämän hetkinen tilanne monessa koulussa on se, että rehtori on jättänyt yhteistyön toteuttamisen kokonaan alkuopettajien vastuulle.
Avainsanat: alkuopetus, esiopetus, yhteistyö
Tutkimuksessa selvisi, että yhteistyön tekemiseen vaikuttavat monet asiat. Yhteistyön aktiiviseen tekemiseen ja kehittämiseen osallistuu edelleen melko pieni joukko alkuopettajia ja vastuu yhteistyön toteuttamisesta jää usein samojen ihmisten harteille. Yhtenä suurimpana yhteistyötä vaikeuttavana tekijänä on ammattiryhmien yhteisen ajan löytäminen ja sen sovittaminen oman työajan puitteisiin.
Muita yhteistyöhön vaikuttavia tekijöitä ovat muun muassa henkilökemiat ja persoonakohtaiset erot esimerkiksi asenteissa. Tietämättömyys toisen ammattiryhmän työskentelytavoista vaikeuttaa osaltaan yhteistyön tekemistä, aiheuttaen ennakkoluuloja yhteistyötahojen välillä. Vaikka koulutustausta on yhtenäistynyt lastentarhanopettajankoulutuksen siirryttyä yliopiston alaisuuteen, ammattiryhmien välillä on edelleen havaittavissa jonkin asteista eriarvoisuutta. Luokanopettajat kokevat, että koulutuksen avulla olisi mahdollista lisätä tietoisuutta toisen ammatin työnkuvasta ja näin vähentää eriarvoisuuden kokemista. Opettajien mielestä luokanopettajakoulutuksen sisällöllä voidaan vaikuttaa käsityksiin ja asenteisiin esi- ja alkuopetuksen välistä yhteistyötä kohtaan. Yhteistyön tekemistä vaikeuttaa osaltaan myös se, että oppilaan siirtyminen lähipäiväkodista lähikouluun ei käytännössä toteudu. Tästä syystä opettajat joutuisivat tekemään yhteistyötä useamman päiväkodin kanssa, joka koetaan hankalaksi.
Rehtorin rooli nähtiin tärkeänä tukena yhteistyön toteuttamisessa. Vaikka heiltä ei odotettukaan konkreettista osallistumista yhteistyön tekemiseen, niin opettajien mielestä rehtorilla olisi mahdollisuus vaikuttaa oman koulunsa esi- ja alkuopetuksen väliseen yhteistyökulttuuriin. Tämän hetkinen tilanne monessa koulussa on se, että rehtori on jättänyt yhteistyön toteuttamisen kokonaan alkuopettajien vastuulle.
Avainsanat: alkuopetus, esiopetus, yhteistyö