Matkalla tutkintoon : Henkilökohtaistamisen onnistuminen opiskelijan näyttötutkintopolulla
TUOMOLA, MERJA (2007)
TUOMOLA, MERJA
2007
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2007-01-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16519
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16519
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella henkilökohtaistamisen laatua eräässä Satakuntalaisessa ammatillisessa oppilaitoksessa lukuvuonna 2005-2006. Tunnuslukujen avulla oppilaitos kehittää kolmen vaiheen henkilökohtaistamisen toimintaansa. Tutkimukseen osallistui 49 eri opiskelun vaiheissa olevaa aikuisopiskelijaa, joille oli laadittu opintojen alkuvaiheessa tai aikaisemmin henkilökohtainen opiskeluohjelma. Kysely perustui AiHe - projektissa tuotettuun kolmiosaiseen kyselylomakkeistoon.
Tutkimus oli survey-tutkimus. Aineisto kerättiin kolmella kyselylomakkeella keväällä 2006 opintojen ohjauksen tuntien yhteydessä. Jokainen paikalla ollut opiskelija vastasi lomakkeeseen. Aineisto analysoitiin kvantitatiivisesti.
Tutkimustulokset osoittivat oppilaitoksen henkilökohtaistamistoiminnan olleen tasalaatuista kaikissa henkilökohtaistamisen eri vaiheissa. Opiskelijapalautteen perusteella henkilökohtaistamisen eri vaiheiden toimintakäytäntöjen kehittäminen voi tapahtua aikaisempia toimintatapoja lähtökohtana käyttäen. Tutkimuksessa mukana olleet opiskelijat antavat oppilaitoksen koko henkilökohtaistamistoiminnalle tunnusluvuksi keskiarvon 3.54.
Tutkimustulosten perusteella voitiin ohjaus- ja tukipalveluita kehittää yhä opiskelijalähtöisempään suuntaan ja tukea opintojen suorittamista yksilöllisesti. Säännöllinen opiskelijapalautteiden kerääminen ja yhteinen dialogi eri yhteistyötahojen kanssa on laadukkaan toiminnan kehittämisen taustalla.
Avainsanat: ammatillinen aikuiskoulutus, aikuinen oppija, kolmen vaiheen henkilökohtaistaminen, henkilökohtainen opiskeluohjelma, opinto-ohjaus
Tutkimus oli survey-tutkimus. Aineisto kerättiin kolmella kyselylomakkeella keväällä 2006 opintojen ohjauksen tuntien yhteydessä. Jokainen paikalla ollut opiskelija vastasi lomakkeeseen. Aineisto analysoitiin kvantitatiivisesti.
Tutkimustulokset osoittivat oppilaitoksen henkilökohtaistamistoiminnan olleen tasalaatuista kaikissa henkilökohtaistamisen eri vaiheissa. Opiskelijapalautteen perusteella henkilökohtaistamisen eri vaiheiden toimintakäytäntöjen kehittäminen voi tapahtua aikaisempia toimintatapoja lähtökohtana käyttäen. Tutkimuksessa mukana olleet opiskelijat antavat oppilaitoksen koko henkilökohtaistamistoiminnalle tunnusluvuksi keskiarvon 3.54.
Tutkimustulosten perusteella voitiin ohjaus- ja tukipalveluita kehittää yhä opiskelijalähtöisempään suuntaan ja tukea opintojen suorittamista yksilöllisesti. Säännöllinen opiskelijapalautteiden kerääminen ja yhteinen dialogi eri yhteistyötahojen kanssa on laadukkaan toiminnan kehittämisen taustalla.
Avainsanat: ammatillinen aikuiskoulutus, aikuinen oppija, kolmen vaiheen henkilökohtaistaminen, henkilökohtainen opiskeluohjelma, opinto-ohjaus