Tää koulutus on elävää kuin kärpän askeleet, kuvaus oppijalähtöisestä kasvuprosessista
KÄÄRIÄ, MARJA (2007)
KÄÄRIÄ, MARJA
2007
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-02-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16565
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16565
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena on kuvata Avohoitotyön lisäkoulutus nimistä työttömien sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten oppimisprosessia. Koulutus toteutettiin Oulun Diakonissalaitoksen hallinnoiman Unikko-uuden hoitokulttuurin toiminnan ja laadun koulutusprojektin aikana vuosina 2002 - 2003. Oppimisprosessia kuvattiin konstruktivistisen oppimisteorian sekä aikuisten oppimiseen keskeisesti liittyvien käsitteiden valossa.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa oli mukana Avohoitotyön lisäkoulutuksen seniorikuntoutuksen ryhmä, yhdeksän oppijaa ja kouluttaja. Tutkimusstrategian valinta antoi mahdollisuuden valita raportointitavan, jota ei ole tiukasti määritelty. Tutkimuksessa kuvataan laadullisen tutkimuksen viitekehyksessä oppijoiden kokemuksia ammatillisen kasvun kehittymisestä sekä kasvuun vaikuttavista tekijöistä. Tutkimuksessa kuvaillaan oppimisympäristöä sekä avataan aikuiskoulutuksena toteutetun koulutuksen tärkeimmät teoreettiset näkökulmat. Oppimisnäkemyksen teoriaa kuvataan konstruktivismin ja vapauttavan oppimisen näkökulmasta. Ammatilliseen kasvuun vaikuttamiseen liittyviksi tekijöinä kuvtaan itseohjautuvuus ja sosiokulttuurinen innostamisen.
Tutkimusaineisto kerättiin oppijoiden oppimispäiväkirjoista, pienellä kyselyllä, metaforien avulla sekä tutkijapäiväkirjasta. Tutkijana olin kiinteästi mukana oppimisprosesseissa havainnoimassa ja ohjaamassa koulutuksen etenemistä.
Toimintatutkimuksen spiraalinen luonne paljastaa tuloksiksi vuoden mittaisesta oppimisprosessista seuraavia asioita: oppiminen oli kokonaisvaltainen kasvuprosessi, oppimisen henkilökohtaistaminen koettiin tärkeäksi, ammatillisuus vahvistui reflektoinnin avulla, reflektointitaidot paranivat ja helpottivat näin omien oppimistavoitteiden saavuttamista, ryhmä tuki oppimista ja kouluttaja oppi hyödyntämään oppijoiden antaman jatkuvan palautteen koulutussuunnittelussa.
Avainsanat; toimintatutkimus, metafora, konstruktivismi, ammatillinen kasvu
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa oli mukana Avohoitotyön lisäkoulutuksen seniorikuntoutuksen ryhmä, yhdeksän oppijaa ja kouluttaja. Tutkimusstrategian valinta antoi mahdollisuuden valita raportointitavan, jota ei ole tiukasti määritelty. Tutkimuksessa kuvataan laadullisen tutkimuksen viitekehyksessä oppijoiden kokemuksia ammatillisen kasvun kehittymisestä sekä kasvuun vaikuttavista tekijöistä. Tutkimuksessa kuvaillaan oppimisympäristöä sekä avataan aikuiskoulutuksena toteutetun koulutuksen tärkeimmät teoreettiset näkökulmat. Oppimisnäkemyksen teoriaa kuvataan konstruktivismin ja vapauttavan oppimisen näkökulmasta. Ammatilliseen kasvuun vaikuttamiseen liittyviksi tekijöinä kuvtaan itseohjautuvuus ja sosiokulttuurinen innostamisen.
Tutkimusaineisto kerättiin oppijoiden oppimispäiväkirjoista, pienellä kyselyllä, metaforien avulla sekä tutkijapäiväkirjasta. Tutkijana olin kiinteästi mukana oppimisprosesseissa havainnoimassa ja ohjaamassa koulutuksen etenemistä.
Toimintatutkimuksen spiraalinen luonne paljastaa tuloksiksi vuoden mittaisesta oppimisprosessista seuraavia asioita: oppiminen oli kokonaisvaltainen kasvuprosessi, oppimisen henkilökohtaistaminen koettiin tärkeäksi, ammatillisuus vahvistui reflektoinnin avulla, reflektointitaidot paranivat ja helpottivat näin omien oppimistavoitteiden saavuttamista, ryhmä tuki oppimista ja kouluttaja oppi hyödyntämään oppijoiden antaman jatkuvan palautteen koulutussuunnittelussa.
Avainsanat; toimintatutkimus, metafora, konstruktivismi, ammatillinen kasvu