Omaehtoisen yrittäjyyden piirteitä peruskoulun alakoululaisissa
PAIMELA, MIA; NURKKA, TERHI (2007)
PAIMELA, MIA
NURKKA, TERHI
2007
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-03-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16660
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16660
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista omaehtoista yrittäjyyttä ilmenee peruskou-lun alakoulun lapsissa kolmannesta viidenteen vuosiluokkaan. Tarkoitus oli kartoittaa omaehtoisen yrittäjyyden ilmenemisen muotoja erilaisissa oppimistilanteissa tulevaisuusorientaatiota vasten. Yrittäjyyden ulottuvuutena omaehtoinen yrittäjyys voidaan nähdä asenteena ja toimintatapana, joka ilmenee yksilön tavassa suhtautua ja toimia elämän eri tilanteissa, myös kouluympäristössä. Yrittä-jyyskasvatuksen lähtökohta on erilaisten yhteiskunnallisten ulottuvuuksien ja intressien yhteisvaiku-tuksessa, ja alakoulussa se perustuu omaehtoisen yrittäjyyden vahvistamiseen. Valtakunnallisessa opetussuunnitelmassa yrittäjyyskasvatuksen tavoitteet näkyvät osallistuvan kansalaisuuden ja yrittä-jyyden aihekokonaisuudessa.
Tutkimus on osa Hämeenlinnan seudun Sytyke -projektia, joka koostuu koulutuksellisen syrjäytymisen ja sen taustojen selvittämisestä sekä syrjäytymistä estävien keinojen etsimisestä. Lap-sen omaehtoisen yrittäjyyden kehittäminen ja vahvistaminen voidaan nähdä keinona ehkäistä koulu-tuksellista syrjäytymistä. Sen avulla lasta voidaan myös auttaa toimimaan ja selviytymään koulu- ja elämänurallaan hänen omista lähtökohdistaan käsin.
Tutkimusote oli kvalitatiivinen ja perustui fenomenografiseen lähestymistapaan. Tutkimus-kohteena oli Kanta-Hämeessä sijaitsevan koulun yhdysluokka. Tutkimuksen aineisto koostui kuu-dentoista oppilaan neljästä kirjoitelmasta, joissa he käsittelivät aiheeseen ohjaavia kysymyksiä ja ongelmatilanteita. Syventävänä aineistona käytettiin teemahaastattelua, jonka pohjana toimi oppi-laiden omista oppimiskokemuksista kertovat piirrostehtävät. Kirjoitelmien pohjalta tehdyn luokitte-lun ja piirrostehtävän perusteella haastateltiin kuutta oppilasta, jotka parhaiten edustivat aineistosta muodostettuja oppilastyyppejä. Lisäksi käytettiin luokan opettajaa informanttina oppimisympäristön kuvaamisessa.
Omaehtoinen yrittäjyys ilmenee selkeimmin itseohjautuvuutena ja ajatteluntaitoina. Kehäil-miön tavoin lisääntyvä kyky jäsentää omaa oppimistaan käsitteellisesti lisää itseohjautuvuutta ja sen myötä myös muita omaehtoisen yrittäjyyden piirteitä. Omaehtoiseen yrittäjyyteen liitettävien omi-naisuuksien pohjalta muodostettiin oppilastyyppejä, jotka tuovat esille erilaisia tapoja suhtautua op-pimiseen ja koulunkäyntiin. Tuntemalla lasten ajatusmaailmaa voidaan kohdentaa voimavaroja tu-kemaan ja vahvistamaan heidän myönteistä koulupolkuaan.
Asiasanat: yrittäjyyskasvatus, omaehtoinen yrittäjyys, tulevaisuusorientaatio, itseohjautuvuus
Tutkimus on osa Hämeenlinnan seudun Sytyke -projektia, joka koostuu koulutuksellisen syrjäytymisen ja sen taustojen selvittämisestä sekä syrjäytymistä estävien keinojen etsimisestä. Lap-sen omaehtoisen yrittäjyyden kehittäminen ja vahvistaminen voidaan nähdä keinona ehkäistä koulu-tuksellista syrjäytymistä. Sen avulla lasta voidaan myös auttaa toimimaan ja selviytymään koulu- ja elämänurallaan hänen omista lähtökohdistaan käsin.
Tutkimusote oli kvalitatiivinen ja perustui fenomenografiseen lähestymistapaan. Tutkimus-kohteena oli Kanta-Hämeessä sijaitsevan koulun yhdysluokka. Tutkimuksen aineisto koostui kuu-dentoista oppilaan neljästä kirjoitelmasta, joissa he käsittelivät aiheeseen ohjaavia kysymyksiä ja ongelmatilanteita. Syventävänä aineistona käytettiin teemahaastattelua, jonka pohjana toimi oppi-laiden omista oppimiskokemuksista kertovat piirrostehtävät. Kirjoitelmien pohjalta tehdyn luokitte-lun ja piirrostehtävän perusteella haastateltiin kuutta oppilasta, jotka parhaiten edustivat aineistosta muodostettuja oppilastyyppejä. Lisäksi käytettiin luokan opettajaa informanttina oppimisympäristön kuvaamisessa.
Omaehtoinen yrittäjyys ilmenee selkeimmin itseohjautuvuutena ja ajatteluntaitoina. Kehäil-miön tavoin lisääntyvä kyky jäsentää omaa oppimistaan käsitteellisesti lisää itseohjautuvuutta ja sen myötä myös muita omaehtoisen yrittäjyyden piirteitä. Omaehtoiseen yrittäjyyteen liitettävien omi-naisuuksien pohjalta muodostettiin oppilastyyppejä, jotka tuovat esille erilaisia tapoja suhtautua op-pimiseen ja koulunkäyntiin. Tuntemalla lasten ajatusmaailmaa voidaan kohdentaa voimavaroja tu-kemaan ja vahvistamaan heidän myönteistä koulupolkuaan.
Asiasanat: yrittäjyyskasvatus, omaehtoinen yrittäjyys, tulevaisuusorientaatio, itseohjautuvuus