TOIMINTOJA RATIONALISOIMASSA Diskurssianalyyttinen tutkimus tuotannon muutosten perusteluista Perloksen tiedotteissa 1999-2007
JARVANNE, KIMMO (2007)
JARVANNE, KIMMO
2007
Sosiaalipolitiikka - Social Policy
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-04-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16719
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16719
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten monikansallinen yritys Perlos perustelee tuotantonsa muutoksia pörssitiedotteissaan. Tutkimusaineistoksi on valittu vuosien 1999-2007 väliseltä ajalta ne yrityksen julkaisemat pörssitiedotteet, joissa käsitellään tuotannon tai henkilöstön muutoksia. Tutkimusmenetelmänä on diskurssianalyysi. Tiedotteita analysoidaan etsien niistä retorisia vakuuttelun keinoja. Tutkimuskysymys on miten Perlos tiedotteissaan perustelee tuotannon muutoksiaan. Teoreettinen konteksti pohjautuu globalisaatioon (yrityksen toimintaympäristöön ja niihin rajoitteisiin, joissa yritys joutuu toimimaan), yhteiskuntavastuuseen (niihin toiminnan mahdollisuuksiin ja näkemyksiin tai moraalisiin kannanottoihin, joita yritys tuo julki, erityisesti suhteessa siihen, mitä sidosryhmää yritys pitää tärkeänä) sekä tiedottamiseen (keinoihin, joilla yritys näitä edellä mainittuja osa-alueita käsittelee, ja minkälaisia viestintästrategioita se käyttää). Analyysissa on tarkasteltu myös erityisesti negatiivista uutista (yrityksellä on jotain puolusteltavaa maineensa säilyttämiseksi) koskevia tiedotteita pyrkimyksenä löytää niissä käytettäviä apologiastrategioita.
Tutkimuksen tulosten mukaan Perlos ottaa julkaisemissaan tiedotteissa harvoin kantaa päätöstensä yhteiskunnalliseen vaikutukseen. Tiedotteista piirtyneen kuvan mukaan yritys sijoittuu siten yhteiskuntavastuun teorioista omistajalähtöisen vastuukäsityksen piiriin. Käyttämistään perusteluista suurin osa viestittää päätösten taustalla olleen markkinoiden tai asiakkaiden toiminnan. Tällöin yritys passivoi omaa rooliaan, mikä voidaan nähdä toimijuuden häivyttämisenä ja vastuun karttamisena. Tiedotteissa, jotka koskevat positiivista uutista, yrityksen käyttämä diskurssi on aktiivisempi. Tällöin päätökseen on vaikutettu itse omalla toiminnalla. Negatiivisen uutisen yhteydessä käytetyistä apologiastrategioista useimmiten on käytetty kontrolloimattomuuden strategiaa, jonka mukaan asiat ovat omien vaikutusmahdollisuuksien ulottumattomissa.
Avainsanat: diskurssianalyysi, yrityksen yhteiskunnallinen vastuu, yhteiskuntavastuu, globalisaatio, yrityksen viestintä
Tutkimuksen tulosten mukaan Perlos ottaa julkaisemissaan tiedotteissa harvoin kantaa päätöstensä yhteiskunnalliseen vaikutukseen. Tiedotteista piirtyneen kuvan mukaan yritys sijoittuu siten yhteiskuntavastuun teorioista omistajalähtöisen vastuukäsityksen piiriin. Käyttämistään perusteluista suurin osa viestittää päätösten taustalla olleen markkinoiden tai asiakkaiden toiminnan. Tällöin yritys passivoi omaa rooliaan, mikä voidaan nähdä toimijuuden häivyttämisenä ja vastuun karttamisena. Tiedotteissa, jotka koskevat positiivista uutista, yrityksen käyttämä diskurssi on aktiivisempi. Tällöin päätökseen on vaikutettu itse omalla toiminnalla. Negatiivisen uutisen yhteydessä käytetyistä apologiastrategioista useimmiten on käytetty kontrolloimattomuuden strategiaa, jonka mukaan asiat ovat omien vaikutusmahdollisuuksien ulottumattomissa.
Avainsanat: diskurssianalyysi, yrityksen yhteiskunnallinen vastuu, yhteiskuntavastuu, globalisaatio, yrityksen viestintä