OPPIVA ORGANISAATIO UNIVERSAALINA IDEAALIMALLINA - TOIMIVIA KÄYTÄNTÖJÄ PÄIJÄT-HÄMEEN KOULUTUSKONSERNISSA
TATTARI, ANTTI (2007)
TATTARI, ANTTI
2007
Kunnallispolitiikka - Local Governance
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-04-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16685
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16685
Tiivistelmä
Pro gradu - tutkielmassa tutkitaan oppivaa organisaatiota universaalina ideaalimallina, siihen liittyviä hyviä käytäntöjä, ulottuvuuksia ja merkityksiä sekä oppivan organisaation mukaisiin hyviin käytäntöihin liittyviä toimintamalleja Päijät-Hämeen koulutuskuntayhtymässä. Henkilöstö on organisaation tärkein voimavara. Oppiminen lähtee liikkeelle yksilön ajattelusta ja toiminnasta. Tämän tulisi näkyä myös organisaatioiden kehittämisessä ja johtamisessa. Oppivan organisaation mukaiset käytännöt tukevat ihmislähtöistä, orgaanista lähestymistapaa työyhteisöjen johtamisessa. Tämä puolestaan auttaa työyhteisöjä selviytymään jatkuvassa muutoksen tilassa, reagoimaan nopeasti toimintaympäristössä tapahtuviin muutoksiin ja luomaan omaa tulevaisuuttaan.
Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus, jonka empiirinen osuus toteutetaan teemahaastatteluin Päijät-Hämeen koulutuskonsernissa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu pääasiassa oppivan organisaation, työyhteisöjen kehittämisen ja strategisen henkilöstöjohtamisen ajankohtaisen kirjallisuuden käsittelystä sekä tutkijan omasta pohdinnasta. Tutkimusaihe on erityisen tärkeä, koska niin kuntien kuin muidenkin organisaatioiden toimintaympäristössä tapahtuu yhä useammin ja yhä suurempia muutoksia, jotka edellyttävät näiltä työyhteisöiltä yhä nopeampaa reagointia ja oppimista. Byrokraattisesti toimivalla hallintojärjestelmällä ei ole edellytyksiä selvitä näistä muutoksista ilman vakavia ongelmia. Tutkimuksen tehtävänä on tuoda esiin ihmislähtöisen, orgaanisen työyhteisön eli oppivan organisaation strategisia toimintamalleja, joiden avulla työyhteisöstä kehittyy vähitellen tutkimuksessa kuvattu oppiva organisaatio. Koska toimintaympäristön muutos on arkipäivää kaikkialla organisaatioissa, aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ovat julkaisseet niin ulkomaiset kuin suomalaisetkin tutkijat. Ulkomaisista tutkijoista tunnetuimpia ovat Peter Senge ja Chris Argyris. Suomalaisia tutkijoita edustavat mm. Pekka Järvinen, Pekka Ruohotie ja Urpo Sarala.
Strategisesti johdettu arvopohjainen ja syvällinen vuorovaikutus missä tahansa työyhteisössä, kyky kyseenalaistaa omia ajatusmalleja ja toimintatapoja ja oppia näistä, sekä inhimillisten voimavarojen näkeminen mahdollisuutena johtaa yksilö sekä itsensä että organisaation kannalta toivottuihin tavoitteisiin, ovat tärkeimpiä oppivia organisaatioita koskevia kysymyksiä, joilla voidaan vastata työyhteisöjä kohtaaviin sisäisiin ja ulkoisiin haasteisiin ja saavuttaa asetetut tavoitteet. Johtaminen oppivassa organisaatiossa on sekä itsensä että muiden ihmisten johtamista kohti yhteisiä päämääriä ja tavoitteita, jotka samalla tukevat yksilön henkilökohtaisten tavoitteiden toteutumista. Päijät-Hämeen koulutuskonsernissa oppivan organisaation hyviä toimintamalleja käytetään monipuolisesti ja oppivan organisaation kysymykset ovat erityisen ajankohtaisia käynnissä olevassa muutoksessa.
Asiasanat: oppiva organisaatio, ihmiset, henkilöstö, johtaminen, vuorovaikutus, työyhteisö, oppiminen
Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus, jonka empiirinen osuus toteutetaan teemahaastatteluin Päijät-Hämeen koulutuskonsernissa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu pääasiassa oppivan organisaation, työyhteisöjen kehittämisen ja strategisen henkilöstöjohtamisen ajankohtaisen kirjallisuuden käsittelystä sekä tutkijan omasta pohdinnasta. Tutkimusaihe on erityisen tärkeä, koska niin kuntien kuin muidenkin organisaatioiden toimintaympäristössä tapahtuu yhä useammin ja yhä suurempia muutoksia, jotka edellyttävät näiltä työyhteisöiltä yhä nopeampaa reagointia ja oppimista. Byrokraattisesti toimivalla hallintojärjestelmällä ei ole edellytyksiä selvitä näistä muutoksista ilman vakavia ongelmia. Tutkimuksen tehtävänä on tuoda esiin ihmislähtöisen, orgaanisen työyhteisön eli oppivan organisaation strategisia toimintamalleja, joiden avulla työyhteisöstä kehittyy vähitellen tutkimuksessa kuvattu oppiva organisaatio. Koska toimintaympäristön muutos on arkipäivää kaikkialla organisaatioissa, aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ovat julkaisseet niin ulkomaiset kuin suomalaisetkin tutkijat. Ulkomaisista tutkijoista tunnetuimpia ovat Peter Senge ja Chris Argyris. Suomalaisia tutkijoita edustavat mm. Pekka Järvinen, Pekka Ruohotie ja Urpo Sarala.
Strategisesti johdettu arvopohjainen ja syvällinen vuorovaikutus missä tahansa työyhteisössä, kyky kyseenalaistaa omia ajatusmalleja ja toimintatapoja ja oppia näistä, sekä inhimillisten voimavarojen näkeminen mahdollisuutena johtaa yksilö sekä itsensä että organisaation kannalta toivottuihin tavoitteisiin, ovat tärkeimpiä oppivia organisaatioita koskevia kysymyksiä, joilla voidaan vastata työyhteisöjä kohtaaviin sisäisiin ja ulkoisiin haasteisiin ja saavuttaa asetetut tavoitteet. Johtaminen oppivassa organisaatiossa on sekä itsensä että muiden ihmisten johtamista kohti yhteisiä päämääriä ja tavoitteita, jotka samalla tukevat yksilön henkilökohtaisten tavoitteiden toteutumista. Päijät-Hämeen koulutuskonsernissa oppivan organisaation hyviä toimintamalleja käytetään monipuolisesti ja oppivan organisaation kysymykset ovat erityisen ajankohtaisia käynnissä olevassa muutoksessa.
Asiasanat: oppiva organisaatio, ihmiset, henkilöstö, johtaminen, vuorovaikutus, työyhteisö, oppiminen