"Parempi juosta edellä kuin niellä muiden pölyä" - kohti tietotekniikan verkko-opetuksen pedagogiikkaa
VÄNTTILÄ, PIRKKO (2007)
VÄNTTILÄ, PIRKKO
2007
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-02-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16549
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16549
Tiivistelmä
Tämän kvalitatiivisella tutkimusotteella tehdyn tutkimuksen tarkoituksena on saada selville, millaisena tietotekniikkaa verkko-opintoina opiskelevat aikuisopiskelijat kokevat tietotekniikan verkko-opiskelun ja miten verkko-opettaja voisi edistää työelämässä tarvittavien tietoteknisten perustaitojen oppimista verkkokoulutuksissa. Tavoitteena on tehdä tulosten pohjalta johtopäätöksiä, mitkä seikat ovat oppimista edistäviä ja mitä hyötyä tai etua verkko-opetuksesta on opiskelijalle, opettajalle ja oppilaitokselle perinteisenä luokkalähiopetuksena järjestettävään koulutukseen verrattuna.
Aineistonkeruumenetelmänä on käytetty tietotekniikan verkko-opiskelijoille suunnattua kyselylomaketta, tietotekniikan verkko-opettajien kanssa käytyä verkkokeskustelua ja osallistuvaa havainnointia. Analysointi on tehty teoriaan peilaten sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkimuksen tärkein tulos on, että tietotekniikkaa verkko-opintoina opiskelevat aikuisopiskelijat kokevat tietotekniikan lähi- ja etäopetuksen vuorotteluna, opettajan ohjauksessa tapahtuvan verkko-opiskelun joustavana, haastavana, mielenkiintoisena, innostavana, vuorovaikutteisena, mutta työn ohella aikaa vievänä ja kiireisenä opiskelumuotona. Verkko-opettaja voi edistää työelämässä tarvittavien tietoteknisten perustaitojen oppimista verkkokoulutuksissa vahvistamalla ja tuomalla esiin oman persoonallisuutensa myönteisiä puolia, suunnittelemalla oppimisprosessin etenemisen etukäteen, varaamalla riittävästi aikaa ohjaamiseen, organisointiin, viestimiseen ja motivointiin, huomioimalla opiskelijoiden aikaisemman osaamisen, ohjaamalla ja opettamalla selkeästi ja järjestelmällisesti, viestimällä positiivisesti, laatimalla oppimistehtävät yleisimpien käytännön työtehtävien pohjalta soveltaen, aktivoimalla opiskelijoita itseohjautuvaan toimintaan ja monipuoliseen vuorovaikutukseen, antamalla tukea ja palautteita sekä kehittämällä omaa ammattitaitoaan.
Tutkimuksen tuloksista voi tehdä johtopäätöksen, että opettajan rooli, persoona, osaaminen ja monipuoliset vuorovaikutustaidot toimivat monin eri tavoin oppimisen edistäjinä. Verkko-opetus ei siis tee opettajaa millään tavalla joutilaammaksi tai vähemmän tarpeelliseksi kuin perinteisessä luokkalähiopetusmuodossa. Opettajan rooli paremminkin muuttuu hyvin merkittävällä tavalla runsaasti työtä, ideointia ja aikaa vaativaksi ohjaukseksi. Verkko-opetuksen työläydestä huolimatta tämän tutkimuksen tuloksien perusteella voidaan todeta, että verkko-opetus sopii hyvin tietoteknisten taitojen opetukseen ja tulevaisuudessa sen soveltaminen tietotekniikan eri osa-alueiden opetukseen tulee todennäköisesti lisääntymään. On tärkeä pysytellä yhteiskunnallisen kehityksen mukana.
Asiasanat: verkko-opetus, oppiminen, opettajuus, oppimisprosessi, oppimisympäristö, tietotekniset perustaidot
Aineistonkeruumenetelmänä on käytetty tietotekniikan verkko-opiskelijoille suunnattua kyselylomaketta, tietotekniikan verkko-opettajien kanssa käytyä verkkokeskustelua ja osallistuvaa havainnointia. Analysointi on tehty teoriaan peilaten sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkimuksen tärkein tulos on, että tietotekniikkaa verkko-opintoina opiskelevat aikuisopiskelijat kokevat tietotekniikan lähi- ja etäopetuksen vuorotteluna, opettajan ohjauksessa tapahtuvan verkko-opiskelun joustavana, haastavana, mielenkiintoisena, innostavana, vuorovaikutteisena, mutta työn ohella aikaa vievänä ja kiireisenä opiskelumuotona. Verkko-opettaja voi edistää työelämässä tarvittavien tietoteknisten perustaitojen oppimista verkkokoulutuksissa vahvistamalla ja tuomalla esiin oman persoonallisuutensa myönteisiä puolia, suunnittelemalla oppimisprosessin etenemisen etukäteen, varaamalla riittävästi aikaa ohjaamiseen, organisointiin, viestimiseen ja motivointiin, huomioimalla opiskelijoiden aikaisemman osaamisen, ohjaamalla ja opettamalla selkeästi ja järjestelmällisesti, viestimällä positiivisesti, laatimalla oppimistehtävät yleisimpien käytännön työtehtävien pohjalta soveltaen, aktivoimalla opiskelijoita itseohjautuvaan toimintaan ja monipuoliseen vuorovaikutukseen, antamalla tukea ja palautteita sekä kehittämällä omaa ammattitaitoaan.
Tutkimuksen tuloksista voi tehdä johtopäätöksen, että opettajan rooli, persoona, osaaminen ja monipuoliset vuorovaikutustaidot toimivat monin eri tavoin oppimisen edistäjinä. Verkko-opetus ei siis tee opettajaa millään tavalla joutilaammaksi tai vähemmän tarpeelliseksi kuin perinteisessä luokkalähiopetusmuodossa. Opettajan rooli paremminkin muuttuu hyvin merkittävällä tavalla runsaasti työtä, ideointia ja aikaa vaativaksi ohjaukseksi. Verkko-opetuksen työläydestä huolimatta tämän tutkimuksen tuloksien perusteella voidaan todeta, että verkko-opetus sopii hyvin tietoteknisten taitojen opetukseen ja tulevaisuudessa sen soveltaminen tietotekniikan eri osa-alueiden opetukseen tulee todennäköisesti lisääntymään. On tärkeä pysytellä yhteiskunnallisen kehityksen mukana.
Asiasanat: verkko-opetus, oppiminen, opettajuus, oppimisprosessi, oppimisympäristö, tietotekniset perustaidot